Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-30, 23:10
  #385
Medlem
Mjausers avatar
Oj, 4 månader är inte en kort tid, speciellt inte om den tiden spenderas ensam.

Har endast vart borta i en vecka, då med en polare.
Vi jagade dock ingenting men fiskade gjorde vi ganska flitigt!

Vi hade ingen elektricitet, ingen täckning och dylikt, och timmerstugan låg ungefär tre meter från en väldigt fin sjö.
Har tur som har en släkt som äger mark, närmaste stugan låg 4km från våran, så vi märkte inte av någon mänsklig närvaro.

Det var faktiskt väldigt underbart, vi åker förmodligen nästa sommar igen, kanske en månad denna gången. Vi åkte ut med den lilla träekan, drog upp några gäddor samt lite aborre, sedan blev detta vårt käk.
Dock åt vi minst ett mål om dagen där vi grillade hamburgare över öppen eld, vi är inte mer än stadsbor.

Har också ett stort intresse för vildmark, så det var otroligt kul att få uppleva detta - även om vi inte spenderade speciellt lång tid där.

Gillar också tråden starkt, får se om jag kan tillföra något med lite bilder från min visit!
Jag skulle också vilja tipsa dig TS, om att ta fler bilder nästa år då de var väldigt roligt att kika på!

/Mjauser
Citera
2014-06-05, 05:41
  #386
Medlem
christerys avatar
Nu är det väl snart dax igen, jag hittade lite förslag på proviant på spisa.nu som jag tänkte kan vara till inspiration. Verkar vara sånt som håller för några dagar i alla fall, men nåt tips kanske TS får i alla fall...

Kött & chark:

Kött på burk
Köttsoppa (på burk)
Kycklingsoppa (burk)
Nötkött
Oxstek (färdiglagad)
Lammkött
Köttbullar (färdiglagad)
Chili con carne (burk)
Falukorv
Isterband
Varmkorv
Kassler
Revbensspjäll (grillade)
Rökt skivat kött
Påläggskorv (rökt)
Ölkorv
Rökt fläsk (el. bacon)

Fisk & skaldjur:

Sill eller ansjovis
Ål (rundrökt)
Lax (rimmad el. rökt)
Fisksoppa (burk)
Klippfisk
Böckling (varmrökt)
Tonfisk i olja (burk)
Fiskbullar (burk)
Sardiner på burk
Makrill i olja (burk)
Surströmming
Krabba (burk)
Blåmusslor (burk)
Skaldjurssoppa (burk)
Kaviar (tub el. burk)


Mejeri & ägg:

H-mjölk (3%)
Torrmjölk
Matlagningsgrädde
Kaffegrädde
Gräddfil
Crème fraiche
Filmjölk (3%)
Yoghurt (naturell)
Bordssmör
Matolja (neutral, ej oliv)
Olivolja
Parmesanost
Färskost
Smältost
Ägg


Spannmål:

Pasta
Ravioli (burk)
Pastaringar (burk)
Pastasås (burk)
Långkornigt ris
Frukostflingor
Nötter & frön
Vetemjöl
Bakpulver, torrjäst
Brödmix
Matlagningsmjöl
Vetegroddar
Couscous
Bulgur (grovkrossad)


Bröd:

Mörkt matbröd
Surdegsbröd, limpa
Hårt bröd
Bake offbröd
Kaffebröd & kex
Sockerkaksmix e.d.

Grönsaker/rotfrukter:

Sallat i kruka
Isbergssallat
Vitkål
Tomater
Gurka
Inlagd gurka
Squash
Aubergine
Kronärtskocka
Majskolvar
Majskorn (burk)
Gul lök
Vitlök
Gröna ärter (burk)
Kikärter (burk)
Vita bönor burk (med spad)
Bruna linser
Potatis
Sötpotatis
Morot
Palsternacka
Rotselleri
Rödbetor
Rödbetor (inlagda)
Svampsoppa (burk)
Grönsakssoppa (burk)


Frukt & bär:

Äpple
Äppelmos
Banan
Apelsin
Citron
Citronjuice
Torkade aprikoser
Torkade fikon
Katrinplommon
Russin
Fruktsoppa/-kräm
Fruktkonserv (burk)


Smak:

Strösocker
Honung
Vinäger
Salt & peppar
Dill (torkad)
Timjan
Kanel
Chilipulver
Örtsalt
Buljongtärning
Färdiga mejerisåser
Dressing
Rhode Islandsås
Hovmästarsås
Senap
Ketchup
Grillsås
Pastasås (burk)
Chilipepparsås
Sötsur sås
Soja
Vaniljsås
Chokladsås
Gelé
Lingonsylt
Sylt
Marmelad
Choklad


Dryck:

Vatten
Bordsvatten
Läskedryck
Saft
Juice
Snabbkaffe (pulver)
Tepåsar
Drickchoklad (pulver)
Öl (3.5%)
Cider
Rött vin
Vitt vin (12%)
Starksprit
Kaptenslöjtnant (38%)
Citera
2014-07-01, 21:28
  #387
Medlem
borrasss avatar
en liten fråga bara, hur gör du med bilbatteriet? klarar det sig i ca 4månader utan att laddas eller har du nån solcellsvariant?
Citera
2014-07-01, 22:23
  #388
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
en liten fråga bara, hur gör du med bilbatteriet? klarar det sig i ca 4månader utan att laddas eller har du nån solcellsvariant?

Jag antar att han startar bilen då han laddar mobilen, och kanske för en tur in till stan emellanåt. Men jag kan ju ha fel.

Lyfter man en polsko så håller dom åxå, men har du den i så kan lite elektronik dra ur en del av kraften. Jag har ju lite larm och annat i min bil så det drar ström.
Citera
2015-03-12, 20:31
  #389
Medlem
grassmans avatar
Hej.
Mycket intressant tråd. Har TS varit ut något förra sommaren eller planerar att fara ut kommande sommar. Kul med inspiration, håller själv på att bygga en koja nu att spendera sommaren i. Dock inte sammanhängande som dig...
Citera
2015-04-28, 23:29
  #390
Medlem
Poissas avatar
Jag lever

Hej gott folk! Så många nya kommentarer och så länge sen ni postade dom.
Ledsen för att man inte kunnat hålla tråden vid liv dom senaste åren har varit mycket. bytt jobb flyttat norrut och skaffat familj. ( nej bara skoja ) inte haft tiden och möjligheten att vara ute i skog och natur lika mycket som jag önskat tyvärr.

men nu är det snart dags igen.
1 juli blir det avresa norrut!
blir dock ingen tråd om det då det säkerligen blir uttjatat men blir ungefär samma som tidigare år enda skillnaden är att nu ska jag ut på vandringar och öva på överlevnad några veckor i det fri och att leva utav det som modernatur har i skogen.
Har börjat planera inför en alaska tripp inom dom kommande åren är långt kvar tills dess,
men ska börja testa mig själv på överlevnad i det vilda så gott det går så man är förberedd.
men planering och förberedelser är A och O.

Jag söker nu därför 2 saker

1 : tips på orörd vildmark i sverige norge och finland där man kan vara säker på att inte träffa på folk på mils avstånd

2 : en rese och planerings kamrat. kanske någon som också har samma önskan och intresse av natur vildmark överlevnad självhushållning och att testa sig själv och vad man klarar av och som själv planerar och har en längtan att ge sig ut i det fria någon som vill lära sig mer och som själv har kunskap och som man kan lära sig av

Övriga frågor om min vistelse i min stuga får ni gärna komma med så ska jag försöka svara så gott det går. låt oss få igång tråden igen och få fler folk att intressera sig i hur det är att leva som man gjorde förr innan detta materiella konsumtions samhälle växte fram och blev vad det blev.

Med vänliga hälsningar /Poissa
Citera
2015-05-02, 21:18
  #391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Jag lever

Hej gott folk! Så många nya kommentarer och så länge sen ni postade dom.
Ledsen för att man inte kunnat hålla tråden vid liv dom senaste åren har varit mycket. bytt jobb flyttat norrut och skaffat familj. ( nej bara skoja ) inte haft tiden och möjligheten att vara ute i skog och natur lika mycket som jag önskat tyvärr.

men nu är det snart dags igen.
1 juli blir det avresa norrut!
blir dock ingen tråd om det då det säkerligen blir uttjatat men blir ungefär samma som tidigare år enda skillnaden är att nu ska jag ut på vandringar och öva på överlevnad några veckor i det fri och att leva utav det som modernatur har i skogen.
Har börjat planera inför en alaska tripp inom dom kommande åren är långt kvar tills dess,
men ska börja testa mig själv på överlevnad i det vilda så gott det går så man är förberedd.
men planering och förberedelser är A och O.

Jag söker nu därför 2 saker

1 : tips på orörd vildmark i sverige norge och finland där man kan vara säker på att inte träffa på folk på mils avstånd

2 : en rese och planerings kamrat. kanske någon som också har samma önskan och intresse av natur vildmark överlevnad självhushållning och att testa sig själv och vad man klarar av och som själv planerar och har en längtan att ge sig ut i det fria någon som vill lära sig mer och som själv har kunskap och som man kan lära sig av

Övriga frågor om min vistelse i min stuga får ni gärna komma med så ska jag försöka svara så gott det går. låt oss få igång tråden igen och få fler folk att intressera sig i hur det är att leva som man gjorde förr innan detta materiella konsumtions samhälle växte fram och blev vad det blev.

Med vänliga hälsningar /Poissa
Jag har inte varit där, men vad jag hört är det glest mellan besökarna i Torneträsk-Soppero fjällurskogsreservat.
Citera
2015-05-09, 15:30
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poissa
Jag lever

Hej gott folk! Så många nya kommentarer och så länge sen ni postade dom.
Ledsen för att man inte kunnat hålla tråden vid liv dom senaste åren har varit mycket. bytt jobb flyttat norrut och skaffat familj. ( nej bara skoja ) inte haft tiden och möjligheten att vara ute i skog och natur lika mycket som jag önskat tyvärr.

men nu är det snart dags igen.
1 juli blir det avresa norrut!
blir dock ingen tråd om det då det säkerligen blir uttjatat men blir ungefär samma som tidigare år enda skillnaden är att nu ska jag ut på vandringar och öva på överlevnad några veckor i det fri och att leva utav det som modernatur har i skogen.
Har börjat planera inför en alaska tripp inom dom kommande åren är långt kvar tills dess,
men ska börja testa mig själv på överlevnad i det vilda så gott det går så man är förberedd.
men planering och förberedelser är A och O.

Jag söker nu därför 2 saker

1 : tips på orörd vildmark i sverige norge och finland där man kan vara säker på att inte träffa på folk på mils avstånd

2 : en rese och planerings kamrat. kanske någon som också har samma önskan och intresse av natur vildmark överlevnad självhushållning och att testa sig själv och vad man klarar av och som själv planerar och har en längtan att ge sig ut i det fria någon som vill lära sig mer och som själv har kunskap och som man kan lära sig av

Övriga frågor om min vistelse i min stuga får ni gärna komma med så ska jag försöka svara så gott det går. låt oss få igång tråden igen och få fler folk att intressera sig i hur det är att leva som man gjorde förr innan detta materiella konsumtions samhälle växte fram och blev vad det blev.

Med vänliga hälsningar /Poissa

1. Sarek. Speciellt så här års.
Citera
2015-08-08, 23:33
  #393
Medlem
Skriv gärna hur det gick när du kommer tillbaka, min favorittråd på flashback
Citera
2016-04-13, 14:25
  #394
Medlem
The Last Alaskans

http://www.animalplanet.com/tv-shows...last-alaskans/
Citera
2017-12-11, 18:38
  #395
Medlem
Lonewolf17s avatar
Hmm ja jag vet att tråden är gammal men ack så intressant Jag är själv sugen på att sticka över pölen till Alaska och leva ett tag i vildmarken men jag tror inte att min plånbok skulle gilla sådana tilltaf
Hur har det gått har du komit iväg till Alaska eller planerar du fortfarande? Har du varit sugen på att bo i stugan över vintern eller blir det FÖR mycket hardcore över det hela då?
Citera
2017-12-23, 21:41
  #396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonewolf17
Hmm ja jag vet att tråden är gammal men ack så intressant Jag är själv sugen på att sticka över pölen till Alaska och leva ett tag i vildmarken men jag tror inte att min plånbok skulle gilla sådana tilltaf
Hur har det gått har du komit iväg till Alaska eller planerar du fortfarande? Har du varit sugen på att bo i stugan över vintern eller blir det FÖR mycket hardcore över det hela då?
Den här gör en liten touch på ämnet.
Typ Kanadas motsvarighet till Alaska men ett par som flytt civilisationen.
Nu är det väl mycket enklare, närmast fusk, att vara 2 jämfört med att vara själv.
Men det skulle vara ett äventyr att vara på egen hand med bara björnar och älgar som sällskap.
http://urplay.se/program/202327-flyk...ldmarken-yukon
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback