Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Arkens måttangivelser hade ungefär samma inbördes relation som dagens oceangående lastfartyg vilket säger en del om lastvolym i förhållande till material och sjöduglighet.
Du skriver "inte ens med moderna konstruktionsmetoder" som om det i sig bevisar att det inte finns starkare konstruktionsmetoder än de som tillämpades när man byggde dessa stora skepp du hänvisar till. Du måste då visa att det inte finns stabilare konstruktioner än de du jämför med.
Problemet med dagens oceangående fartyg är att de kan knäckas i hög sjögång, vilket har inträffat vid flera tillfällen. Ju längre ett fartyg är, desto större risk för knäckning, vilket är ett helt annat problem än det som jag skrev om. Varför måste jag visa att det inte finns stabilare konstruktionsmetoder? Det är du som är intresserad av skeppskonstruktionen, inte jag. Jag läste tillräckligt om konstruktion på Chalmers, så jag vet i alla fall vad jag skriver om, men, som jag skrev i mitt inlägg så var jag inte intresserad av skeppskonstruktionsproblemet, utan av själva överlevnadsproblemet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Det finns alternativa metoder att bygga båtskrov på, men de kan vara betydligt mer arbetskrävande och därför inte intressanta ur ekonomiskt perspektiv. Mycket talar för att Noas ark var byggd med en annan teknik än den du hänvisar till i de exempel du anger, tex en teknik där man inte fäste bordläggningen vid en stomme utan byggde själva skrovet så att det i sig utgjorde styrka i konstruktionen.
Du anför exemplet med att det uppstod glipor mellan plankorna i de skepp du nämner, något som skulle kunna undvikas med denna konstruktionsmetod genom tex att bygga skrovet omlott och fästa varje plank till andra plank genom tappar och tapphål så att man erhöll en homogen konstruktion. Detta sätt att bygga skulle kunna liknas vid principen för plywood vilket i sig ger större styrka då träfibrerna går i olika riktning. Man kunde sedan skrovet väl var byggt förstärka konstruktionen inifrån på olika sätt.
Denna teknik är antik och användes långt innan man bekräftat förekomsten av den teknik du påstår motbevisar berättelsen om Noas ark.
Så på denna punkt är din kritik inte relevant.
Om du inte kan komma med annat än fantasier om möjliga alternativa konstruktionsmetoder så är din kritik inte relevant.
Ditt förslag att bygga omlott genom att fästa plankorna med varandra med tappar och tapphål kan fungera bra i konstruktioner som inte är långa, men absolut INTE i en konstruktion som är över 100 meter. Det beror på att det då kommer att spricka i fogarna på grund av omväxlande drag- och tryckkrafter som oundvikligen kommer att uppstå på grund av den stora längden. Minsta lilla våg kommer att vilja lyfta den ena änden av arken, och om skrovet är stelt så blir det då mycket stora knäckkrafter i mitten, särskilt om arken dessutom är fullastad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Milmerokin
Du påstår vidare att Noa inte kunde ha använt järndetaljer i konstruktionen. Men tekniken att smida järn omnämns i samband med nämnandet av Tubal-Kain i 1 Mos 4:22 och det var innan floden. Det står dock inget om att Noa använt sig av järn, rent tekniskt borde han dock ha kunnat det.
Så bra. Då var man i bibeln minst 1000 år före alla andra med järnframställning. Vilka belägg har du för det?