Citat:
Ursprungligen postat av Nefus
Gud är varken god eller fantastisk.
Ta mig som exempel. Jag skulle vilja säga att jag är en god människa.
Jag älskar min familj, jag ställer upp för mina vänner, jag är artig och säger "Ursäkta". Hjälper gärna en främling i nöd. Ser jag någon som gråter så erbjuder jag tröst. Jag känner kärlek till världen och människorna i den.
Jag vill gå min egen väg och upptäcka existensen.
Men det räcker inte för den semitiska krigsguden guden Jehova. Jag måste böja ryggen för honom och villkorslöst älska honom. (...)for I, the LORD your God, am a jealous God” (Exodus 20:4-5).
Även om Jehova tar emot människooffer ska jag älska honom. (Judges 11.29,39)
Även om Jehova beordrar Moses att döda 3000 av sin egen stam ska jag älska honom. (Exodus 32.27,29)
Även om Jehova beordrar folkmord ska jag älska honom. (Deuteronomy 20.11,18.)
Även om Jehova slaktar en miljon Etiopier ska jag älska honom. (2 Chronicles 14)
Även om Jehova vill att vi krossar små barns skallar mot stenar ska jag älska honom. (Psalm 137.9.)
Även om Jehova vill att vi ska praktiserar rasistiskt slaveri ska jag älska honom. (Leviticus 25:44-46 NLT)
Även om JESUS själv förespråkar slaveri (Ephesians 6:5 NLT), och säger att det är okej att vi slår våra slavar även om de inte vet om att de gjort fel (Luke 12:47-48 NLT).
Denna guden ska jag älska. Han beordrar mig att älska honom. Det räcker inte med att jag är en god människa som gör det bästa för andra människor. Tvärtom får jag förkasta min moral, tro på slaveri och folkmord. Jag ska förblinda mig själv, byta ut mina tankar och känslor mot dogmer.
Och varför? Jehova och hans sektmedlemmar påstår att eftersom han skapade mig så har han rätt att förpassa mig till en evighet av lidande. Bara för att jag hellre väljer kärlek och godhet än slaveri och ondska.
Med samma retorik kan jag kasta in mitt barn i en labyrint. Klarar han inte labyrinten så kommer jag in och torterar honom. Klarar han sig, då är det en jävla tur för honom.
Den semitiska krigsguden Jehova ("The Lord is a man of war; Yahweh is his name." – Exodus 15.3.) är en maffiaboss. En ond varelse som spelar om människors eviga själar för misstag de gjort under ett sandkorn av tid jämfört med oändlighetens enorma spann. Även om han är allsmäktig och allseende, och antagligen egentligen kunnat förutse vilja människor som "väljer" honom, går han ändå igenom processen, med miljarder människors lidande som insats.
Hej Nefus!
Jag tvekar inte en sekund på att du är en hjälpsam och mycket trevlig person. Grejen är den att ingen människa ska kunna berömma sig och säga inför Gud "Se, detta har jag gjort, detta har jag åstakommit"
För poängen med Lagen (det som du jämför dig med i detta mail etc) är att ingen någonsin ska komma inför Gud och vara god i egna ögon. Lagen visar att människan är ond och klarar inte att leva upp till vad Gud har sagt!
Därför behöver vi Jesus, Jesus var perfekt i allt. Han klarade av att leva helt felfritt som vi inte kan göra.
Gud har inte samma standard som vi och han är inte orättvis när han säger att vi inte klarar att leva upp till hans bud och lagar. Det är snarare en självklarhet.
Angående gamla testamentet och lagar. Jag har inte så mycket insikt i detta om jag ska vara ärlig men jag tror att Gud har en orsak till allt som faktiskt står.
Till exempel slavarna. Idag har vi ett jämställdhetssystem som säger att alla är lika mycket värda. Det tycket man generellt inte förr (i alla fall inte människorna) Därför skaffade man sig slavar.
Gud såg förmodligen att de som hade slavar var ganska obarmhärtiga mot dem och behandlade dem illa, så han säger till sitt folk. "Så ska ni inte göra utan ni ska behandla dem någorlunda vettigt". Till exempel så säger Gud att det ska vara en stadga (el liknande) att frige en slav inom ett visst antal år. Men notera detta, slaven kan om han vill vara kvar om han tycker om "Husbonden" och då skulle man sticka en nål genom örat för att bekräfta detta, då skulle han vara kvar hela livet, om han nu ville.
Detta var för att skydda slaven. Inte slavägaren.
För det övriga så tror jag att ett bibelstudium skulle sitta bra, för min del det vill säga. Det finns massor i gamla testamentet som är snurrigt men som genom sammanhanget kan förstås lättare.