2012-02-21, 13:26
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Jag tror att gud, om han nu finns är stolt över dig om du följer din egen väg i livet och försöker att vara en god människa. Vad som händer när du dör kan ingen svara på men om man nu måste uppnå vissa kriterier för att få "komma in i paradiset" så är det ingenting du kan göra något åt då du inte vet vad dessa är. Bara mina egna tankar kring det hela.

God människa? Vem beslutar vad som är gott och ont, rätt och fel? Rätt enligt mig är om jag gör något som jag kan leva med och om det känns bra. Rätt för mig är kanske inte rätt för dig. Det finns inget "ultimat rätt". Som att säga vad Hitler gjorde var ultimat och fullständigt fel. För många var det rätt.
Citera
2012-02-21, 14:08
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Gud är kärlek men Han är också Helig och Rättfärdig. Synd har ingen plats i Herrens rike och Han hatar synd. Han erbjuder oss en väg trots våra synder men om vi inte vill ta den rutten så påtvingar Han oss inte den.

Han hatar synd men han skapar oss med kapacitet att synda. Han verkar också hata de som inte tror på honom och skickar oss allihop sedan till helvetet i all evighet. Men han älskar oss?
Citera
2012-02-21, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Han hatar synd men han skapar oss med kapacitet att synda. Han verkar också hata de som inte tror på honom och skickar oss allihop sedan till helvetet i all evighet. Men han älskar oss?

Han hatar synden.

Om du har fått din låt säga bror dödad av en mördare. De upptäcker vem det är som mördat din bror.
Han ställs inför rätta och du sitter med i salen.

Polisen har tagit fram så otroligt mycket bevis på att han är den rätte mannen och det är 100% klart på att han mördat din bror.

Förtjänar han en dom?
Citera
2012-02-21, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voddy
Han hatar synden.

Om du har fått din låt säga bror dödad av en mördare. De upptäcker vem det är som mördat din bror.
Han ställs inför rätta och du sitter med i salen.

Polisen har tagit fram så otroligt mycket bevis på att han är den rätte mannen och det är 100% klart på att han mördat din bror.

Förtjänar han en dom?

Eftersom du är för seg så fortsätter jag själv

Självklart säger du!

Ja Om nu domaren dömer honom rättvist så får mördaren sin dom. Förhoppningsvis ett riktigt långt straff tänker vi!

Om domare inte hade dömt rättvist så hade han agerat fel!
Han hade varit en korrupt domare.

På samma sätt är det med Gud. Han är en domare, han är God och barmhärtig, därför dömer han rättvist.
Det ger större problem för oss dock!
För alla har syndat och saknar att få gemenskap med Gud, alla skulle alltså få en dom över sig.

Men Gud älskar dig och mig så fruktansvärt mycket att han gav sin son för oss.
Han har dig så kär att han gav sitt liv för dig. För att du skulle kunna få liv tillsammans med honom

Jesus dog, tog alla synder på sig, Uppstod från de döda på tredje dagen och sitter nu på Faderns högra sida.
Det är kärleken.
Citera
2012-02-21, 14:26
Medlem
Jag skulle vilja säga att detta faktiskt är ganska imponerande av att Gud gör såhär.

Ur johannes första kapitel så står det. Åt var och en som tog emot honom (Jesus) gav han rätten att bli guds barn, åt alla dem som tror på hans namn.
Citera
2012-02-21, 14:40
Avslutad
Citat:
Eftersom du är för seg så fortsätter jag själv

Självklart säger du!

Ja Om nu domaren dömer honom rättvist så får mördaren sin dom. Förhoppningsvis ett riktigt långt straff tänker vi!

Om domare inte hade dömt rättvist så hade han agerat fel!
Han hade varit en korrupt domare.

På samma sätt är det med Gud. Han är en domare, han är God och barmhärtig, därför dömer han rättvist.
Det ger större problem för oss dock!
För alla har syndat och saknar att få gemenskap med Gud, alla skulle alltså få en dom över sig.

Men Gud älskar dig och mig så fruktansvärt mycket att han gav sin son för oss.
Han har dig så kär att han gav sitt liv för dig. För att du skulle kunna få liv tillsammans med honom

Jesus dog, tog alla synder på sig, Uppstod från de döda på tredje dagen och sitter nu på Faderns högra sida.
Det är kärleken.

Skillnaden är väl att domen som en mänsklig dommare dömmer i en svenskdomstol står i paritet med brottet som begåtts.
I guds versionen så hamnar du i evigt lidande (!!!!) oavsett om du är massmördare, snattat eller varit en icketroende humanist.

Skulle aldrig falla mig in att följa en sådan vansinnig gud och jag fullkomligen föraktar de personer som ändå gör det.

Din sista mening säger mig ingenting. Vad fasiken är innebörden egentligen?
Senast redigerad av se_där... 2012-02-21 kl. 14:46.
Citera
2012-02-21, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Skillnaden är väl att domen som en mänsklig dommare dömmer i en svenskdomstol står i paritet med brottet som begåtts.
I guds versionen så hamnar du i evigt lidande (!!!!) oavsett om du är massmördare, snattat eller varit en icketroende humanist.

Skulle aldrig falla mig in att följa en sådan vansinnig gud.

Ibland håller jag med dig, jag är inte mer människa än så

Men om du jämför med vad han gjort för just dig så är också det han gjorde något ofantligt som inte heller går att jämföra med.

--
att alla som tar emot Jesus som herre och frälsar får bli Guds barn utan att ha förtjänat det. det är innebörden.
Citera
2012-02-21, 14:48
Avslutad
Citat:

Men om du jämför med vad han gjort för just dig så är också det han gjorde något ofantligt som inte heller går att jämföra med.

Din gud kommer döma mig till evigt lidande, jag är inte skyldig honom någonting.
Citera
2012-02-21, 15:29
Medlem
Nefuss avatar
Gud är varken god eller fantastisk.

Ta mig som exempel. Jag skulle vilja säga att jag är en god människa.
Jag älskar min familj, jag ställer upp för mina vänner, jag är artig och säger "Ursäkta". Hjälper gärna en främling i nöd. Ser jag någon som gråter så erbjuder jag tröst. Jag känner kärlek till världen och människorna i den.

Jag vill gå min egen väg och upptäcka existensen.

Men det räcker inte för den semitiska krigsguden guden Jehova. Jag måste böja ryggen för honom och villkorslöst älska honom. (...)for I, the LORD your God, am a jealous God” (Exodus 20:4-5).

Även om Jehova tar emot människooffer ska jag älska honom. (Judges 11.29,39)

Även om Jehova beordrar Moses att döda 3000 av sin egen stam ska jag älska honom. (Exodus 32.27,29)

Även om Jehova beordrar folkmord ska jag älska honom. (Deuteronomy 20.11,18.)

Även om Jehova slaktar en miljon Etiopier ska jag älska honom. (2 Chronicles 14)

Även om Jehova vill att vi krossar små barns skallar mot stenar ska jag älska honom. (Psalm 137.9.)

Även om Jehova vill att vi ska praktiserar rasistiskt slaveri ska jag älska honom. (Leviticus 25:44-46 NLT)

Även om JESUS själv förespråkar slaveri (Ephesians 6:5 NLT), och säger att det är okej att vi slår våra slavar även om de inte vet om att de gjort fel (Luke 12:47-48 NLT).

Denna guden ska jag älska. Han beordrar mig att älska honom. Det räcker inte med att jag är en god människa som gör det bästa för andra människor. Tvärtom får jag förkasta min moral, tro på slaveri och folkmord. Jag ska förblinda mig själv, byta ut mina tankar och känslor mot dogmer.

Och varför? Jehova och hans sektmedlemmar påstår att eftersom han skapade mig så har han rätt att förpassa mig till en evighet av lidande. Bara för att jag hellre väljer kärlek och godhet än slaveri och ondska.

Med samma retorik kan jag kasta in mitt barn i en labyrint. Klarar han inte labyrinten så kommer jag in och torterar honom. Klarar han sig, då är det en jävla tur för honom.

Den semitiska krigsguden Jehova ("The Lord is a man of war; Yahweh is his name." – Exodus 15.3.) är en maffiaboss. En ond varelse som spelar om människors eviga själar för misstag de gjort under ett sandkorn av tid jämfört med oändlighetens enorma spann. Även om han är allsmäktig och allseende, och antagligen egentligen kunnat förutse vilja människor som "väljer" honom, går han ändå igenom processen, med miljarder människors lidande som insats.
Citera
2012-02-21, 15:50
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

--
att alla som tar emot Jesus som herre och frälsar får bli Guds barn utan att ha förtjänat det. det är innebörden.

Vad är det han har gjort för mig? Han är gud, han skapar en son (som är han själv) i världen och han vet att även om denna son (han själv?) dör, så kommer han tillbaks till himlen där han FÅR VARA GUD. Vad är väl en död för pris för det? Alla kan vi väl dö, det är inte så avancerat.
Citera
2012-02-21, 15:54
Medlem
Sepiritzs avatar
För övrigt tycker jag det är skoj när folk säger att gud hatar synden..

Här har vi en andevarelse som skapat hela universom som är så enormt att ens jämföra jordens storlek med ett sandkorn på jorden självt inte är närmelsevis tillräckligt... Denna andevarelse skapar liv av olika sorter och sen blir han förbannad om vissa av dessa liv använder sina könsorgan på fel sätt och dömer deras själar till ett helvete han själv skapat FÖR ALLTID.
Inte nog med det, så anser han att det är skitviktigt att man ska tro på honom, men han visar sig bara för de som redan tror på honom, inte för de som tvivlar och behöver vägledning. Sedan skickar han dem också till helvetet. För alltid.
Citera
2012-02-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Gud är varken god eller fantastisk.

Ta mig som exempel. Jag skulle vilja säga att jag är en god människa.
Jag älskar min familj, jag ställer upp för mina vänner, jag är artig och säger "Ursäkta". Hjälper gärna en främling i nöd. Ser jag någon som gråter så erbjuder jag tröst. Jag känner kärlek till världen och människorna i den.

Jag vill gå min egen väg och upptäcka existensen.

Men det räcker inte för den semitiska krigsguden guden Jehova. Jag måste böja ryggen för honom och villkorslöst älska honom. (...)for I, the LORD your God, am a jealous God” (Exodus 20:4-5).

Även om Jehova tar emot människooffer ska jag älska honom. (Judges 11.29,39)

Även om Jehova beordrar Moses att döda 3000 av sin egen stam ska jag älska honom. (Exodus 32.27,29)

Även om Jehova beordrar folkmord ska jag älska honom. (Deuteronomy 20.11,18.)

Även om Jehova slaktar en miljon Etiopier ska jag älska honom. (2 Chronicles 14)

Även om Jehova vill att vi krossar små barns skallar mot stenar ska jag älska honom. (Psalm 137.9.)

Även om Jehova vill att vi ska praktiserar rasistiskt slaveri ska jag älska honom. (Leviticus 25:44-46 NLT)

Även om JESUS själv förespråkar slaveri (Ephesians 6:5 NLT), och säger att det är okej att vi slår våra slavar även om de inte vet om att de gjort fel (Luke 12:47-48 NLT).

Denna guden ska jag älska. Han beordrar mig att älska honom. Det räcker inte med att jag är en god människa som gör det bästa för andra människor. Tvärtom får jag förkasta min moral, tro på slaveri och folkmord. Jag ska förblinda mig själv, byta ut mina tankar och känslor mot dogmer.

Och varför? Jehova och hans sektmedlemmar påstår att eftersom han skapade mig så har han rätt att förpassa mig till en evighet av lidande. Bara för att jag hellre väljer kärlek och godhet än slaveri och ondska.

Med samma retorik kan jag kasta in mitt barn i en labyrint. Klarar han inte labyrinten så kommer jag in och torterar honom. Klarar han sig, då är det en jävla tur för honom.

Den semitiska krigsguden Jehova ("The Lord is a man of war; Yahweh is his name." – Exodus 15.3.) är en maffiaboss. En ond varelse som spelar om människors eviga själar för misstag de gjort under ett sandkorn av tid jämfört med oändlighetens enorma spann. Även om han är allsmäktig och allseende, och antagligen egentligen kunnat förutse vilja människor som "väljer" honom, går han ändå igenom processen, med miljarder människors lidande som insats.

Hej Nefus!

Jag tvekar inte en sekund på att du är en hjälpsam och mycket trevlig person. Grejen är den att ingen människa ska kunna berömma sig och säga inför Gud "Se, detta har jag gjort, detta har jag åstakommit"
För poängen med Lagen (det som du jämför dig med i detta mail etc) är att ingen någonsin ska komma inför Gud och vara god i egna ögon. Lagen visar att människan är ond och klarar inte att leva upp till vad Gud har sagt!

Därför behöver vi Jesus, Jesus var perfekt i allt. Han klarade av att leva helt felfritt som vi inte kan göra.
Gud har inte samma standard som vi och han är inte orättvis när han säger att vi inte klarar att leva upp till hans bud och lagar. Det är snarare en självklarhet.

Angående gamla testamentet och lagar. Jag har inte så mycket insikt i detta om jag ska vara ärlig men jag tror att Gud har en orsak till allt som faktiskt står.
Till exempel slavarna. Idag har vi ett jämställdhetssystem som säger att alla är lika mycket värda. Det tycket man generellt inte förr (i alla fall inte människorna) Därför skaffade man sig slavar.
Gud såg förmodligen att de som hade slavar var ganska obarmhärtiga mot dem och behandlade dem illa, så han säger till sitt folk. "Så ska ni inte göra utan ni ska behandla dem någorlunda vettigt". Till exempel så säger Gud att det ska vara en stadga (el liknande) att frige en slav inom ett visst antal år. Men notera detta, slaven kan om han vill vara kvar om han tycker om "Husbonden" och då skulle man sticka en nål genom örat för att bekräfta detta, då skulle han vara kvar hela livet, om han nu ville.

Detta var för att skydda slaven. Inte slavägaren.

För det övriga så tror jag att ett bibelstudium skulle sitta bra, för min del det vill säga. Det finns massor i gamla testamentet som är snurrigt men som genom sammanhanget kan förstås lättare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in