Citat:
Ursprungligen postat av
Gul-groda
Jag läser bara rakt upp och ner vad som står i NT, det kunde inte stå tydligare. Jesus sa att han skulle återvända och döma alla människor inom en livstid. Det går inte att tolka på något annat sätt. Du kan ignorera dessa verser hur mycket du vill, men de står fortfarande där i Bibeln för alla att läsa. Jesus profetia misslyckades - deal with it.
Nej, du läser inte bara rakt upp och ner, utan du tolkar texten i en bestämd riktning, och så säger du, trångbröstat, "Det går inte att tolka på något annat sätt".
Tvärtemot de ord som du tillskriver Jesus ("Jesus sa att han skulle återvända och döma alla människor inom en livstid") säger han (Apg 1:6):
"Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt."
Du citerade ur Jesu eskatologiska tal i Mark 13. Jag citerar här v. 24-32:
"Men i de dagarna, efter denna nöd, skall solen förmörkas, och månen skall inte ge sitt sken. Stjärnorna skall falla från himlen, och himlens krafter skall skakas. Då skall man få se Människosonen komma bland molnen med stor makt och härlighet. Och då skall han sända ut änglarna och samla sina utvalda från de fyra väderstrecken, från jordens ända till himlens yttersta gräns.
Lär av en jämförelse med fikonträdet. Redan när kvisten blivit mjuk och bladen spricker ut, vet ni att sommaren är nära. När ni ser allt detta hända, skall ni på samma sätt veta att han är nära och står vid dörren. Amen säger jag er: Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta händer. Himmel och jord skall förgå, men mina ord skall inte förgå. Men om den dagen eller den stunden vet ingen något, inte änglarna i himlen, inte ens Sonen, ingen utom Fadern. Var på er vakt och håll er vakna, ty ni vet inte när tiden är inne."
Här gottar du dig åt orden "Detta släkte skall inte förgå, förrän allt detta händer" och hävdar med bibelkritiken, för att få Jesus att framstå som en bluff ("enligt NT"), att han hävdade att han skulle komma tillbaka inom en livstid.
Detta förutsätter nu att "detta släkte" betyder "vår generation" el. motsv. och att "allt detta" syftar på hela det eskatologiska talets innehåll. Men (föga förvånande) belägger du inte att det
faktiskt är så.
Därmed hänger också dina beskyllningar åter i luften och förklaras bäst bero på utomvetenskapliga hänsynstaganden, närmare bestämt antipatier mot Bibelns Jesus Kristus.
Att söka "
Gotcha!"-tillfällen mot Bibelns Jesus Kristus är en sak, vederhäftig bibelforskning något annat.
"Tomma tunnor bullrar mest".