Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Håller med, det är om det är sant eller ej som är det viktiga. Och då tycker en majoritet av världens befolkning inte att Biblarna är sanna för att de följer andra läror eller inga, och en majoritet av de kristna som tror på en Bibel, följer inte Jehovas vittnens tolkning av den, dvs håller inte denna tolkning för sann. Den Bibel ni följer och tolkningen av denna är lika med antalet Jehova, en siffra du vet bättre än mig men är det 10 miljoner? Av en befolkning på över 7 miljarder.
Det är nästan 9 miljoner aktiva Jehovas vittnen och 18 miljoner "följare", alltså sådana som visar intresse och går på åminnelsen av Jesu död.
Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Så en intressant fråga är om ni har fel? Vad är det som alla kristna missar men ni upptäckt?
En stor miss är att Gud har ett namn:
"
Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH)
, deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
I Bibel2000 har man alltså ersatt Guds namn JHVH med titeln "herren", vilket är helt felaktigt. Men det gör dom nog främst för att det inte passar deras treenighetslära.
Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Eftersom ex ni och katoliker tolkar Biblarna olika är det fel att prata om en Bibel.
Det är en bibel men olika tolkningar. Det är en bibeln med vissa variationer bland översättningarna. Dessa variationer är så små att det inte påverkar budskapet i bibeln, eller så går det det lätt att bekräfta/dementera felaktiga verser med andra delar av bibeln.
Jehovas vittnen rekommenderar ändå människor att studera dom bibelöversättningar dom är vana med. Det viktiga är att man läser bibeln själv, och inte blåögt litar på andras åsikter om bibeln.
Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99
Jag tror ditt case istället borde vara att Jehovas vittnens Bibel är den sanna?
Nej, det finns bara en bibel, men många översättningar. Jehovas vittnens översättning behöver inte vara "den sanna översättningen", men jag anser att det är en av dom närmaste grundtexten. Bland annat för att man återinfört Guds namn, speciellt i dom hebreiska skrifterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Termos99

`
In summary, then, understand that the Witnesses’ use of the Bible typically involves two main problems. First, they quote passages out of context, highlighting only those verses that appear to support their beliefs, while ignoring others that contradict those beliefs. Second, their own NWT often distorts the text so as to support their beliefs. Be wary, then, when the Witnesses come to your door.
https://www.catholic.com/tract/distinctive-beliefs-of-the-jehovahs-witnesses
Författaren till den texten är inte kunnig om Jehovas vittnen. Du kan t.ex. se här på FB att jag till 99.9% citerar andra översättningar än Jehovas vittnens. Och jag styrker till 99.9% mina påståenden om bibelns budskap med bibelcitat, jag ignorerar alltså inga skriftställen.
Och innan Jehovas vittnen kom med en egen översättning på 80-talet, så hade man använt andra översättningar i hundra år, bland annat King James version användes flitigt av Jehovas vittnen.
Även idag läser man i andra översättningar, jag läser ofta i Bibel2000 och Folkbibeln, man kan se och få förståelse på andra sätt på saker och ting när man läser andra översättningar. Även Grekiska grundtexten försöker jag läsa ord för ord.