2012-02-08, 13:50
Medlem
Hejsan!!

Jag har ett fult ljusblått golv i badrummet och vill inget hellre än att lägga klinkers istället. Nu verkar det som att det kan vara svårt att bara byta ut golvet utan att förstöra fuktspärren, så jag försöker finna en anna lösning.

Jag har då hört att det finns de som målar golvet och undrar nu om det fungerar eller om det bara kommer bli pannkaka av det. Är det någon som vet något om det som kan hjälpa mig?

Är det någon som vet hur det skulle fungera med att bara lägga klinkers på golvet utan att riva väggarna? Är det för riskabelt att göra det med tanke på fukten?

Jag är tacksam för alla svar jag kan få i denna fråga
Citera
2012-02-08, 13:55
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Det snyggaste hade nog varit att ta bort alla gamla plattor och satt dit ny fuktspärr och lagt nytt klinkers. Det är inte svårt och det blir snyggast
Citera
2012-02-08, 14:05
Medlem
Jag instämmer med inlägget ovan!
Citera
2012-02-08, 14:14
Medlem
snedtrippens avatar
Är det golvmatta du har nu menar du? Vad har du på väggarna, kakel?

Att riva ut mattan och ersätta med klinker är inte svårt (för en fackman), det där med fuktspärren ska inte vara några problem. Men det är ju svårt att svara på utan att ha sett badrummet.

Jag har sett många golv där privatpersoner bara har målat över.
Färgen har nästan alltid varit sprucken lite här och där, men det finns kanske färger som passar sig bättre till detta. Sen vet jag inte heller om det är bra/dåligt för själva mattan att bli målad på.
Citera
2012-02-08, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Är det golvmatta du har nu menar du? Vad har du på väggarna, kakel?

Att riva ut mattan och ersätta med klinker är inte svårt (för en fackman), det där med fuktspärren ska inte vara några problem. Men det är ju svårt att svara på utan att ha sett badrummet.

Jag har sett många golv där privatpersoner bara har målat över.
Färgen har nästan alltid varit sprucken lite här och där, men det finns kanske färger som passar sig bättre till detta. Sen vet jag inte heller om det är bra/dåligt för själva mattan att bli målad på.

Till tidigare inlägg: Jag håller fullt med er.. Jag hade givetvis gjort om hela badrummet om det var så att jag hade pengar och kunskap att göra det. Men i mitt läge så kan jag inte göra det själv och har inte pengar till att fixa det, så jag hade bara en tanke om det gick att lösa till en billigare peng..

snedtrippen: Det är en golvmatta jag har och det är kakel på väggarna. Väggarna är i bra skick och vita så jag har inget behov av att byta dem, utan det är golvet som drar ner hela intrycket på badrummet. Det låter toppen om det skulle gå att bara göra golvet för då gör jag helst så. Men jag har hört av flera att det inte går för spärren, men det kanske är brist på kunskap det handlar om då
Kan tänka mig att målning inte är att rekommendera, men ville mest höra ifall klinkers inte var möjligt utan att riva allt.

Tack snälla för era kommentarer
Citera
2012-02-08, 14:43
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxie74
Till tidigare inlägg: Jag håller fullt med er.. Jag hade givetvis gjort om hela badrummet om det var så att jag hade pengar och kunskap att göra det. Men i mitt läge så kan jag inte göra det själv och har inte pengar till att fixa det, så jag hade bara en tanke om det gick att lösa till en billigare peng..

snedtrippen: Det är en golvmatta jag har och det är kakel på väggarna. Väggarna är i bra skick och vita så jag har inget behov av att byta dem, utan det är golvet som drar ner hela intrycket på badrummet. Det låter toppen om det skulle gå att bara göra golvet för då gör jag helst så. Men jag har hört av flera att det inte går för spärren, men det kanske är brist på kunskap det handlar om då
Kan tänka mig att målning inte är att rekommendera, men ville mest höra ifall klinkers inte var möjligt utan att riva allt.

Tack snälla för era kommentarer

Ja, alltså. Det är på grund av försäkringsbolagen som reglerna ser ut som de gör. Bryter man fuktspärren så ska hela badrummets tätskikt göras om.
Detta på grund av att försäkringsbolagen helst vill hitta varje litet kryphål för att slippa betala ut pengar vid skada.

Är det kaklat på väggarna så blir det definitivt svårt att riva ut mattan utan att bryta tätskikt på vägg eftersom den nedersta raden kakel överlappar mattan så att säga.

Bor du i lägenhet/hus? Är det trä/gips/betong-vägg?
Citera
2012-02-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen
Ja, alltså. Det är på grund av försäkringsbolagen som reglerna ser ut som de gör. Bryter man fuktspärren så ska hela badrummets tätskikt göras om.
Detta på grund av att försäkringsbolagen helst vill hitta varje litet kryphål för att slippa betala ut pengar vid skada.

Är det kaklat på väggarna så blir det definitivt svårt att riva ut mattan utan att bryta tätskikt på vägg eftersom den nedersta raden kakel överlappar mattan så att säga.

Bor du i lägenhet/hus? Är det trä/gips/betong-vägg?

Jaha, det är så det ligger till.. Jag har nämligen funderat varför det kan skilja så mycket i svar beroende på vem jag pratar med.
Jo jag kan förstå att det blir svårt att få bort mattan utan att förstöra tätskiktet och där är väl dilemmat Någon jag pratade med hade som förslag om att lägga klinkers över mattan, men vet inte om det är så bra heller..

Jag bor i en bostadsrätt och vill gärna höja värdet lite och få det lite finare förstås.. Väggarna består av två i betong och två i gips (gissar att det är gips i alla fall).
Citera
2012-02-08, 15:29
Medlem
Nomis2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roxie74
Jaha, det är så det ligger till.. Jag har nämligen funderat varför det kan skilja så mycket i svar beroende på vem jag pratar med.
Jo jag kan förstå att det blir svårt att få bort mattan utan att förstöra tätskiktet och där är väl dilemmat Någon jag pratade med hade som förslag om att lägga klinkers över mattan, men vet inte om det är så bra heller..

Jag bor i en bostadsrätt och vill gärna höja värdet lite och få det lite finare förstås.. Väggarna består av två i betong och två i gips (gissar att det är gips i alla fall).

Du kan lägga klinker ovanpå mattan. mattan räknas då som tätskikt. Dock måste du behandla mattan inna på något sätt. Gå till en butik som säljer kakel och fråga, om inte de vet så kan de säkert hänvisa till en fackman.

Ska du måla så misstänker jag att du får börja med tvätta golvet för att få bort all smuts och fett. Därefter ruggar du upp golvet med ett sandpapper. Sen på med en grundfärg, gärna oljebaserad. Sist lägger du ett par, tre strykningar med en golvfärg för våtrum.
Citera
2012-02-08, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomis2000
Du kan lägga klinker ovanpå mattan. mattan räknas då som tätskikt. Dock måste du behandla mattan inna på något sätt. Gå till en butik som säljer kakel och fråga, om inte de vet så kan de säkert hänvisa till en fackman.

Ska du måla så misstänker jag att du får börja med tvätta golvet för att få bort all smuts och fett. Därefter ruggar du upp golvet med ett sandpapper. Sen på med en grundfärg, gärna oljebaserad. Sist lägger du ett par, tre strykningar med en golvfärg för våtrum.

Toppen Nomis, då låter det i alla fall som att det finns möjligheter och att jag inte måste riva hela badrummet Känns så onödigt att riva allt om jag inte har behov av det.. Väggarna är inte så gamla och slitna heller så det känns lite onödigt.
Citera
2012-02-08, 18:15
Medlem
Jag har då hört tvärtom, att man inte kan lägga något kakel på en befintlig våtrumsmatta.

Här är någon som tagit upp samma fråga,

https://www.flashback.org/t451569
Citera
2012-02-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Jag har då hört tvärtom, att man inte kan lägga något kakel på en befintlig våtrumsmatta.

Här är någon som tagit upp samma fråga,

https://www.flashback.org/t451569

Ja, det verkar råda delade meningar om att lägga kakel på mattan. Det känns som att jag inte törs riskera det ifall det blir aktuellt..

Tack för tipset, Nick, för den tidigare tråden
Citera
2012-02-09, 11:05
Medlem
eskimås avatar
Här kan du läsa om de regler som gäller för branschen.

http://www.bkr.se/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in