2016-02-02, 16:49
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Gud har all rätt att förinta hela hans skapelse, vem skulle hindra detta?

Ja, inom DIN metafysiska bubbla, som vilar på ad hoc premisser, cirkelargumentation och underkastelses-teologi.

Citat:
Om du bygger ett hus, har du inte själv rätt att riva ner huset? Varför inte?

Falsk analogi.

*

Lär dig elementär akademisk logik.
Citera
2016-02-02, 17:05
Medlem
qbits avatar
Citat:

Varför är det inte rätt av Gud att förinta hans skapelse så att ingen ondska (eller något gott) existerar, att det bara är han som existerar?

Falsk analogi, en bättre analogi vore snarare:

Om en människa hypotetiskt lyckas designa och bygga en robot som har ett medvetande och kan tänka och känna, anser du att människan har ”rätt” ur ett moraliskt perspektiv att göra precis vad han/hon vill med roboten? Har människan ”rätt” ur ett moraliskt perspektiv att tortera sin robot, förslava sin robot eller ha ihjäl den efter behag, bara för att han/hon designat och byggt den?

Skulle vara intressant att höra hur du själv resonerar om denna frågeställning.
Senast redigerad av qbit 2016-02-02 kl. 17:08.
Citera
2016-02-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Falsk analogi, en bättre analogi vore snarare:

Om en människa hypotetiskt lyckas designa och bygga en robot som har ett medvetande och kan tänka och känna, anser du att människan har ”rätt” ur ett moraliskt perspektiv att göra precis vad han/hon vill med roboten? Har människan ”rätt” ur ett moraliskt perspektiv att tortera sin robot, förslava sin robot eller ha ihjäl den efter behag, bara för att han/hon designat och byggt den?

Skulle vara intressant att höra hur du själv resonerar om denna frågeställning.

Nu tror jag inte det är troligt att människan kan skapa liv från livlös materia, roboten kommer inte att ha ett medvetande som människan har. Men ok hypotetiskt.

Det är inte falsk analogi, du har bara inte förstått hela min syn på det.

Gud har inte gjort onda saker med hans skapelse, hans skapelse kan tycka det, men det är en lögn. Och jag menar inte att Gud får göra "vad han vill" med sin skapelse i form av ondska, har jag ens uttryckt det så?

Om jag frågar dig så här, så kanske du förstår vad jag menar: Om denna robot börjar tycka att det är rätt att tortera, förslava och ha ihjäl människor efter behag och dessutom gör detta, hur skulle du agera?
Citera
2016-02-02, 17:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Jo, det var en falsk analogi du presenterade.

Citat:
Gud har inte gjort onda saker med hans skapelse, hans skapelse kan tycka det, men det är en lögn.

Naturligvis inte i den cirkelargumenterade etik du predikar. Utanför den är din 'gud' ond.
Citera
2016-02-02, 17:46
Medlem
Citat:

Varför är det inte rätt av Gud att förinta hans skapelse så att ingen ondska (eller något gott) existerar, att det bara är han som existerar?

Varför jämför du hus med människor? Vad tycker du är allvarligast, att mörda någon, eller att förstöra någons egendom?
Vem som kan hindra Gud att förinta oss har jag ingen aning om, men det ger han inte rätt att mörda mig. Enligt mig. Jag delar inte Guds moral.
Citera
2016-02-02, 17:50
Medlem
Citat:
Nu tror jag inte det är troligt att människan kan skapa liv från livlös materia, roboten kommer inte att ha ett medvetande som människan har. Men ok hypotetiskt.

Gud har inte gjort onda saker med hans skapelse, hans skapelse kan tycka det, men det är en lögn. Och jag menar inte att Gud får göra "vad han vill" med sin skapelse i form av ondska, har jag ens uttryckt det så?

Om jag frågar dig så här, så kanske du förstår vad jag menar: Om denna robot börjar tycka att det är rätt att tortera, förslava och ha ihjäl människor efter behag och dessutom gör detta, hur skulle du agera?
Jag vet inte vad jag skulle göra med en sådan robot. Programmera om, kanske? Men jag skulle i alla fall inte döda alla liknande robotar, och sedan skapa exakt lika robotar. Det verkar ju helkorkat.
Citera
2016-02-02, 17:52
Medlem
Citat:
Du är alltså emot abort?

Mänskligheten plågades nog otroligt mycket mer av allt det onda som skedde innan floden, förmodligen bland annat systematisk pedofili så som i Sodom och Gomorra, så döden var nog en befrielse egentligen.

Menar du att det hade varit bättre att det samhället fortsatte för att till slut utplåna sig själv tillsammans med även dom rättfärdiga, så att ingen ny värld fanns kvar där du själv så småningom kunde födas?

Menar du att du skulle välja bort din egen och hela din familjs födelse till förmån för barnen som dog i floden?

Mänskligheten plågas även idag, vill du hellre att plågan ska fortsätta, eller vill du hellre att Gud verkligen existerar och ingriper på jorden som innebär att onda människor som förstör tas bort?
Nej, jag är inte emot abort.
Dina övriga spekulationer, är just spekulationer och inget jag ens kan bemöta.
Citera
2016-02-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför jämför du hus med människor? Vad tycker du är allvarligast, att mörda någon, eller att förstöra någons egendom?
Vem som kan hindra Gud att förinta oss har jag ingen aning om, men det ger han inte rätt att mörda mig. Enligt mig. Jag delar inte Guds moral.

Om du inte gillade jämförelsen så kan du svara på robotfrågan.

Om det var för en materialistiskt jämförelse kan vi jämföra med ett djur istället. Om du kan skapa ett liv, ett djur, har du rätt att döda djuret och äta upp det? Varför har du rätt att döda ett djur?

Var går gränsen där du inte längre kan döda detta liv som du skapar? Är det rätt att döda halvapor och äta upp, är det rätt att döda schimpanser? Är det rätt att döda Australopithecus, neanderthalare o.s.v.

Vad är det vetenskapliga svaret på detta?
Citera
2016-02-02, 18:05
Medlem
Bogomils avatar
ttsp,

du är en mycket klumpig religionsdebattör, om du anser att du kan visa bibelns sanning genom att fokusera debatten på teodicé-problemet:

1/ Dels är cirkelargumenterade etiska system som ditt per se mycket svaga argument.

2/ Och dels är DIN specifika 'guds' makt-/underkastelses-teologi så vidrig, att du får ännu svårare för att hitta något argument FÖR den.

Även ponerat att nån 'gud' öht finns, är det besynnerligt att en omnipotent 'gud' skulle vara så fixerat vid makt.
Citera
2016-02-02, 18:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Om du kan skapa ett liv, ett djur, har du rätt att döda djuret och äta upp det?

Vart kom det där med att "äta upp det" in i bilden? Refererar du till GT-'gudens' blodtörstighet?
Citera
2016-02-02, 18:09
Medlem
Citat:
Jag vet inte vad jag skulle göra med en sådan robot. Programmera om, kanske?

Med andra ord ha ihjäl roboten. Vilket var exakt vad Gud gjorde i floden.

Citat:
Men jag skulle i alla fall inte döda alla liknande robotar,

Fastän alla dessa gjorde samma saker, torterade, förslavade och hade ihjäl människor efter behag?

Det var ju inte så att bara en enda människa var ond före floden.

Citat:
och sedan skapa exakt lika robotar. Det verkar ju helkorkat.

Vi pratar inte om att skapa en ond robot, utan att skapa en robot som är som en människa och som utvecklar ett ont sinne. Du vet väl att barn inte är skapade onda?
Citera
2016-02-02, 18:13
Medlem
Citat:
Om du inte gillade jämförelsen så kan du svara på robotfrågan.

Om det var för en materialistiskt jämförelse kan vi jämföra med ett djur istället. Om du kan skapa ett liv, ett djur, har du rätt att döda djuret och äta upp det? Varför har du rätt att döda ett djur?

Var går gränsen där du inte längre kan döda detta liv som du skapar? Är det rätt att döda halvapor och äta upp, är det rätt att döda schimpanser? Är det rätt att döda Australopithecus, neanderthalare o.s.v.

Vad är det vetenskapliga svaret på detta?
Jag har svarat på frågan om roboten. Men jag kan ge ett till svar: Jag skulle genast anta att alla robotar på jorden också var ond, utom en robot (med familj). Jag skulle be den roboten bygga en stor båt och be han åka jorden runt för att hämta upp ett par av ALLA djur. Sedan skulle jag dränka resten av robotarna. Efteråt skulle jag skapa lika robotar och hoppas på det bästa. Såklart.

Dina övriga frågor är svåra frågor. Som jag inte kan ge något "rätt" svar på. Men det är ju så världen är. Vi dödar och öter. Djur dödar och äter. Gud dödar och ......?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in