• 1
  • 2
2012-02-05, 15:55
Medlem
Hej.

En tvåa på 57 kvadrat i Bagarmossen vill jag ev hyra ut under en tvåårsperiod. Vad kan man ta i hyra för det om man möblerar den? För att täcka mina kostnader behöver den uppgå till 7500 men det låter ju högt? Tacksam för reflektioner!
Citera
2012-02-05, 16:04
Bannlyst
9000
Citera
2012-02-05, 16:09
Medlem
prof.dumbledores avatar
8500!
Citera
2012-02-05, 16:15
Medlem
Tack för svar! Går det LÄTT att hyra ut eller kan det bli svårt att överhuvudtaget hitta någon? Med tanke på bostadsbristen känns det som det borde vara extremt lätt men jag är inte insatt. Det är av högsta vikt att jag får den uthyrd men jag vill vara säker på att någon "vill ha den".
Citera
2012-02-05, 16:18
Medlem
Bbobis avatar
Kolla vad man tar för liknande lägenheter i området och lägg på 10-15% om möblerad.

Edit:

Är nog inte så svårt att få den uthyrd. Men se upp vem du hyr ut den till!

Iaf om du tar ett skäligt pris. Sett ettor i kista folk försöker hyra ut för 10k.
Citera
2012-02-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNilson
Tack för svar! Går det LÄTT att hyra ut eller kan det bli svårt att överhuvudtaget hitta någon? Med tanke på bostadsbristen känns det som det borde vara extremt lätt men jag är inte insatt. Det är av högsta vikt att jag får den uthyrd men jag vill vara säker på att någon "vill ha den".
Jag tror absolut inte att det kommer vara några större problem att hyra ut den. Lägg ut en annons på blocket och du kommer få HUR mycket svar som helst. Jag hyrde en 1a på 28kvadrat (hornstull) möblerad utan tv/internet för 7000/månad. Har du "fina" möbler, tv och normal fint kök kan du lätt ta 10 000:- /månad. Du får ju räkna in ev extra kostnader. Tex om spisen går sönder så kan du ju inte kräva att hyresgästen ska köpa en ny. (om den är gammal och rutten)
Citera
2012-02-05, 16:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseNilson
Tack för svar!
Tråkigt nog tackar du för skitsvar...den hyra du kan ta ut som mest är en marknadsmässig hyra för en hyreslägenhet i samma skick i området...tar du ut mer kan hyresgästen gå till hyresnämnden och kräva pengar tillbaka för överhyra.
Citera
2012-02-05, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Kolla vad man tar för liknande lägenheter i området och lägg på 10-15% om möblerad.

Edit:

Är nog inte så svårt att få den uthyrd. Men se upp vem du hyr ut den till!

Iaf om du tar ett skäligt pris. Sett ettor i kista folk försöker hyra ut för 10k.

håller med
Citera
2012-02-05, 16:43
Medlem
som någon nämnde ovan: det som gäller är 'marknadsmässig hyra' +påslag med ca 10% påslag för möblering. är det en bostadsrätt kan det ju vara lite knepigt att räkna ut 'marknadsmässig hyra' men det ska vara jämförbart med vad en lika stor lägenhet i samma område kostar att hyra som hyresrätt. men ska man lyckas ta överpris så är det nog lättast om man har en bostadsrätt eftersom det genast blir lite besvärligare att fastslå 'marknadsmässig hyra'.

ett vanligt scenario är att någon hyr ut sin hyresrätt till ett alldeles för högt pris, hittar en 2:a-hands hyresgäst som är villig att betala och sen när kontraktstiden är över så går 2:a-handshyresgästen till hyresnämnden som snabbt kollar vad den ordinarie hyran ligger på och vad 2:a-handshyresgästen har betalat och fastslår att mellanskillnaden ska betalas tillbaka.

men det går säkert att hitta något stolpskott som inte känner till hyresnämnden. men det burkar samtidigt betyda att 2:a handshyresgästen är lite sinnesslö med allt vad det kan innebära av uteblivna hyror, förstörda möbler, sena fester m.m.

andra, lite mer avancerade sätt att få till ett överpris är ju tex att säljs sin skitsoffa för 15.000 kr, att inte skriva något kontrakt utan hämta pengarna varje månad och se till att 2:a-handshyresgästen inte skriver sig i lägenheten. men sådana här arrangemang drar som sagt ofta till sig en viss sorts människor som man inte gärna vill ha att göra med och än mindre vill anförtro sin lägenhet till.

sen, om det är en hyreslägenhet, så kräver ibland hyresvärden att få se det skrivna kontraktet för att försäkra sig om att inget skumt försiggår. och för både bostadsrätt och hyresrätt gäller ju att man får tillstånd till 2:a-handsuthyrningen, hyresvärdar brukar vara mycket restriktiva. men giltiga skäl är tex studier, tidsbegränsad anställning på annan ort, eller att testa på samboskap (under 12 månader).
Senast redigerad av meetthefockers 2012-02-05 kl. 17:11.
Citera
2012-02-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tråkigt nog tackar du för skitsvar...den hyra du kan ta ut som mest är en marknadsmässig hyra för en hyreslägenhet i samma skick i området...tar du ut mer kan hyresgästen gå till hyresnämnden och kräva pengar tillbaka för överhyra.
Ja det är ju mycket bättre att hyra ut den för 6000:- och förlora 1500:- spänn i månaden under 2år... En möblerad lägenhet i Sthlm området på nästan 60kvadrat för 10k är inte särskillt dyrt. Räntorna kan gå upp så helt plötsligt sitter du i en kass sits. Va noga med kontraktskrivningen!
Citera
2012-02-05, 16:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .JWS.
...
Vet du överhuvudtaget vilka regler det är som gäller vid uthyrning? kan inte ta ut mer hyra bara för att möblerna är fina till exempel eller räkna in extra kostnader som slitage för spisen...marknadsmässig hyra är det som gäller.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-02-05 kl. 17:01.
Citera
2012-02-05, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vet du överhuvudtaget vilka regler det är som gäller vid uthyrning? kan inte ta ut mer hyra bara för att möblerna är fina till exempel...
Helt ärligt så har jag inte särskillt bra koll på dom men jag vet att det ska gå till så som du skriver. Sen tror jag inte att det följs så ofta i Sthlm och jag tror att de flesta går med på lite överpris annars är det tyvärr svårt att få tag på bostad i Stockholm. Bäst är det om båda parter är nöjda och så har det varit i de fallen jag har hyrt 2a hand. Och jag har betalat lite överpris samtliga gånger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in