2016-04-18, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Det finns en uppsjö av böcker som är skrivna OM bibeln och dess historiska tid
Då alla dessa 72 eller 66 böcker skrev. OM dessa författare är djupt troende kristna eller judar får valfri läsare själv bedöma.
Men när folk sitter bakom sina skärmar och tycker att den som tror på Bibeln, ska bevisa att den är sann, gör man det lätt för sig själv. Då orkar man inte bry sig.

Man kan heller inte bevisa Hela Bibeln, dvs alla 72 böcker är från Gud eller inspirerad av DHA.

Utan valfri människa får själv plocka ut en bok i från bibeln och börja forska om just den boken.
Stämmer det politiska läget som beskrivs, har det hänt och inträffat ? Har alla platser funnits, alla människor som beskrivs existerat. etc. etc.

Man behöver inte vara troende för att göra lite efterforskningar om bibeln.
Som vissa i tråden påstår. " De som tror på bibeln ska bevisa att den är sann

Har Just den profeten som sägs ha skrivit boken existerat ?

Om Jag nu tar ett ex: Lukas evangeliet / Lukas bok, har Lukas funnits, vem var han, har han skrivit Lukas evangelium ? Gå till Källan och leta lite om Lukas, vad hittar du ? Dvs i evangeliet.

Finns det andra forskare som hittat något som kan styrka Lukas bok.
Ja, du är inte den första som försöker ta reda på om evangeliet är sant.

OM du nu inte vet så mycket om Bibeln är det svårt att diskutera.

Dessutom är det ännu svårare att diskutera om du har en bestämd uppfattning och håller fast vid den. Du sitter fast i ett skruvstäd och kommer inte loss.

Platser och personer i NT tillex, kan NOG har funnits, vem uppgift är det att ta reda på Om de funnits ? Det är din uppgift.

Så tar man reda på OM Bibeln är Sann.
Utan att ha läst massa andra böcker om bibeln, så är jag ganska säker på att dom (seriösa) bibelforskarna letar i andra källor för att fastställa saker och ting. Det är därför några av oss påpekar att bibeln inte räcker som källa, för att bevisa om bibeln är sann.
Citera
2016-04-18, 15:23
Medlem
Citat:
Forska i andra källor då.
Det gör jag här på FB. Finns det bevis, så kan säkert någon ge exempel.
Citera
2016-04-18, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Utan att ha läst massa andra böcker om bibeln, så är jag ganska säker på att dom (seriösa) bibelforskarna letar i andra källor för att fastställa saker och ting. Det är därför några av oss påpekar att bibeln inte räcker som källa, för att bevisa om bibeln är sann.

Ja, det är exakt det jag skrev om i mitt långa inlägg. Det är bra att du har förstått.
Det är bara för dig att sätta igång och forska. Dvs läsa andra böcker som är skriva om bibeln.
Citera
2016-04-18, 15:28
Medlem
Citat:
Det gör jag här på FB. Finns det bevis, så kan säkert någon ge exempel.

Det källorna finns inte på FB, det får du leta på bibliotek och " forska i andra källor "
Fler Ex, finns böcker skriva OM bibeln, problemet är att du själv måste läsa det och leta.
Det kan ingen på FB göra åt dig.
Citera
2016-04-18, 15:37
Medlem
Citat:
Det källorna finns inte på FB, det får du leta på bibliotek och " forska i andra källor "
Fler Ex, finns böcker skriva OM bibeln, problemet är att du själv måste läsa det och leta.
Det kan ingen på FB göra åt dig.
Är för lat, och ointresserad. Jag är mer intresserad av dom lite mer "övernaturliga"påståendena i bibeln.
Varför folk tror på dom, och hur dom kommit fram till att dom är sann. Bibeln blir ganska ointressant, om man tar bort alla dom sakerna.
Citera
2016-04-18, 15:48
Medlem
Citat:
Är för lat, och ointresserad. Jag är mer intresserad av dom lite mer "övernaturliga"påståendena i bibeln.
Varför folk tror på dom, och hur dom kommit fram till att dom är sann. Bibeln blir ganska ointressant, om man tar bort alla dom sakerna.

Har du undersökt detta?

Citat:
Jag är långt ifrån någon bibelexpert, så jag ska (försöka) undersöka saken lite närmare.
Citera
2016-04-18, 17:48
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM nu mitthopp öht opererar med "logik" är det i så fall nån typ av hemmasnickrat logik.

Citat:
Hörre tala för dig själv och din hemmasnickrade logik, den är inte hög.

Anser du att min akademisk baserade logik är hemmasnickrat?
Citera
2016-04-18, 17:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men när folk sitter bakom sina skärmar och tycker att den som tror på Bibeln, ska bevisa att den är sann, gör man det lätt för sig själv.

Citat:
Man kan heller inte bevisa Hela Bibeln, dvs alla 72 böcker är från Gud eller inspirerad av DHA.

Och hur "sorterar" DU?

Citat:
Man behöver inte vara troende för att göra lite efterforskningar om bibeln.
Som vissa i tråden påstår. " [i]De som tror på bibeln ska bevisa att den är sann

Det kallas bevisbörda. Lär dig elementär logik.

Citat:
Platser och personer i NT tillex, kan NOG har funnits, vem uppgift är det att ta reda på Om de funnits ?

Vad har det med bibelns teologiska budskap att göra?
Citera
2016-04-18, 17:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Forska i andra källor då.

Med dina metodologiska "sannings"-kriterier är koranen alltså "sann" också?

Eller hur?
Citera
2016-04-18, 17:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Har du undersökt detta?

Och på vilket sätt relaterar DU till bibelns "övernaturliga" delar?
Citera
2016-04-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och på vilket sätt relaterar DU till bibelns "övernaturliga" delar?

Den frågan ska du ställa till kiss74.

Citat:
Citera
2016-04-18, 20:08
Medlem
Citat:
Den frågan ska du ställa till kiss74.
Jag anser att om inte dom mer övernaturliga påståendena/händelserna i bibeln är sann, så spelar det inte så stor roll om vissa personer/platser har existerat. Då blir bibeln bara en bok i mängden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in