Citat:
Ursprungligen postat av
skrumpelnubb
Precis min poäng med det jag skrivit innan. Bibeln är plus minus ett beroende på hur man läser och allt är inte sant. Den som tror på den boken har därför inget företräde framför andra. Guds verk i Kristus gäller alla även om man inget vet, inget förstår eller inget tror.
Som jag ser det är det din läsning som inte är sann.
Det logiska resonemang du kommit fram till är inte mitt logiska resonemang. Jag har också letat efter vem Gud är efter det jag fick veta att Gud finns.
Bibeln är ingen kvällsmacka till bok direkt. Jag har studerat den i stort sett dagligen i väldigt många år nu, och jag lär mig fortfarande ständigt nya saker där ur. Det finns ett flertal frågor jag har, vilka ännu inte besvarats.
Min slutsats har blivit att det inte är förståelsen i sig själv som är viktig, utan vad förståelsen ger.
Guds verk i Kristus gäller främst Israel, och det är Bibeln tydlig med. Sedan finns flera nivåer på detta, tex assimilering in i Israel samt återställande av ordningen för hela skapelsen. Generellt är min syn dock att Bibeln riktar sig till vita folk. En sak jag nästan aldrig diskuterar, därför att jag inte är 100 på det och inte vill riskera att förvirra och föra någon vilse, är att omskärelseförbundet via Ismail gav ett ord till dennes ättling Muhammed om Guds plan för resten av skapelsen.
Tyvärr har jag inte funnit några att diskutera den saken på djupet med, och jag litar inte på mitt eget utan att det prövas mot både Bibeln och Koranen av andra.
Sedan, utöver allt det här, så är inte den logiska följden av många religioner att ingen av dem är sann eller att alla är sanna. En kan vara sann. Efterforskning i heliga skrifter behöver dock utgå ifrån vem/vilka skrifterna riktar sig till, annars blir det fel. En enkel jämförelse är att om jag ska förklara någonting för en kines så måste jag använda ett annat språk och andra allegorier mm än om jag ska berätta för en svensk, och dessutom kanske inte kinesen har behov av samma vetskaper som svensken har.