2021-01-24, 23:26
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Känner du till det låtsas du bort det som om det inte fanns.
Som ateist är du givetvis inte tillfreds med kristendomen.
Men poserar ändå som en kännare.
Du är mer en farao som ansätter Guds folk.

Och du kan tydligen fortfarande inte motivera din åsikt med ett enda ord, bara skriva skit om mig. Ett tydligt tecken på att du inte har något att komma med.
När man börjar med att ge sig på personen i stället för frågan så har man erkänt sig besegrad.
Citera
2021-01-25, 01:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det bekräftar bibeln, eftersom väldigt få i världen skulle finna den smala vägen:

"Gå in genom den trånga porten. Ty den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Men den port är trång och den väg är smal som leder till livet, och det är få som finner den." (Matt 7:13-14 Bibel2000)

Det är alltså ingen popularitetstävling.

Håller med, det är om det är sant eller ej som är det viktiga. Och då tycker en majoritet av världens befolkning inte att Biblarna är sanna för att de följer andra läror eller inga, och en majoritet av de kristna som tror på en Bibel, följer inte Jehovas vittnens tolkning av den, dvs håller inte denna tolkning för sann. Den Bibel ni följer och tolkningen av denna är lika med antalet Jehova, en siffra du vet bättre än mig men är det 10 miljoner? Av en befolkning på över 7 miljarder.

Så en intressant fråga är om ni har fel? Vad är det som alla kristna missar men ni upptäckt? Eftersom ex ni och katoliker tolkar Biblarna olika är det fel att prata om en Bibel.

Jag tror ditt case istället borde vara att Jehovas vittnens Bibel är den sanna?

`

In summary, then, understand that the Witnesses’ use of the Bible typically involves two main problems. First, they quote passages out of context, highlighting only those verses that appear to support their beliefs, while ignoring others that contradict those beliefs. Second, their own NWT often distorts the text so as to support their beliefs. Be wary, then, when the Witnesses come to your door.

https://www.catholic.com/tract/distinctive-beliefs-of-the-jehovahs-witnesses
Citera
2021-01-25, 02:20
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det finns vissa som tror att Gud måste hålla sig till logik. Du hör alltså inte dit?

Det här med logik är en definitionsfråga, vill jag mena.
Vi bor i ett land där man enligt lag måste ta körkort för att få köra bil. Misslyckas man med utbildningen så får man därmed enligt lag inte köra bil, alltså. Vi tar alltså trafiksäkerhet på allvar genom att exempelvis inte låta vem som helst ge sig ut i trafiken hur som helst. Det är väl både vettigt och logiskt, va? Men här i Sverige har alla tillåtelse att skaffa barn hur som helst även om man inte gjort några som helst förberedelser innan - tyvärr så finns det ingen lag som hindrar folk från att avla ungar trots att de exempelvis är skuldsatta upp till tänderna, har trasslig ekonomi, etc och dessutom behöver man väl inte ens ha fast inkomst för att få skaffa barn? Vi människor är alltså väldigt logiska när det gäller vissa saker men saknar allt vad logiskt tänkande heter när det gäller annat.

Gud är allsmäktig. I kapitel 19 i Matteus evangelium säger Jesus: "För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt". När det gäller Gud så kan ju vi människor tycka att en del saker kanske verkar lite ologiska men vi vet ju faktiskt inte Guds syfte med allt. Så enkelt är det.
Citera
2021-01-25, 07:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Om hon hade varit Gud, vilket hon inte är, ja. Det hade då inte bara varit fritt fram utan varit befallt, för det är befallt att be till Gud.
Vilken förutsättning jag redan angav.
Var finns befallningen att be till Gud? I varje fall inte hos Jesus. Man kan be vem man vill om vad man vill, men det kan vara både fåfängt och vanskligt.

Den som ber till Gud kan bli bönhörd och Gud kräver inte något olämpligt i gengäld.
Citera
2021-01-25, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Håller med, det är om det är sant eller ej som är det viktiga. Och då tycker en majoritet av världens befolkning inte att Biblarna är sanna för att de följer andra läror eller inga, och en majoritet av de kristna som tror på en Bibel, följer inte Jehovas vittnens tolkning av den, dvs håller inte denna tolkning för sann. Den Bibel ni följer och tolkningen av denna är lika med antalet Jehova, en siffra du vet bättre än mig men är det 10 miljoner? Av en befolkning på över 7 miljarder.

Det är nästan 9 miljoner aktiva Jehovas vittnen och 18 miljoner "följare", alltså sådana som visar intresse och går på åminnelsen av Jesu död.

Citat:
Så en intressant fråga är om ni har fel? Vad är det som alla kristna missar men ni upptäckt?

En stor miss är att Gud har ett namn:

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

I Bibel2000 har man alltså ersatt Guds namn JHVH med titeln "herren", vilket är helt felaktigt. Men det gör dom nog främst för att det inte passar deras treenighetslära.

Citat:
Eftersom ex ni och katoliker tolkar Biblarna olika är det fel att prata om en Bibel.

Det är en bibel men olika tolkningar. Det är en bibeln med vissa variationer bland översättningarna. Dessa variationer är så små att det inte påverkar budskapet i bibeln, eller så går det det lätt att bekräfta/dementera felaktiga verser med andra delar av bibeln.

Jehovas vittnen rekommenderar ändå människor att studera dom bibelöversättningar dom är vana med. Det viktiga är att man läser bibeln själv, och inte blåögt litar på andras åsikter om bibeln.

Citat:
Jag tror ditt case istället borde vara att Jehovas vittnens Bibel är den sanna?

Nej, det finns bara en bibel, men många översättningar. Jehovas vittnens översättning behöver inte vara "den sanna översättningen", men jag anser att det är en av dom närmaste grundtexten. Bland annat för att man återinfört Guds namn, speciellt i dom hebreiska skrifterna.

Citat:
`

In summary, then, understand that the Witnesses’ use of the Bible typically involves two main problems. First, they quote passages out of context, highlighting only those verses that appear to support their beliefs, while ignoring others that contradict those beliefs. Second, their own NWT often distorts the text so as to support their beliefs. Be wary, then, when the Witnesses come to your door.

https://www.catholic.com/tract/distinctive-beliefs-of-the-jehovahs-witnesses

Författaren till den texten är inte kunnig om Jehovas vittnen. Du kan t.ex. se här på FB att jag till 99.9% citerar andra översättningar än Jehovas vittnens. Och jag styrker till 99.9% mina påståenden om bibelns budskap med bibelcitat, jag ignorerar alltså inga skriftställen.

Och innan Jehovas vittnen kom med en egen översättning på 80-talet, så hade man använt andra översättningar i hundra år, bland annat King James version användes flitigt av Jehovas vittnen.
Även idag läser man i andra översättningar, jag läser ofta i Bibel2000 och Folkbibeln, man kan se och få förståelse på andra sätt på saker och ting när man läser andra översättningar. Även Grekiska grundtexten försöker jag läsa ord för ord.
Senast redigerad av ttsp 2021-01-25 kl. 08:53.
Citera
2021-01-25, 10:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Läste i tråden om gamla förbundet osv.

Utfästelsen i skrifterna som hör till gamla förbundet är messias, när messias kom till jorden var det gamla förbundet uppfyllt, människor av alla nationer kan nu själva be till Gud genom Jesus Kristus.

Inte så svårt att förstå!

Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket.

När han säger så tycker jag det blir rätt svårt att förstå. Det ska inte ändras eller upphävas. Men det är helt annorlunda nu? Konstigt tycker jag.
Citera
2021-01-25, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att uppfylla. Sannerligen, innan himlen och jorden förgår skall inte en enda bokstav, inte minsta prick i lagen förgå; inte förrän allt har skett. Den som upphäver ett enda av buden, om så det allra minsta, och undervisar människorna så, han skall räknas som den minste i himmelriket.

När han säger så tycker jag det blir rätt svårt att förstå. Det ska inte ändras eller upphävas. Men det är helt annorlunda nu? Konstigt tycker jag.

Du fetar inte det viktigaste: "inte förrän allt har skett".

Jesus säger tydligt att lagen skulle försvinna när "allt har skett", när Jesus uppfyllt lagen och profeterna. En av dessa profeter som Jesus uppfyllde, sade att det skulle komma ett nytt förbund, som inte var som det förbund som Moses fick:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten" (Jeremia 31:31-32 Bibel2000)

Jesus uppfyllde denna profetia när han dog, han själv hade inte kommit för att upphäva lagarna när han levde, så han ljuger inte om detta, men hans död/hans blod upphävde lagarna:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Det nya förbundet ersätter det gamla förbundet, vilket även bekräftas av kristna bibelskribenter, Paulus säger:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebréerna 8:13 Bibel2000)
Citera
2021-01-25, 11:41
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Du fetar inte det viktigaste: "inte förrän allt har skett".

Jesus säger tydligt att lagen skulle försvinna när "allt har skett", när Jesus uppfyllt lagen och profeterna. En av dessa profeter som Jesus uppfyllde, sade att det skulle komma ett nytt förbund, som inte var som det förbund som Moses fick:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten" (Jeremia 31:31-32 Bibel2000)

Jesus uppfyllde denna profetia när han dog, han själv hade inte kommit för att upphäva lagarna när han levde, så han ljuger inte om detta, men hans död/hans blod upphävde lagarna:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: »Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Det nya förbundet ersätter det gamla förbundet, vilket även bekräftas av kristna bibelskribenter, Paulus säger:

"Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat." (Hebréerna 8:13 Bibel2000)

Och varför skulle "allt har skett" bara betyda Jesus död, snarare än det han nämner i samma mening?
Citera
2021-01-25, 12:15
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Det är nästan 9 miljoner aktiva Jehovas vittnen och 18 miljoner "följare", alltså sådana som visar intresse och går på åminnelsen av Jesu död.

En stor miss är att Gud har ett namn:

"Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

I Bibel2000 har man alltså ersatt Guds namn JHVH med titeln "herren", vilket är helt felaktigt. Men det gör dom nog främst för att det inte passar deras treenighetslära.

Det är en bibel men olika tolkningar. Det är en bibeln med vissa variationer bland översättningarna. Dessa variationer är så små att det inte påverkar budskapet i bibeln, eller så går det det lätt att bekräfta/dementera felaktiga verser med andra delar av bibeln.

Jehovas vittnen rekommenderar ändå människor att studera dom bibelöversättningar dom är vana med. Det viktiga är att man läser bibeln själv, och inte blåögt litar på andras åsikter om bibeln.

Nej, det finns bara en bibel, men många översättningar. Jehovas vittnens översättning behöver inte vara "den sanna översättningen", men jag anser att det är en av dom närmaste grundtexten. Bland annat för att man återinfört Guds namn, speciellt i dom hebreiska skrifterna.

Författaren till den texten är inte kunnig om Jehovas vittnen. Du kan t.ex. se här på FB att jag till 99.9% citerar andra översättningar än Jehovas vittnens. Och jag styrker till 99.9% mina påståenden om bibelns budskap med bibelcitat, jag ignorerar alltså inga skriftställen.

Och innan Jehovas vittnen kom med en egen översättning på 80-talet, så hade man använt andra översättningar i hundra år, bland annat King James version användes flitigt av Jehovas vittnen.
Även idag läser man i andra översättningar, jag läser ofta i Bibel2000 och Folkbibeln, man kan se och få förståelse på andra sätt på saker och ting när man läser andra översättningar. Även Grekiska grundtexten försöker jag läsa ord för ord.

Jag ska erkänna att jag bara för någon vecka insåg en sak, Jehovas är för Kristendom vad Ahmadiya är för Islam. Oftast väldigt trevliga, jag tycker att du är trevlig, andra kristna kan snabbare än jag kan säga Moses hota med evig plåga eld och andra otrevligheter. Jehovas som Ahmadiya använder mission, inte våld eller förespråkandet av det för att sprida sin lära. Båda har en ganska säregen tolkning av religionen och skrifterna varför ni förföljts av Kristna och Ahmadiya av muslimer. Ni har olika religioner men har många slående likheter.

Om du inte ser någon större skillnad på Biblarna så helt ok, men för väldigt många spelar det all roll i världen.

Ang er Bibel så är det lätt att hitta kritik av den:

"What many don’t realize is that four of the five men on the translation committee producing the complete 1961 edition had no Hebrew or Greek training whatsoever."

"British scholar H.H. Rowley calls it “a shining example of how the Bible should not be translated,” classifying the text as “an insult to the Word of God.”"

https://mbcpathway.com/2015/12/21/four-examples-of-where-the-new-world-translation-gets-it-wrong/ (Baptister)

“A grossly misleading translation”; “obsolete and incorrect“; “shocking mistranslation“

https://www.makesureministries.com/scholarly-criticism-nwt/ (oklart vilken inriktning av kristna)

"The New World Translation is a poor translation from the original Koine Greek. Words have been added, deleted, and modifications made to make the text to eliminate doctrinal difficulties and to make the text agree with their theology. I would not recommend it to anyone. The book is in violation of the warning in Revelation 22:18-19."

https://www.neverthirsty.org/bible-qa/qa-archives/question/how-accurate-is-the-new-world-translation/

Jag kan inte veta vilken av alla böcker som är korrekt, kan däremot utan tvivel konstatera att vilken Bibel som används är något som spelar en avgörande roll för en del kristna. Och inte så få heller, den gigantiskt stora Katolska Kyrkan verkar inte vilja ha mer er Bibel att göra och att de inte anser den vara sann?

Senast redigerad av Termos99 2021-01-25 kl. 12:20.
Citera
2021-01-25, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och varför skulle "allt har skett" bara betyda Jesus död, snarare än det han nämner i samma mening?

Du menar att himmel och jord kommer att försvinna enligt Jesus, och då försvinner lagen? Nej, Jesus menar inte att den bokstavliga jorden och himlen kommer att försvinna, i så fall skulle det ha varit meningslöst för Jesus att predika, om nu allt ändå kommer att försvinna.

Och det är väl en uppenbar sak att om människan/himmel/jord försvinner och inte existerar, så behövs ingen lag? Men det är inte något så uppenbart som Jesus säger.

Nej, han använder "innan himmel/jord försvinner" som en hyperbol, ungefär som man säger: "Hellre dör jag än...".
Jesus säger så som en förstärkning för att trycka på att han stödjer lagen fullt ut, att han är helt trogen lagen i motsats till vad fariséerna menar. Jesus var trogen och gav stöd åt lagen intill hans död.

Att Jesus sedan förkunnade om ett nytt förbund, upphävde inte lagförbundet där och då, utan den upphävdes när Jesus var död.

Om Jesus inte hade varit trogen Gud och hans lagar intill döden, så hade han inte kunnat vara en motsvarighet till Adam som inte var trogen Gud och hans lagar:

"Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1 Kor 15:22 Bibel2000)

Så du ser, det skulle motsäga massor med skriftställen om Jesus menade att lagförbundet aldrig skulle bli upphävd, troligare är att det är en misstolkning av skriftstället.
Citera
2021-01-25, 13:32
Medlem
Nestor Xs avatar
Gamla testamentet och då särskilt Första mosebok (Genesis) som är ett hopkok på gamla skrönor som judarna snappade upp i förskingringen och mycket av skapelseberättelsen är hämtad ur eposet om Gilgamesh som blev nedskriven för mer än fyratusen år sedan. Även syndaflodslegenden finns där fast Noak går under annat namn. Syndafloden har antagligen samband med istidens slut när vattenståndet i Medelhavet höjdes och bröt igenom förbindelsen till Svarta havet. Då översvämmades enorma områden runt detta innanhav av en enorm flodvåg. Bibeln är inte unik den skrevs ned ungefär 400 år f.kr. och då hade grekerna långt före lanserat sin mytologi som inte många tror på längre. Buddhismen som är mer filosofi än religion uppstod ungefär samtidigt som judarna skrev ned sin Torah.
Citera
2021-01-25, 14:31
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Var finns befallningen att be till Gud? ...
I Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in