2012-02-21, 17:29
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
förstod jag frågan rätt?

Vilken fråga? Jag har ställt en drös som du fortfarande inte svarat på.
Citera
2012-02-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Vilken fråga? Jag har ställt en drös som du fortfarande inte svarat på.

jag skrev till sepiritz senaste inlägg.

Jag tror att jag svarare dig i ett tidigare inlägg?
Jag tror att Gud vet bättre än jag.

Det är mycket som är konstigt och rörigt och detta är sådana saker som jag inte kan svara på, för jag vet inte.
Senast redigerad av Voddy 2012-02-21 kl. 17:36.
Citera
2012-02-21, 17:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Jo, arvssynden förklarar att vi är genomonda utan att behöva göra något direkt ont, men samtidigt är det ju gud som bestämmer vad synd är och dessutom bestämmer straffet.

Människan blir lurad att äta en frukt som visserligen är en tung sådan då den innehåller en hel massa symbolik, sedan straffas människan och varje människa hon föder att lida för att hon blev lurad.

Tycker du att en förälders ekonomiska skulder och eventuell kvarvarande fängelsetid för brott som begåtts ska föras över på barnet? Ska t.ex. Charles Mansons potentiella barn hoppa in i fängelse så snart gubben dör, för att betala för synderna han begått under sitt liv?
Citera
2012-02-21, 17:40
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
jag skrev till sepiritz senaste inlägg.

Jag tror att jag svarare dig i ett tidigare inlägg?
Jag tror att Gud vet bättre än jag.

Det är mycket som är konstigt och rörigt och detta är sådana saker som jag inte kan svara på, för jag vet inte.

Ska göra det jättelätt för dig.

Frågor du än så länge inte besvarat och lite tillägg.

Tycker du att det känns bra att tillbe en gud som förespråkar och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig och en massa ondska?

Varför förespråkar gud och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig och en massa ondska?

Vad ger någon som förespråkar och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig rätt att döma mig?

Tillägg, om det är för att han är ”skaparen” ger det mig rätt att plåga det jag skapat? Om det endast är för att han skapat mig, menar du på att du tror på principen ”might is right”, alltså att du får förtrycka någon om du är mäktigare än någon?

Varför gjorde gud och Jesus inte mer för att skydda slavarna när det stod i deras makt?

Tycker du att det är okej att mörda om man senare räddar någon annan?

Tycker du att det är okej att din gud som är allsmäktig och allseende skapar mig, sätter upp regler för som han vet om att jag inte kommer följa, för att sedan straffa mig i en evighet?

Tycker du att det är bra att du tror på en religion som du erkänner att du inte förstår?
Citera
2012-02-21, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Jo, arvssynden förklarar att vi är genomonda utan att behöva göra något direkt ont, men samtidigt är det ju gud som bestämmer vad synd är och dessutom bestämmer straffet.

Människan blir lurad att äta en frukt som visserligen är en tung sådan då den innehåller en hel massa symbolik, sedan straffas människan och varje människa hon föder att lida för att hon blev lurad.

Tycker du att en förälders ekonomiska skulder och eventuell kvarvarande fängelsetid för brott som begåtts ska föras över på barnet? Ska t.ex. Charles Mansons potentiella barn hoppa in i fängelse så snart gubben dör, för att betala för synderna han begått under sitt liv?

Aha.

Jag tror att Gud visste allt som skulle ske, och även syndafallet.
Men om inte människan skulle haft något val i edens lustgård, om människan bara skulle kunna äta av livets träd? då hade det väl inte varit något aktivt val?

Det som adam och eva gjorde visar på hur stora syndens konsekvenser är. Det är det som vi lever i varje dag med allt vad det heter.... Det visar på hur människans värld skulle se ut om hon fick bestämma själv.

Om det bara skulle finnas livets träd så skulle ingen egentligen kunna se Guds godhet. Dessutom så skulle vi inte ha någon fri vilja då Gud "förbestämt" att vi bara kan äta av livets träd,

Jag tror att vi inte skulle älska Gud på samma sätt om vi bara hade haft det goda att välja på.

låter detta vettigt överhuvudtaget ?
Citera
2012-02-21, 17:50
Medlem
Citat:
Ska göra det jättelätt för dig.

Tycker du att det känns bra att tillbe en gud som förespråkar och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig och en massa ondska?

Varför förespråkar gud och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig och en massa ondska?

Vad ger någon som förespråkar och ger order om slaveri, folkmord, barnamord, våldtäkt, anfallskrig rätt att döma mig?

Tillägg, om det är för att han är ”skaparen” ger det mig rätt att plåga det jag skapat? Om det endast är för att han skapat mig, menar du på att du tror på principen ”might is right”, alltså att du får förtrycka någon om du är mäktigare än någon?

Varför gjorde gud och Jesus inte mer för att skydda slavarna när det stod i deras makt?

Tycker du att det är okej att din gud som är allsmäktig och allseende skapar mig, sätter upp regler för som han vet om att jag inte kommer följa, för att sedan straffa mig i en evighet?

Tycker du att det är bra att du tror på en religion som du erkänner att du inte förstår?

Faktum är att han faktiskt har rätt att göra allt det du säger. grejen är att han låter bli för han älskar dig.
Gud förtrycker inte dig, han älskar dig, och kärleken förtrycker inte.

Tänk dig att du skapar en bil. Har du inte rätten att slå sönder bilen? eller göra dig av med den?
Men jag tror inte att du gör dig av med den om du skapat en riktigt fin bil, låt säga en mustang.

Gud vill att alla människor ska komma till omvändelse och tro på hans son Jesus. Men han kommer aldrig att tvinga dig till det.

(för övrigt så tycker jag liknelsen var dålig som jag gjorde :P )
Citera
2012-02-21, 17:55
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Faktum är att han faktiskt har rätt att göra allt det du säger. grejen är att han låter bli för han älskar dig.
Gud förtrycker inte dig, han älskar dig, och kärleken förtrycker inte.

Tänk dig att du skapar en bil. Har du inte rätten att slå sönder bilen? eller göra dig av med den?
Men jag tror inte att du gör dig av med den om du skapat en riktigt fin bil, låt säga en mustang.

Gud vill att alla människor ska komma till omvändelse och tro på hans son Jesus. Men han kommer aldrig att tvinga dig till det.

(för övrigt så tycker jag liknelsen var dålig som jag gjorde :P )

Ja, liknelsen var inte särskilt bra eftersom en bil har inte tankar, drömmar och känslor.

Om jag gör ett barn, har jag rätten att slå barnet sönder och samman? Eller göra mig av med den? Menar du att eftersom jag har kraften att göra det, så har jag rätten att göra det?

Att gud inte tvingar mig är ett skämt ju, om jag inte gör som han säger så kommer jag ju bli förpassad till en evighet av lidande. Om jag torterar dig till att säga att du älskar Justin Bieber, eller hotat dig med våld? Har jag inte tvingat dig då?

Citera
2012-02-21, 18:00
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Aha.

Men om inte människan skulle haft något val i edens lustgård, om människan bara skulle kunna äta av livets träd? då hade det väl inte varit något aktivt val?

Det som adam och eva gjorde visar på hur stora syndens konsekvenser är. Det är det som vi lever i varje dag med allt vad det heter.... Det visar på hur människans värld skulle se ut om hon fick bestämma själv.

Om det bara skulle finnas livets träd så skulle ingen egentligen kunna se Guds godhet. Dessutom så skulle vi inte ha någon fri vilja då Gud "förbestämt" att vi bara kan äta av livets träd,

Jag tror att vi inte skulle älska Gud på samma sätt om vi bara hade haft det goda att välja på.

Nej!
Citera
2012-02-21, 18:00
Medlem
Citat:
Ja, liknelsen var inte särskilt bra eftersom en bil har inte tankar, drömmar och känslor.

Om jag gör ett barn, har jag rätten att slå barnet sönder och samman? Eller göra mig av med den? Menar du att eftersom jag har kraften att göra det, så har jag rätten att göra det?

Att gud inte tvingar mig är ett skämt ju, om jag inte gör som han säger så kommer jag ju bli förpassad till en evighet av lidande. Om jag torterar dig till att säga att du älskar Justin Bieber, eller hotat dig med våld? Har jag inte tvingat dig då?

Jag tror att Gud har all rätt i världen att göra precis som han vill.
Om det inte passar honom att göra något så kommer det inte heller att bli så.
Om det passar honom att göra något så gör han det.

Gud är en god och rättfärdig Gud som vet vad han gör.
Jag litar till fullt på att han gör det som är rätt oavsett om jag sedan förstår det eller inte.

mer än så behöver jag inte svara dig.
Citera
2012-02-21, 18:04
Medlem
Citat:

Sedan kanske du ska fråga dig om du har förstått sammanhanget rätt i alla de bibelcitat du skickat. Jag har ofta problem med att förstå, då får man antingen vänta lite och läsa vidare eller studera riktigt noga. småningom kommer svaret.
Citera
2012-02-21, 18:05
Medlem
Nefuss avatar
Citat:
Jag tror att Gud har all rätt i världen att göra precis som han vill.
Om det inte passar honom att göra något så kommer det inte heller att bli så.
Om det passar honom att göra något så gör han det.

Gud är en god och rättfärdig Gud som vet vad han gör.
Jag litar till fullt på att han gör det som är rätt oavsett om jag sedan förstår det eller inte.

mer än så behöver jag inte svara dig.

Här ser vi att Voddy erkänner att han/hon tycker det är okej med våldtäkt, slaveri, krig, massmord och barnamord. Bara det är i hans semitiska krigsguds namn.

Känns det bra?

Du och din gud är en perversion av godhet.
Citera
2012-02-21, 18:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Aha.

Syndens konsekvenser är ju konstruerade av gud själv och det är han som lagt det på oss. Annat hade varit som en rånmördare som säger "jag sa ju att jag skulle skjuta dig om du inte ger mig dina pengar, du får skylla dig själv!".

Jag håller med om att man måste känna till det negativa för att det positiva ska uppskattas, men tycker inte riktigt det går att applicera här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in