2012-02-07, 11:35
Medlem
Quoters avatar
Alla som är intresserade av kriminalfall och hållit ögon och öron öppna senaste åren vet vem de ökände "Gryningspyromanen" är. Nu har författarna David Widlund och Jörgen Pettersson skrivit ihop några hundra sidor om fallet Ulf Borgström i syfte att komma gärningsmannen nära inpå livet.

Beskrivning av boken:

"I media kallas han Gryningspyromanen. Ulf Borgström satte hela Skåne i skräck och har anlagt över hundra bränder i stora delar av Sverige. Gryningspyromanen har kostat samhället hundratals miljoner kronor och hans framfart har resulterat i totalförstörda kulturskatter som aldrig kan ersättas.

I nästan tjugo år gäckade Gryningspyromanen polisen. Trots att han planterade ledtrådar som ledde tillbaka till honom själv fick han fortsätta härja fritt. Först 2011 dömdes han, en dom som hade kommit långt tidigare om polisen och rättsväsendet gjort sitt jobb.

Hur gick det till på Ulf Borgströms resa mot att bli Sveriges värsta mordbrännare? Hur kunde han gå fri så länge när alla visste vem han var? Och inte nog med det - hur kunde han få samhället att finansiera hans verksamhet?

Författarna till Gryningspyromanen är David Widlund, utbildad brandingenjör och en av Sveriges mest erfarna brandutredare, samt journalisten Jörgen Pettersson. Inför skrivandet av denna bok har författarna gjort ett omfattande researcharbete. De har intervjuat familjemedlemmar och vänner till Borgström och kartlagt hans barndom och uppväxt. De har även intervjuat poliser, räddningstjänst, åklagare och drabbade samt tagit del av domstolshandlingar och rapporter."

Har förvisso bara bläddrat igenom ytterst lite, men spontant så verkar boken inte överdrivet intressant. Det som jag hittills har läst mest noggrant var Ulf Borgströms brottsregister som finns återgivet på sista sidorna, vilket torde säga en del. Verkar dessutom som är förlaget som ger ut boken är extremt blygsamt (nystartat).

En sak som hade gjort boken högintressant hade varit om gärningsmannen himself medverkat, vilket han nu inte gjorde. Synd.

Vad säger övriga om denna bok?
Citera
2012-06-14, 12:12
Medlem
Hej! Jag har skrivit boken och tänkte därför kommentera ditt inlägg. Vi har gjort research där vi har pratat med Gryningspyromanens familj, före detta vänner, tidigare grannar, klasskamrater, släktingar m.m. för att få veta så mkt som möjligt om han som person. Vidare har vi tagit del av alla psykologutredningar. Dessutom har vi pratat med poliser, åklagare, brandmän, personer som det brunnit hos och tagit del av mängder med handlingar från tingsrätter och hovrätter. Vi har lagt ner cirka 600 h på reserach. Vi har därför väldigt mkt information om Gryningspyromanen och fick sålla mkt när vi skrev boken då allt inte går att få med.

Det är sant som du skriver att vi inte har hans berättelse och han har avböjt till att uttala sig när vi skrivit boken. Däremot har vi som sagt information från väldigt många som träffat honom och funnits i hans omgivning.

Gällande förlaget så är det nystartat som du säger. De har en helt annan nisch och är mer modernt än traditionella förlag. En anledning till att vi valde detta förlag var att de snabbt kunde sätta ihop en grupp som kunde arbeta med bokens utgivning. De har inte anställda på samma sätt som traditionella förlag vilket ger långa planeringar. HOI förlag sätter ihop en grupp konsulter till varje bok. Det gör dem mer flexibla och nytänkande i branschen. Sen är de ekonomiska vilkoren mer fördelaktiga med HOI förlag än många andra förlag.

För den som vill läsa mer om boken kan ni göra det på vår hemsida: www.gryningspyromanen.com

/David
Citera
2012-06-14, 20:01
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidWidlund
[Text]

Kul att du hittat hit. Har en fråga som jag skulle vilja ställa till dig. Ang. bokens titel, var det ni författare eller förlaget som "valde" den? "Gryningspyromanen : från mobbad tonåring till Sveriges värsta mordbrännare" - Ulf Borgström är om jag kom ihåg rätt dömd för ETT mordbrandsförsök 2005 och EN mordbrand 2010... vad är din eller din författarkompis definition av 'värsta'?

I beskrivningen av boken som jag hittade i februari när jag startade den här tråden stod det även att Ulf Borgström legat bakom "över hundra bränder". Var detta bara en tidig version av baksidestexten eller har ni inga problem med att peka ut folk på det här sättet? Även om Borgström är ett kriminellt svin så är det mycket trist att han pekas ut för något han inte blivit dömd för.
Citera
2012-06-14, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Kul att du hittat hit. Har en fråga som jag skulle vilja ställa till dig. Ang. bokens titel, var det ni författare eller förlaget som "valde" den? "Gryningspyromanen : från mobbad tonåring till Sveriges värsta mordbrännare" - Ulf Borgström är om jag kom ihåg rätt dömd för ETT mordbrandsförsök 2005 och EN mordbrand 2010... vad är din eller din författarkompis definition av 'värsta'?

I beskrivningen av boken som jag hittade i februari när jag startade den här tråden stod det även att Ulf Borgström legat bakom "över hundra bränder". Var detta bara en tidig version av baksidestexten eller har ni inga problem med att peka ut folk på det här sättet? Även om Borgström är ett kriminellt svin så är det mycket trist att han pekas ut för något han inte blivit dömd för.

Hej! Bokens titel bestämdes gemensamt. Gryningspyromanen dömdes om jag minns rätt för 2 försök till mordbrand i Dalarna. Både på Triumpglass och Frots knivfabrik. Sen dömdes han för grov mordbrand 2010. Totalt har han dömts till 11 års fängelse. Straffskalan sträcker sig för en mordbrand upp till 6 års fängelse och för grov mordbrand mellan 6-10 år. Dels innebär det att en person måste bli dömd mer än en gång för att komma upp i 11 år som Gryningspyromanen. Jag vet inte hur många i Sverige som totalt suttit 11 år eller mer för mordbränder men jag tror att det är väldigt få. Vidare bedömer polisen många av bränder som polisiärt uppklarade dvs. de är helt övertygade att det är han men han är ändå gått fri i rätten. Vidare har åklagare från några av bränder sagt att de omöjligt kan förstå att han inte blev fäld med den bevisning som funnits. De bränder vi skrivit om i boken har vi skrivit att han varit misstänkt för vilket vi varit väldigt tydliga med. Dock kan man utifrån en analys som polisen gjort kunnat kartlägga varför han misstänks ha anlagt många av bränderna. Jag har sett delar av den analysen och det finns ett tydligt mönster. Vidare säger poliser som jag pratat med att Gryningspyromanen vill att de ska veta att det är han men de ska bara veta så mkt att polisen inte kan bevisa att det är han. Exempelvis fanns flera bränder i slutet av 2010 som åklagaren fundera på att åtala Gryningspyromanen för men han valde att bara åtala för den där bevisen var som starkast. Jag har också pratat åtminstone en person som säger att han berättat för denne person om att han ska ha startat en brand. Dessutom har han själv sagt att han anlagt över 200 bränder men att polisen inte kan sätta dit honom.

Vidare har det i flera fall bedömts att det funnits en mkt liten chans att det varit någon annan som startat bränderna. Då har man sett till varje brand skilt. Dock är min bedömning när man tittar över alla bränder samtidigt att det är osannolikt att det skulle kunna inträffa så många gånger att det kunnat vara någon annan. Dock har det aldrig provats i domstol för där har man bara åtalat för en brand eller några få bränder som inträffat samma natt samtidigt. Åklagare har varit på väg att åtala Gryningspyromanen för flera bränder samtidigt där bränderna inträffat vid olika tillfällen men de har sen backat pga rädsla för sin egen säkerhet.

/D
Citera
2012-06-15, 05:21
Medlem
Quoters avatar
Citat:
[Långt inlägg]

Ett långt inlägg, tack för det. (Även om du inte besvarade allt fullt ut.)

Titeln bygger alltså mycket på det fängelsestraff han dömdes för, räknat i år. Det känns ungefär lika klokt som att bestämma sig för att åka utomlands beroende på om det är dåliga program på TV, istället för om semester finns och det är dåligt väder i hemlandet. Jag hoppas du förstår min poäng.

Om Ulf Borgström är värst enligt er titel, vad är då Stenbergapyromanen med sina "sju års fängelse för två fall av grov mordbrand i Vetlanda" plus "livstids fängelse för ett dubbelmord och sju mordbränder"? (Källa: Wikipedia). Skulle väldigt gärna vilja se dig svara på den frågan.

Sammanfattningsvis man man alltså säga att ni pekar ut honom som skyldig till 100 mordbränder, men han har endast blivit dömd för 1 fall. Det är en imponerande bedrift i sig. Om Ulf Borgström inte varit så kriminellt belastad som han faktiskt var så hade jag gärna sett att han lämnat in en anmälan ang. detta.
Citera
2012-06-24, 22:35
Medlem
Quoters avatar
Var och en kan nog dra sina egna slutsatser av det uteblivna svaret från DavidWidlund. Den här boken är ingen höjdare och det är för mig självklart varför den ges ut av ett anonymt förlag - tror inget respekterat förlag skulle ta i slutresultatet med tång.
Citera
2012-06-25, 14:16
Medlem
Citat:
Var och en kan nog dra sina egna slutsatser av det uteblivna svaret från DavidWidlund. Den här boken är ingen höjdare och det är för mig självklart varför den ges ut av ett anonymt förlag - tror inget respekterat förlag skulle ta i slutresultatet med tång.

Det finns ju andra saker att göra än att skriva inlägg på flashback som t.ex. fira midsommar eller att jobba..Jag har läst om den personen du skriver om och det stämmer att han dömts för fler bränder men hur många år han suttit enbart för bränderna framgår inte. I domen ingår även dubbelmord. Vidare bygger bokens titel inte enbart på hans fängelsetid utan på mkt annat som jag beskrev. Varje person har rätt till sin åsikt och även du för hur du upplever boken. Däremot är din åsikt inte speciellt saklig och när jag läser om vad du anser undrar jag om du har läst boken? För den som är intresserade av fler och mer uttömmande recensioner så har vi försökt att lägga upp alla recensioner, tidningsartiklar, tv- och radioprogram på www.gryningspyromanen.com.
Citera
2012-06-28, 11:54
Medlem
Ronilles avatar
Hej,

Kul att författaren tog sig tid att svara. Jag har inte läst boken ännu men jag blev mest nyfiken på varför han inte valt att uttala sig och medverka i boken?

Tack på förhand.
Citera
2012-06-30, 08:40
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Det finns ju andra saker att göra än att skriva inlägg på flashback som t.ex. fira midsommar eller att jobba..Jag har läst om den personen du skriver om och det stämmer att han dömts för fler bränder men hur många år han suttit enbart för bränderna framgår inte. I domen ingår även dubbelmord. Vidare bygger bokens titel inte enbart på hans fängelsetid utan på mkt annat som jag beskrev. Varje person har rätt till sin åsikt och även du för hur du upplever boken. Däremot är din åsikt inte speciellt saklig och när jag läser om vad du anser undrar jag om du har läst boken? För den som är intresserade av fler och mer uttömmande recensioner så har vi försökt att lägga upp alla recensioner, tidningsartiklar, tv- och radioprogram på www.gryningspyromanen.com.

Jag har inte läst varenda meningen i boken nej, men tillräckligt för att inse att någon höjdare är det icke fråga om.
Citera
2012-06-30, 08:42
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Kul att författaren tog sig tid att svara. Jag har inte läst boken ännu men jag blev mest nyfiken på varför han inte valt att uttala sig och medverka i boken?

Behöver du ens ställa den frågan? Om ett par författare skriver att du är skyldig till 100 mordbränder, och du har blivit dömd för en (1), är det då ens rimligt att hoppas på medverkan från gärningsmannen? Borgström är en vidrig typ med ett mycket långt CV (brott) men det är högst beklagligt utpekade.
Citera
2016-06-11, 14:54
Medlem
Citat:

Den bästa bok jag läst!
Det är en gåta för mig hur författarna kan känna mig så väl utan att någonsin ha träffat mig.
Mitt privatliv och mitt privata jag beskrivs utomordentligt precist.
De är så välinsatta att man skulle kunna tro att de levt mitt liv.
De händelser som beskrivs, beskrivs så väl att till och med jag tror att de hänt.
Inte att förglömma är polisens ypperligt goda arbete för att möjliggöra bokens tillkommst.
Alla måste ju förstå att allt jag säger i förhör och rättegångar är sanningen och inget annat än sanningen, det är just därför bokens beskrivningar av min person är så träffande.

Varma hälsningar Ulf gryningspyromanen Borgström
Citera
2016-06-26, 21:59
Medlem
rockandrollas avatar
Tycker boken verkar intressant, ska lägga in en
Beställning och återkommer med en recension.

Varför så mycket negativitet kring titeln?
Det är ju ingen direkt lögn även om den är satt enbart
för att sälja några extra exemplar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här