Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det har inget med att "gilla" att göra. Jv anser att Katoliker, som Pingstkyrkan, som muslimer, som buddister o.s.v. inte tillber den sanne guden, utan tillber avgudar/hedniska gudar. Och kristna ska inte ha något med avgudadyrkan att göra.
Jag kan läsa deras texter, lika gärna som jag kan läsa buddistiska texter, men det intresserar mig inte så mycket om det inte handlar om bibeln eller sanning. Om någon har något förslag som dom anser att jag behöver läsa, så kan jag väl göra det, har du ett förslag?
Ok.
Har du ett exempel? Ge ditt bästa exempel.
I den diskussionen om vad som är avgudadyrkan och inte, intressant i sig men inte min poäng, för det är otroligt lätt att gå OT och till slut ha pratat om alla världens ämnen som började med en enkel frågeställning. Läsförslag finns det väl gott om, bar att hitta en Katolsk Bokhandel och be om deras rekommendation som de anser vara läsvärt. Förbered dig på många och tunga böcker. Annars skulle jag lika bra kunna rekommendera böcker om Tibetansk Buddhism, Shamanism, Mormonism eller något annat, du behöver inte tro på det men det kan vara intressant ändå. Jag skulle kunna läsa Nya världens översättning, så liksom varför inte?
Min källa är Dr James White, som debatterat med både muslimer, Jehovas, Mormoner och andra. Det är han som sagt att inga grekiska manuskript är identiska, konstigt nog tror jag honom. En bra apologet. Jag menar det, du har säkert sett honom. Tycker oftast han är betydligt kunnigare än de han talar med. Han är dessutom, verkar iallafall vara ganska så nice.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ja, det mesta stämmer överens med deras egen översättning, betyder det att det mesta i deras översättning också är en "perversion"?
Och majoriteten har alltid rätt menar du?
Jag sade inte att det inte är någon skillnad. Men oftast handlar det om att man använder olika ord och meningsbyggnader i olika översättningar som inte påverkar budskapet. Och om budskapet skiljer sig, så går det att bekräfta eller dementera genom andra skriftställen. Bibeln är sammanhängande i sitt budskap, därför går det att läsa olika översättningar och komma fram till Guds vilja och budskap.
Ingen aning, jag skulle nog inte använda perversion som ord överhuvudtaget. Men jag såg just en diskussion ang King James Only, de tyckte helt olika men att Nya världens översättning var en perversion var de överens om.
Majoriteten har inte alltid rätt, men även om du är inkluderande så talar du inte för majoriteten. Det är kruxet, som det alltid blir i religiösa forumet. Vem är det som talar för en viss religion. På höger sida står en kristen som säger att den kristna till vänster om denna har fel, denna person å sin sida säger att den andra inte ens är kristen. Lite rörigt.
Det låter bra om du resonerar så, men återigen så tycker de flesta inte som du (??). Det går att hitta skillnader i källan och då har vi inte ens börjat att prata om skillnader i tolkning... och varför kristna församlingar är så olika.
Nej tyvärr, den ekumeniska ådran hos dig är berömvärd. Men många kristna delar den inte alls.