2016-04-16, 16:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Så har jag tolkat det också. Skada inte någon med ord eller handling.
Det är där det blir komplicerat. Vänd andra kinden till. Frys fast i tystnaden det skapar?
Förvirrande! Iallafall för mig.

Och relevansen av detta för "bibelns sanning" skulle vara?
Citera
2016-04-16, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

diskussion underlaget.
Citera
2016-04-16, 16:16
Medlem
Citat:
Så har jag tolkat det också. Skada inte någon med ord eller handling.
Det är där det blir komplicerat. Vänd andra kinden till. Frys fast i tystnaden det skapar?
Förvirrande! Iallafall för mig.

Nej, varför ska det vara förvirrande - att man ska vara snäll och inte skada någon ?
Citera
2016-04-16, 16:20
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Som nämnt tidigare. Jag tror inte att bibeln är sann.
Citera
2016-04-16, 16:22
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Om du inte kan förstå enkla tydliga citat från NT där det sägs att homosexualitet är fel, så tror jag inte du kan förstå djupare saker. Du är nog inte intresserad av att höra egentligen.

Det här tycker jag är en intressant fråga. Inte om just homosexualiteten i sig, utan just hur man bergsäkert kan påstå att förbudet mot homosexualitet ska gälla, samtidigt som man lika bergsäkert kan påstå att man t.ex. inte längre kan sälja sin dotter till slav (2:a moseboken 21:7) eller låta stena upproriska barn till döds vid stadsporten (5:e moseboken 21:18-21).
Det står ju också tydligt att det är tillåtet att ha mer än en hustru, så varför gäller inte det längre? (2:a moseboken 21:10)

Anledningen är naturligtvis att Paulus ansåg att just det om homosexualitet skulle fortsätta att gälla genom att han valde att skriva om det, men om han även nämnt det där om att kunna ha flera fruar eller sälja sina döttrar som trälar så skulle det alltså idag vara tillåtet, menar du?

Och sedan tycker jag personligen att du ska sluta att göra dig löjlig med din tagline, eller i alla fall vara ärlig nog att visa hela citatet:

Smeso: Naturligtvis kan man bygga takstolar som fackverk
ttsp: Så takstolar har ändå något med fackverk att göra?
Smeso: Nej, inget alls. Takstolar kan tillverkas som fackverkskonstruktioner, men är i sig inte något fackverk. Som jag försökte förklara så är vad man kallar för fackverk ett sammansatt system för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar, medan en takstol är en enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning.

Om du fortfarande tror att något som är en sammansatt konstruktion för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar och något som är en enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning skulle kunna vara samma sak så kan jag bara beklaga.

Men, jag skulle föredra om du tog bort din tagline så att jag kan söka på "Smeso" för att snabbt hitta svar på mina inlägg utan att hitta en massa av dina svar till andra ...
Citera
2016-04-16, 16:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det gjorde jag, därmed inte sagt att budorden, till exempel, skulle vara falska.
Tvärtom bra ledstjärnor i livet.

Du skrev att det var "Den enda sanna sanningen."

Det var det jag ifrågasatte, och du svarade då:

Citat:
Nu har jag förstås inte läst hela bibeln så det är möjligt att det finns fler sanningar att finna där. För mig är det den enda begripliga sanningen. "Ordet" är gåvan att kommunicera och att sätta ord på det som gör ont. Då blir det lite ljusare.
Lite lättare att andas. Så tror jag. Vad tror du att "Ordet" betyder?

Och menar inte på något vis att det är omöjligt att det finns andra gudar.

Jag menade bara att det är motsägelsefullt att i ena andetaget påstå att skapelseberättelsen är "Den enda sanna sanningen" och sedan påstå att det kanske kan finnas andra gudar. Det skulle ju i så fall innebära att dessa andra gudar också skulle vara Guds skapelse.
Citera
2016-04-16, 16:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det här tycker jag är en intressant fråga. Inte om just homosexualiteten i sig, utan just hur man bergsäkert kan påstå att förbudet mot homosexualitet ska gälla, samtidigt som man lika bergsäkert kan påstå att man t.ex. inte längre kan sälja sin dotter till slav (2:a moseboken 21:7) eller låta stena upproriska barn till döds vid stadsporten (5:e moseboken 21:18-21).
Det står ju också tydligt att det är tillåtet att ha mer än en hustru, så varför gäller inte det längre? (2:a moseboken 21:10)

Anledningen är naturligtvis att Paulus ansåg att just det om homosexualitet skulle fortsätta att gälla genom att han valde att skriva om det, men om han även nämnt det där om att kunna ha flera fruar eller sälja sina döttrar som trälar så skulle det alltså idag vara tillåtet, menar du?

Och sedan tycker jag personligen att du ska sluta att göra dig löjlig med din tagline, eller i alla fall vara ärlig nog att visa hela citatet:

Smeso: Naturligtvis kan man bygga takstolar som fackverk
ttsp: Så takstolar har ändå något med fackverk att göra?
Smeso: Nej, inget alls. Takstolar kan tillverkas som fackverkskonstruktioner, men är i sig inte något fackverk. Som jag försökte förklara så är vad man kallar för fackverk ett sammansatt system för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar, medan en takstol är en enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning.

Om du fortfarande tror att något som är en sammansatt konstruktion för koncentration av momentkrafter i två eller flera riktningar och något som är en enskild konstruktion enbart för stöd i en riktning skulle kunna vara samma sak så kan jag bara beklaga.

Men, jag skulle föredra om du tog bort din tagline så att jag kan söka på "Smeso" för att snabbt hitta svar på mina inlägg utan att hitta en massa av dina svar till andra ...
Enklare då att du går upp i din verktygslåda i huvudmenyraden till höger och tittar på:
"Mina citerade inlägg"
Där hittar du allt som citerats av dig i alla forum så slipper du leta.
Citera
2016-04-16, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Allvarligt talat, jag frågar dig var du har fått det i från och du nämner en annan användare, då får du ta det med den personen - ttsp -.
Fast det var den diskussionen du kastade dig in i. Spela inte oförstående.
Citera
2016-04-16, 16:51
Medlem
Citat:
Då tar vi det från början, alla dina inlägg är luddiga.
Det säger nog mer om dig. Jag ställer ju mest frågor. Vad är luddigt med det?
Citera
2016-04-16, 16:53
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Nej, varför ska det vara förvirrande - att man ska vara snäll och inte skada någon ?

För att jag tror att tystnaden som skapas i vända andra kinden till skadar mer än något annat.
Nu är det förstås mina egen spekulation och ingen vetenskaplig sanning på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du skrev att det var "Den enda sanna sanningen."

Det var det jag ifrågasatte, och du svarade då:

Jag menade bara att det är motsägelsefullt att i ena andetaget påstå att skapelseberättelsen är "Den enda sanna sanningen" och sedan påstå att det kanske kan finnas andra gudar. Det skulle ju i så fall innebära att dessa andra gudar också skulle vara Guds skapelse.

Nej, jag menade inte att skapelseberättelsen är sann.
Det jag menade är att den enda sanna sanningen jag har funnit i bibeln är citatet.
Citera
2016-04-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
GT och NT. "ttsp" har radat upp citat, och allt var glasklart enligt honom.

Det var glasklart enligt dig också det här med homosexualitet, eller tar du tillbaka det?

Jag tycker inte att det här är ett schysst sätt att diskutera.
Citera
2016-04-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var glasklart enligt dig också det här med homosexualitet, eller tar du tillbaka det?

Jag tycker inte att det här är ett schysst sätt att diskutera.
Ja, det är glasklart enligt mig. Har jag påstått annat? Gud är emot homosexualitet, enligt bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in