2021-05-07, 18:04
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
"Påskkärringar" är småungar och de öppnar jag för om de dyker upp. SÄLLSYNT, men när de kommer så får de pengar eller godis! Halvgamla kärringar från "Jehovas" betackar jag mig för då jag hela min ungdom levde inom pingstkyrkan. Jag har fått nog av Jesus.
Du har inte fått nog av Jesus men kanske av kristna församlingar. Dessa för nästan aldrig fram Jesus budskap men säger desto oftare "Jesus!" och "Herren!".
Citera
2021-05-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du har inte fått nog av Jesus men kanske av kristna församlingar. Dessa för nästan aldrig fram Jesus budskap men säger desto oftare "Jesus!" och "Herren!".
Min gamla (85+) pappa brukade säga (på den tiden vi talades vid) att "man ska inte se på människan utan på GUD". Okej men liksom Gud är ju osynlig!
Citera
2021-05-07, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jag ifrågasätter starkt dessa s k demonutdrivingar.
Idag kanske de inte sker inom svensk frikyrka? MEN på 70-talet så var det vanligt. Det var "VIK HÄDAN SATAN" och nästan som en exorcism! Minns hur jag sprang hem efter ett möte då jag var LIVRÄDD att en ond ande skulle komma in i mig. Det var ju så att den onda utdrivna anden kunde komma in i den som inte trodde tillräckligt. Jag var 17 år och sprang genom centrum hem som om jag var jagad av hin håle......och det kanske jag var?
Citera
2021-05-07, 18:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Min gamla (85+) pappa brukade säga (på den tiden vi talades vid) att "man ska inte se på människan utan på GUD". Okej men liksom Gud är ju osynlig!
Jag brevväxlade med Sjöberg för ett antal år sedan och frågade honom varför pengar och kollekt var så viktigt, det där med att man inte kan ha två herrar? Men han kunde inte reflektera över det Jesusordet. Han har väl mestadels levt på kollektpengar i sitt liv? Han menade att de församlingar som inte drog in tillräckligt med pengar tynade bort och dog ut.

Man predikar de ord som drar in mest pengar. Den pingstpastor som börjar predika Jesus budskap skulle snart få det knapert. (Och kanske få möta Jesus?)
Citera
2021-05-07, 18:25
Medlem
Citat:
Jag brevväxlade med Sjöberg för ett antal år sedan och frågade honom varför pengar och kollekt var så viktigt, det där med att man inte kan ha två herrar? Men han kunde inte reflektera över det Jesusordet. Han har väl mestadels levt på kollektpengar i sitt liv? Han menade att de församlingar som inte drog in tillräckligt med pengar tynade bort och dog ut.

Man predikar de ord som drar in mest pengar. Den pingstpastor som börjar predika Jesus budskap skulle snart få det knapert. (Och kanske få möta Jesus?)
Okej! Mina föräldrar var vaktmästare i "Sjöbergs kyrka" på 70-talet! Vi bodde på Vallingatan och det var inte mer än 1,5 år men har präglat hela mitt liv. Jag var på många möten och det jag minns särskilt är snacket innan kollekten................DÅ var det lika intensivt som när det var "onda andar" att driva ut:-))) Inget öga var torrt:-)))
Citera
2021-05-07, 18:29
Medlem
Citat:
Okej! Mina föräldrar var vaktmästare i "Sjöbergs kyrka" på 70-talet! Vi bodde på Vallingatan och det var inte mer än 1,5 år men har präglat hela mitt liv. Jag var på många möten och det jag minns särskilt är snacket innan kollekten................DÅ var det lika intensivt som när det var "onda andar" att driva ut:-))) Inget öga var torrt:-)))
* och plötsligt ser jag kopplingen till dagens youtubers:-) ALLA vill ha pengar och support. Inget nytt under solen, bara ny teknik:-)
Citera
2021-05-07, 18:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Det var väl Filadelfiakyrkan i Stockholm?

Jag var där en gång. Pastorn berättade vad som hänt i veckan. Hans son hade sagt till honom "Pappa, det står en ängel bakom dig." Sedan kom en gammal dam med en kollekthov och jag gav alla pengar jag hade. Men det skulle jag inte ha gjort, för efter en stund kom hon tillbaka med håven och blängde argt på mig när jag inte gav mer.
Citera
2021-05-07, 18:38
Medlem
Citat:
Det var väl Filadelfiakyrkan i Stockholm?

Jag var där en gång. Pastorn berättade vad som hänt i veckan. Hans son hade sagt till honom "Pappa, det står en ängel bakom dig." Sedan kom en gammal dam med en kollekthov och jag gav alla pengar jag hade. Men det skulle jag inte ha gjort, för efter en stund kom hon tillbaka med håven och blängde argt på mig när jag inte gav mer.
Nä det var inte Filadelfiakyrkan! Minns inte adressen....ngt med "Adolf Fredrik...? Hahaha jag hade hört att om man offrade pengar så fick man "multum" tillbaka så jag gav min sista femma (inte en liten summa på den tiden) och det var min sista.......men inte f..n fick jag ngt tillbaka:-(
Citera
2021-05-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om man använder sin objektivitet, och logik, så kan man inte tolka bibeln hur som helst.

Jag förmodar att du är kristen, så vår förmåga att förstå varandra är begränsad, då jag är ateist, men - det finns fler grenar på det kristna trädet än jag kommer ihåg och gränsen för vad man kan klämma in i begreppet "kristen" verkar svår att hitta. En så tänjbar bok kan inte enases vara "sann".

Människor är såklart felbara och misstolkar och fuckar upp men Bibeln innehåller ju också passager som är så föråldrade, obskyra och extrema, att moderna kristna lämnar dem därhän, utan kommentar. Tex Uppenbarelseboken. Kan du ge mig en entydig, koncis beskrivning av exakt vad som sker och varför?

Angående Bibelns sanningshalt finns såklart massor att säga, mer än vad Flashback tillåter men ... men det finns ju alarmerande logiska luckor, milt sagt. Bibelns början och slut är båda hopplösa. Låt mig uttrycka det så här: det som beskrivs i Genesis har inte hänt och det som beskrivs i slutet på Bibeln kommer inte att hända.

Man måste säga att detta är allvarliga brister, i en bok som vill vara universellt sann.

"Sann" är Bibeln om man tror. Tro har inte ett skvatt med logik att göra. Man måste bestämma sig. Antingen tror man eller så är man logisk ... kristendomen uppstod inte pga logik. Det handlar om visioner, syner, drömmar och mystik. Inte logik. Logiken försöker man smeta på när det dyker upp trista, envisa ateister ...

Tro får man göra hur mycket man vill. Tro är en del av livet. Men när man försöker försvara sin tro med logik, då bir det irriterande. Väldigt irriterande.

Bibeln är "sann" för den som tror och den är nästan komplett osann för den icketroende.
Senast redigerad av Eremona2.0 2021-05-07 kl. 19:51.
Citera
2021-05-07, 19:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
"36Och när han såg folkskarorna, ömkade han sig över dem, eftersom de voro så illa medfarna och uppgivna, »lika får som icke hava någon herde.»" (om Jesus)

" 4De svaga stärkten I icke, det sjuka heladen I icke, det sargade förbunden I icke, det fördrivna förden I icke tillbaka, det förlorade uppsökten I icke, utan med förtryck och hårdhet fören I fram mot dem." (Hesekiel 34)

Vi bör se människan och inte inbilla oss att vi kan ära Gud utan att dela andra människors glädje och sorg.
Citera
2021-05-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
"36Och när han såg folkskarorna, ömkade han sig över dem, eftersom de voro så illa medfarna och uppgivna, »lika får som icke hava någon herde.»" (om Jesus)

" 4De svaga stärkten I icke, det sjuka heladen I icke, det sargade förbunden I icke, det fördrivna förden I icke tillbaka, det förlorade uppsökten I icke, utan med förtryck och hårdhet fören I fram mot dem." (Hesekiel 34)

Vi bör se människan och inte inbilla oss att vi kan ära Gud utan att dela andra människors glädje och sorg.
Och så kommer du med en massa ORD! Kom med ngt konkret. NÄR såg du Jesus? NÄR grep han in i ditt liv?
Citera
2021-05-07, 19:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och så kommer du med en massa ORD! Kom med ngt konkret. NÄR såg du Jesus? NÄR grep han in i ditt liv?
Varje gång jag ser något av mina barn tackar jag Gud för att de är till, tex.

Poängen är att vi inte kan ära Gud på annat vis än att se människan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in