Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-04, 22:36
Medlem
Quoters avatar
Tidigare har jag dragit igång en tråd om brottslingen Roger Åsheim som fick för sig att lätta på sitt hjärta och bekänna diverse brott i början av 90-talet.

Ett av brotten han erkände var mordet på en man vid namn Gyula Kovacs. Så varför finns då denna tråd i försvunna personer-delen istället för kriminalhistoria? Jo, därför att kroppen aldrig hittades och hans erkännande inte var klockrent. Det gick aldrig att styrka.

Vad man kan läsa sig till om Roger Åsheim är att han hade en större brottsregister. Mordet skedde - enligt honom - den 10 februari i offrets hem i Farsta. Kroppen rullades sedan in i en matta och brändes upp. Mycket märkligt är att Roger Åsheim sägs ha bott i offrets lägenhet efter dödandet - i ett par år dessutom. Han betalade hyran och ingen misstänkte någonting.

Gyula Kovacs kom från Ungern och i en artikel från Expressen som utgavs i oktober 1992 så säger polisen att man kontrollerade erkännandet noga, och offrets anhöriga hade inte hört av honom sedan början av 1988. Trots stora eftersökningar efter kvarlevor så hittades ingenting av värde. Noll.

Den åklagare som hade hand om fallet var den välkände Sven-Erik Alhem. Han kämpade tillsammans med polisen för att utreda saken så noga som möjligt men det gick inte vägen. Roger Åsheim åtalades - och dömdes - endast för rån och sådana brott som han erkänt. Inte något av de 2 morden. Jag har förstått på Sven-Erik Alhem att det var lite åt Quick-hållet som denne torped behagade bjuda polis och åklagare på - ändrade detaljer och så vidare.

En lika märklig som mystisk historia. Vad tror Flashback om fallet med den försvunne och möjligtvis mördade utlänningen Gyula Kovacs?

Relaterad tråd:
» 27-årig man klev in på polisstation och erkände cirka 150 brott, däribland mord
Citera
2012-03-15, 08:10
Medlem
Quoters avatar
Detta går att läsa i artikeln Olösta mord i Stockholm (DN, 2008-05-26):

Citat:
10 februari 1988: Man, Forshagagatan, Farsta
En 25-årig man erkände 1991 att han dödat en ungersk medborgare och eldat upp kroppen. Efter att polisen konstaterat att offret var saknat, häktades ytterligare tre personer, misstänkta för delaktighet i mordet. Men eftersom kroppen aldrig funnits är det svårt att väcka åtal, sade åklagaren Sven-Erik Alhem 1994, och männen släpptes.

Visste inte att denne Roger hade medhjälpare vid sin sida, om detta nu stämmer.
Citera
2012-03-20, 20:43
Medlem
CackySmokers avatar
Hur vet du inte att kroppen vart funnen, men enligt polisen "aldrig" fanns?
Citera
2012-03-20, 23:11
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CackySmoker
Hur vet du inte att kroppen vart funnen, men enligt polisen "aldrig" fanns?

Något jag utgår ifrån.

Om du kan få mig på andra tankar - go ahead!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in