2012-02-06, 22:36
Medlem
Hej,

Har idag fått hem en ny dator, är en dator från komplett av denna sort där man väljer vissa delar själv.

Saken är att jag inte alls får datorn att fungera som jag vill, följande fungerar inte som jag vill:

Har köpt två skärmar som jag vill använda. Endast en fungerar åt gången, och det är när man kopplar in med "d-sub" (står så vid uttaget på skärmen, jag trodde det hette vga men verkar inte vara fallet). När jag kopplar in med en vanligt HDMI-kabel så fungerar det inte, varken med en eller två skärmar. På chassit har jag ett "d-sub" och ett HDMI-uttag. Krävs det någon speciell HDMI-kabel för att fungera med en dator eller duger en vanlig HDMI-kabel från tvn? JAg vet att jag måste högerklicka på skrivborde och välja skärmupplösning osv, det är inte första gången som jag änvänder två skärmar.

Problem två:

Kommer inte ut på internet. Har planerat att gå via det trådlösa nätverket som finns färdigt sen några år och varken äger nätverkskabel eller har några planer på att använda kabel. Kommer det inte att fungera utan måste jag använda sladd?

Specifikationer som jag antar krävs för att lösa problemet:

Bildskärmar: 2st BenQ 24" LCD G2450HM
Chassi: Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Moderkort: MSI P67A-C45 B3, Socket-1155
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX
Operativsystem: Win7 64-bitars

Hjälp mottages tacksamt!
Senast redigerad av popquee 2012-02-06 kl. 22:55.
Citera
2012-02-06, 22:41
Medlem
Greenscouts avatar
Ditt grafikkort stödjer inte dubbelskärmar kanske?
Citera
2012-02-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenscout
Ditt grafikkort stödjer inte dubbelskärmar kanske?
Helt säkert? Pratade med komplett i telefon innan och enligt dem så skall det funka. Har inte haft möjlgihet att ringa till dem nu ikväll då deras telefonsupport har stängt.
Citera
2012-02-06, 23:01
Medlem
Nymfans avatar
Problem 1

Testa gå in här Control Panel\Appearance and Personalization\Display\Screen Resolution Ser du din andra skärm där eller finns den inte där?

Har du en "Auto" knapp på din skärm? eventuellt att du kommer ut på menyn i skärmen när du har den i HDMI uttaget.

Tänkte eftersom du får bild utifrån de andra uttagen så kanske skärmen får fel signaler, brukar vara en lätt fix. Brukar komma automatiskt, men det gjorde det icke på min.

Det med två skärmar, kan gå med en adapter dock så vågar jag inte lova något, och då funkar det nog bara så att du ser likadant på båda å det är ju ganska kasst.

Men testa få igång HDMI uttaget först och främst, får du det och funka så testa kör i en annan skärm i ett annat uttag.

Problem 2

Drivrutiner, drivrutiner och drivrutiner
Stödjer det trådlöst så ska det göra det, kolla märket på nätverkskortet, googla på "namn" wireless driver.

Annars ska Windows 7 ha nödvändiga drivrutiner direkt efter installation, dock ibland så får man fixa det manuellt.
Citera
2012-02-06, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Problem 1

Testa gå in här Control Panel\Appearance and Personalization\Display\Screen Resolution Ser du din andra skärm där eller finns den inte där?

Har du en "Auto" knapp på din skärm? eventuellt att du kommer ut på menyn i skärmen när du har den i HDMI uttaget.

Tänkte eftersom du får bild utifrån de andra uttagen så kanske skärmen får fel signaler, brukar vara en lätt fix. Brukar komma automatiskt, men det gjorde det icke på min.

Det med två skärmar, kan gå med en adapter dock så vågar jag inte lova något, och då funkar det nog bara så att du ser likadant på båda å det är ju ganska kasst.

Men testa få igång HDMI uttaget först och främst, får du det och funka så testa kör i en annan skärm i ett annat uttag.

Problem 2

Drivrutiner, drivrutiner och drivrutiner
Stödjer det trådlöst så ska det göra det, kolla märket på nätverkskortet, googla på "namn" wireless driver.

Annars ska Windows 7 ha nödvändiga drivrutiner direkt efter installation, dock ibland så får man fixa det manuellt.
Stort tack för ditt svar, ska kika på detta imoron bitti, måste tyvärr sticka iväg på jobb nu, jag uppdaterar!
Citera
2012-02-07, 18:30
Medlem
Har nu fått detta att fungera.

Lösningen: Byta ut HDMI-kabeln till en DVI så använder nu en skärm med VGA och en med DVI. Problemet med nätverket så tog jag loss och satte tillbaka nätverkskortet fysiskt och det funkade.

Rapporterar tråden till mod så den kan slängas, tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in