Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om man använder sin objektivitet, och logik, så kan man inte tolka bibeln hur som helst.
Jag förmodar att du är kristen, så vår förmåga att förstå varandra är begränsad, då jag är ateist, men - det finns fler grenar på det kristna trädet än jag kommer ihåg och gränsen för vad man kan klämma in i begreppet "kristen" verkar svår att hitta. En så tänjbar bok kan inte enases vara "sann".
Människor är såklart felbara och misstolkar och fuckar upp men Bibeln innehåller ju också passager som är så föråldrade, obskyra och extrema, att moderna kristna lämnar dem därhän, utan kommentar. Tex Uppenbarelseboken. Kan du ge mig en entydig, koncis beskrivning av exakt vad som sker och varför?
Angående Bibelns sanningshalt finns såklart massor att säga, mer än vad Flashback tillåter men ... men det finns ju alarmerande logiska luckor, milt sagt. Bibelns början och slut är båda hopplösa. Låt mig uttrycka det så här: det som beskrivs i Genesis har inte hänt och det som beskrivs i slutet på Bibeln kommer inte att hända.
Man måste säga att detta är allvarliga brister, i en bok som vill vara universellt sann.
"Sann" är Bibeln om man tror. Tro har inte ett skvatt med logik att göra. Man måste bestämma sig. Antingen tror man eller så är man logisk ... kristendomen uppstod inte pga logik. Det handlar om visioner, syner, drömmar och mystik. Inte logik. Logiken försöker man smeta på när det dyker upp trista, envisa ateister ...
Tro får man göra hur mycket man vill. Tro är en del av livet. Men när man försöker försvara sin tro med logik, då bir det irriterande. Väldigt irriterande.
Bibeln är "sann" för den som tror och den är nästan komplett osann för den icketroende.