2021-01-10, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Jag måste erkänna att jag nyligen (läs senaste timmarna) upptäckt att JV och Katoliker inte gillar varandra, varför det är så är en separat diskussion

Det har inget med att "gilla" att göra. Jv anser att Katoliker, som Pingstkyrkan, som muslimer, som buddister o.s.v. inte tillber den sanne guden, utan tillber avgudar/hedniska gudar. Och kristna ska inte ha något med avgudadyrkan att göra.

Citat:
men det förklarar varför du inte vill läsa deras texter.

Jag kan läsa deras texter, lika gärna som jag kan läsa buddistiska texter, men det intresserar mig inte så mycket om det inte handlar om bibeln eller sanning. Om någon har något förslag som dom anser att jag behöver läsa, så kan jag väl göra det, har du ett förslag?

Citat:
Absolut ska se om jag hittar något bra exempel (funderar på att jämföra Budorden),

Ok.

Citat:
talar vi däremot de grekiska manuskripten så var ingen av dessa identiska med de andra, så att resultatet idag skiljer sig är inte så konstigt.

Har du ett exempel? Ge ditt bästa exempel.

Citat:
Det kanske är okunskap jag vet inte, de kallar den nya världens översättning för en perversion. Något jag tycker är ganska hårda ord.

Ja, det mesta stämmer överens med deras egen översättning, betyder det att det mesta i deras översättning också är en "perversion"?

Citat:
Jag tror dessvärre att om du är vittne tillhör du en av Kristendomens minoriteter med vilken en majoritet inte håller med er. Vad säger det? Kanske ingenting annat än det jag påstått, att du kanske inte tycker Biblarna spelar någon roll men för majoriteten så verkar det göra det.

Och majoriteten har alltid rätt menar du?

Citat:
Hur många Bibel översättningar på engelska finns det, runt 500? Jag kan inte alls förstå varför det är så många om det inte är någon skillnad på dem.

Jag sade inte att det inte är någon skillnad. Men oftast handlar det om att man använder olika ord och meningsbyggnader i olika översättningar som inte påverkar budskapet. Och om budskapet skiljer sig, så går det att bekräfta eller dementera genom andra skriftställen. Bibeln är sammanhängande i sitt budskap, därför går det att läsa olika översättningar och komma fram till Guds vilja och budskap.
Citera
2021-01-10, 00:53
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag förstår inte problemet. Om du ger ett konkret exempel på ett problem, så kanske jag förstår.

Budorden då, vad är det första? "I am the Lord thy God"? Och den sista skulle kunna vara "You shall set up these stones, which I command you today, on Mount Gerizim.".

Visst indelningen kan vara lite hur som men ovanstående kan ingå i Budorden... men inte hos alla kristna, så en viss skillnad.

Till kritiken av Biblarna så vänder jag mig till en Kristen källa (Biblesociety UK), så namn på Bibeln och kritik eller svagheter den har utstått:

CEV
"Sometimes simplifying Bible jargon changes what it was originally saying (or only communicates part of what was meant)"

ESV
"For some, the evangelical theology that has guided the translation is problematic"

KJV
Based on the Hebrew and Greek texts available in the 16th century.

MSG
The translation is very free, which can lead to questions about its accuracy

NIV
It attempt to maintain clarity has caused it to introduce words that are not in the original

Osv osv osv.....

Hittade en jämförelse mellan Folkbibeln och Bibel 2000, kontenta: "Svenska Folkbibeln är Guds Ord till människan, medan Bibel 2000 har blivit människors ord om Gud."

https://gardeborn.se/artiklar/bibel-2000-och-svenska-folkbibeln

Citera
2021-01-10, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, Gud har inte tänkt genom detta så noga.

Ok, som vanligt så vet du hur hela skapelsen fungerar, och skulle inte ha något problem att klara av att styra över mänskligheten, du vet ju bättre än någon annan, t.o.m. Trump.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Men berätta gärna vad alla människor på jorden har tillgång till för att hitta Gud och sanningen?

Bibeln och skapelsen:

"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet.
Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.
Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem;
de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades.
" (Rom 1:18-21 Bibel2000)
Citera
2021-01-10, 01:10
Medlem
Citat:
Budorden då, vad är det första? "I am the Lord thy God"? Och den sista skulle kunna vara "You shall set up these stones, which I command you today, on Mount Gerizim.".

Visst indelningen kan vara lite hur som men ovanstående kan ingå i Budorden... men inte hos alla kristna, så en viss skillnad.

Jag förstår inte vad du pratar om. Och skulle du kunna skriva ut vilken bok, kapitel och vers som du citerar?

Citat:
Till kritiken av Biblarna så vänder jag mig till en Kristen källa (Biblesociety UK), så namn på Bibeln och kritik eller svagheter den har utstått:

CEV
"Sometimes simplifying Bible jargon changes what it was originally saying (or only communicates part of what was meant)"

ESV
"For some, the evangelical theology that has guided the translation is problematic"

KJV
Based on the Hebrew and Greek texts available in the 16th century.

MSG
The translation is very free, which can lead to questions about its accuracy

NIV
It attempt to maintain clarity has caused it to introduce words that are not in the original

Osv osv osv.....

Hittade en jämförelse mellan Folkbibeln och Bibel 2000, kontenta: "Svenska Folkbibeln är Guds Ord till människan, medan Bibel 2000 har blivit människors ord om Gud."

https://gardeborn.se/artiklar/bibel-2000-och-svenska-folkbibeln

Jo, fast det här är bara åsikter av andra, det är svårt att bemöta utan konkreta exempel.

Ge konkreta exempel på dessa problem.
Citera
2021-01-10, 01:12
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det har inget med att "gilla" att göra. Jv anser att Katoliker, som Pingstkyrkan, som muslimer, som buddister o.s.v. inte tillber den sanne guden, utan tillber avgudar/hedniska gudar. Och kristna ska inte ha något med avgudadyrkan att göra.

Jag kan läsa deras texter, lika gärna som jag kan läsa buddistiska texter, men det intresserar mig inte så mycket om det inte handlar om bibeln eller sanning. Om någon har något förslag som dom anser att jag behöver läsa, så kan jag väl göra det, har du ett förslag?

Ok.

Har du ett exempel? Ge ditt bästa exempel.

I den diskussionen om vad som är avgudadyrkan och inte, intressant i sig men inte min poäng, för det är otroligt lätt att gå OT och till slut ha pratat om alla världens ämnen som började med en enkel frågeställning. Läsförslag finns det väl gott om, bar att hitta en Katolsk Bokhandel och be om deras rekommendation som de anser vara läsvärt. Förbered dig på många och tunga böcker. Annars skulle jag lika bra kunna rekommendera böcker om Tibetansk Buddhism, Shamanism, Mormonism eller något annat, du behöver inte tro på det men det kan vara intressant ändå. Jag skulle kunna läsa Nya världens översättning, så liksom varför inte?

Min källa är Dr James White, som debatterat med både muslimer, Jehovas, Mormoner och andra. Det är han som sagt att inga grekiska manuskript är identiska, konstigt nog tror jag honom. En bra apologet. Jag menar det, du har säkert sett honom. Tycker oftast han är betydligt kunnigare än de han talar med. Han är dessutom, verkar iallafall vara ganska så nice.

Citat:
Ja, det mesta stämmer överens med deras egen översättning, betyder det att det mesta i deras översättning också är en "perversion"?

Och majoriteten har alltid rätt menar du?

Jag sade inte att det inte är någon skillnad. Men oftast handlar det om att man använder olika ord och meningsbyggnader i olika översättningar som inte påverkar budskapet. Och om budskapet skiljer sig, så går det att bekräfta eller dementera genom andra skriftställen. Bibeln är sammanhängande i sitt budskap, därför går det att läsa olika översättningar och komma fram till Guds vilja och budskap.

Ingen aning, jag skulle nog inte använda perversion som ord överhuvudtaget. Men jag såg just en diskussion ang King James Only, de tyckte helt olika men att Nya världens översättning var en perversion var de överens om.

Majoriteten har inte alltid rätt, men även om du är inkluderande så talar du inte för majoriteten. Det är kruxet, som det alltid blir i religiösa forumet. Vem är det som talar för en viss religion. På höger sida står en kristen som säger att den kristna till vänster om denna har fel, denna person å sin sida säger att den andra inte ens är kristen. Lite rörigt.

Det låter bra om du resonerar så, men återigen så tycker de flesta inte som du (??). Det går att hitta skillnader i källan och då har vi inte ens börjat att prata om skillnader i tolkning... och varför kristna församlingar är så olika.

Nej tyvärr, den ekumeniska ådran hos dig är berömvärd. Men många kristna delar den inte alls.

Citera
2021-01-10, 01:18
Medlem
Citat:
Ok, som vanligt så vet du hur hela skapelsen fungerar, och skulle inte ha något problem att klara av att styra över mänskligheten, du vet ju bättre än någon annan, t.o.m. Trump.

Bibeln och skapelsen:

"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet.
Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem.
Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem;
de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades.
" (Rom 1:18-21 Bibel2000)
Jag har ingen aning om hur hela skapelsen fungerar och hur jag skulle klara av att styra över mänskligheten. Däremot kan man ju hitta brister hos ett styre, fastän man själv kanske inte klarar uppgiften.. Jag kan inte sköta jobbet som president i USA, men kan ändå kritisera om Trump gör något dumt.

Alla har inte tillgång till Bibeln. Alla kan inte läsa. Alla kan inte höra. Alla kan inte se. Vissa människor dör innan de fyllt ett år. Så försök igen. Vad är det som alla människor har tillgång till, som leder till sanningen och Gud?
Citera
2021-01-10, 01:25
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du pratar om. Och skulle du kunna skriva ut vilken bok, kapitel och vers som du citerar?

Det var ett exempel på hur Budorden kan skilja sig åt. Det första budordet är "I am the Lord thy God", hos vissa inriktningar men inte hos andra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ten_Commandments Scrolla ned till "Numbering".

Citat:
Jo, fast det här är bara åsikter av andra, det är svårt att bemöta utan konkreta exempel.

Ge konkreta exempel på dessa problem.

Hittade ett konkret exempel, inte från mig kan jag lova.

"Bibel 2000 skiljer sig ur mängden speciellt när det gäller Gamla testamentet. Ibland har man ansett att grundtexten är obegriplig och då försökt ”gå bakom” de existerande grundtextvarianterna, och istället konstruerat egna ”grundtexter” som man sedan översatt. Ibland översätter man inte alls utan skriver ”[—]”, se t.ex. Job 19:26 där den första raden lämnas helt oöversatt (intressant nog i en text som traditionellt har ansetts syfta på Jesus!). Det är inte försvarbart."
Citera
2021-01-10, 03:48
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Andens gåvor kunde bara ges av apostlarna. När dom dog, så försvann dom övernaturliga gåvorna.

Gud har gett människor inspiration och övernaturliga gåvor när det har behövts. När GT skrevs så etablerades den genom övernaturliga kraftgärningar, men när GT var komplett, så upphörde inspirationen från Gud. När Jesus kom så var det länge sedan något sådant hade hänt. Dom sista böckerna i GT skrevs färdigt långt innan Jesus kom.

Och detsamma hände när NT blev komplett. Inspirationen från Gud, och dom övernaturliga händelserna, som att väcka upp döda upphörde när bibeln blev etablerad på jorden.

Alla människor på jorden har tillgång till det dom behöver för att hitta Gud och sanningen.

Andens gåvor ges varje dag. Än i dag. Det är inget övernaturligt utan enbart DNA.

Ingen bok i Bibeln har skrivits av den som det handlar om (undantaget breven). Vem som helst kan inspireras av Gud. Jag är inspirerad nu... Det betyder inte att de är sanna. Många är kallade få är utvalda. Halva gamla testamentet består av levnadsregler, den tidens moral och släktkrönikor. De stämmer säkert, men har ingen betydelse idag.

De enda så kallade "övernaturliga" händelser var det Jesus gjorde. De upphörde med Jesus.

Ungefär halva jordens befolkning har idag inte tillgång till vare sig en Bibel eller möjlighet att komma i kontakt med kristendomen.
Citera
2021-01-10, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magictrix
Andens gåvor ges varje dag. Än i dag. Det är inget övernaturligt utan enbart DNA.

Ingen bok i Bibeln har skrivits av den som det handlar om (undantaget breven). Vem som helst kan inspireras av Gud. Jag är inspirerad nu... Det betyder inte att de är sanna. Många är kallade få är utvalda. Halva gamla testamentet består av levnadsregler, den tidens moral och släktkrönikor. De stämmer säkert, men har ingen betydelse idag.

De enda så kallade "övernaturliga" händelser var det Jesus gjorde. De upphörde med Jesus.

Ungefär halva jordens befolkning har idag inte tillgång till vare sig en Bibel eller möjlighet att komma i kontakt med kristendomen.
När Moses delade havet, var det en naturlig händelse? Något vi i så fall kan testa idag och se om det verkar stämma?
Citera
2021-01-10, 08:37
Medlem
Citat:

Nej, det var inte bara Jesus som utförde övernaturliga händelse, dom första kristna kunde väcka upp döda:

"I Joppe fanns det bland lärjungarna en kvinna som hette Tabita, på grekiska Dorkas. Hennes liv var fyllt av goda gärningar och frikostighet mot de fattiga.
Vid den här tiden blev hon sjuk och dog, och man tvättade henne och bar upp henne på övervåningen.
Lydda ligger inte långt från Joppe, och då lärjungarna hörde att Petrus var där skickade de dit två män och bad honom komma över till dem så fort som möjligt.
Petrus följde genast med. När han kom fram förde de honom upp på övervåningen, där alla änkorna samlades kring honom och gråtande visade honom de skjortor och mantlar som Dorkas hade gjort medan hon ännu var bland dem.
Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad. Så vände han sig mot den döda och sade: »Tabita, stig upp!« Hon öppnade ögonen, och när hon såg Petrus satte hon sig upp.
Han räckte henne handen och hjälpte henne att resa sig. Sedan kallade han in de heliga och änkorna och lät dem se hur hon stod där levande.
Händelsen blev känd i hela Joppe, och många kom till tro på Herren.
" (Apg 9:36-42 Bibel2000)

"Dessa tolv sände Jesus ut, och han befallde dem:...Bota sjuka, väck upp döda, gör spetälska rena" (Matt 10:5-8 Bibel2000)

När väckte du upp någon från döden senast?
Citera
2021-01-10, 13:40
Bannlyst
Citat:
ge mig namnet på en enda person som säger sig inte ha någon tillgång till bibeln, som han så gärna vill läsa.
Citera
2021-01-10, 17:00
Medlem
Magictrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAnnInGSSEEKER
ge mig namnet på en enda person som säger sig inte ha någon tillgång till bibeln, som han så gärna vill läsa.
Robert Lind i Kramfors säger att han saknar en bibel. Du kan få hans telefonnummer.

Tydligen får man nu vissa personer i Kina vara kristna, men det krävs övervakning och tillstånd från staten. Där har du en miljard invånare. Sedan finns det väl ytterligare någon miljard i olika delar av världen.
https://www.varldenidag.se/nyheter/forfoljelsen-av-kristna-varre-an-nagonsin/repsan!tqBKlXnfujBC0mw1iK0pKQ/
Senast redigerad av Magictrix 2021-01-10 kl. 17:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in