• 1
  • 2
2005-01-27, 01:14
Medlem
Vintersömns avatar
Jag och en vän satt idag och diskuterade över en kopp kaffe. samtalet gled in på frågan om vilket djur som egentligen är värdeösast. Visst finns det många att välja mellan men dessa tre blev de vi enades om var helt värdelösa:

Bältor - Fula! De betår av en hel massa benplåtar och äter insekter. De äter även fåglar och ägg, men kan varken klättra eller flyga. Vad är det för typ av fåglar man kan få tag i då? Jo fåglar som ramlat ner på marken. Fallfåglar. Insekter och fåglar är ju per definition värdelösa (för att inte tala om fåglar som ramlar ner på marken) vilket gör att bältan blir ännu värdelösare.

Vandrande pinnar - Nattaktiva växtätare som ser ut som... pinnar! Egentilgen borde kommentarer angående detta val vara totalt överflödig. Att det dessutom finns människor som har dessa värdelösa djur som husdjur(!) är helt bortom mitt förstånd.

Vissa fiskar - Kommer inte ihåg vad dessa fiskar heter, men sådana där som ligger på botten nära stranden och sticker upp en gifttagg. Endast därför att dumma turister ska kliva på dem och göra illa sig. Fyller ingen som helt funktion, förutom att se till så att de dumma turister som kliver på dem kanske börjar turista i Europa istället.

Igelkottar - De är taggiga och rullar ihop sig till fjantiga bollar. De äter skräp och blir överkörda. Det är allt de gör. Värdelöst djur? Ja!

Nå, detta var vad vi kom fram till. Men jag misstänker att det finns massor av människor där ute som kan komma på många fler ytterst värdelösa djur här. Inga människor, även om det finns massor av värdelösa människor också, utan bara värdelösa djur. Låtom oss diskutera och spekulera. Vilket djur är egentligen mest värdelöst?
Citera
2005-01-27, 01:19
Medlem
M2ks avatar
Jag tror inte vetenskapen har hittat ett enda argument som berättigar förekomsten av fästingar. Vidriga kryp, potentiellt livsfarliga och i stort sett omöjliga att upptäcka.
Citera
2005-01-27, 01:20
Medlem
SAPs avatar
2 ord: Flugor, myggor
Citera
2005-01-27, 01:21
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Jag tror inte vetenskapen har hittat ett enda argument som berättigar förekomsten av fästingar. Vidriga kryp, potentiellt livsfarliga och i stort sett omöjliga att upptäcka.
Huga, hur kunde jag missa dem? Jag får rysningar och kväljningar vid bara tanken på dem.

Och äckliga är de också!
http://www.uku.fi/~holopain/stt/Ixodes-ricinus.jpg
Citera
2005-01-27, 01:27
Medlem
SAPs avatar
En polare till mig fick en fästing på ollonet en gång när vi campade.
När han såg den så svimmade han. Haha, Stackarn.
Citera
2005-01-27, 01:28
Awaiting Email Confirmation
RallarKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAP

Dom agerar ju mat till massa andra djur så helt värdelösa är dom inte förutom för just oss människor..
Citera
2005-01-27, 01:30
Medlem
Makehastes avatar
Nu kanske jag förstör tråden, men har egentligen människor någon del i näringskedjan? Det enda vi gör är väl att förminska vildmarken så att de andra djuren trängs ihop och inte behöver flytta sig lika långt för att äta varandra. Man kan se det som en sorts altruism. Om man ska vara snäll mot sin art. Annars är vi väl lite utanför det hela? Finns det något djur som lever på människor eller som kräver vår medverkan för att överleva?
Citera
2005-01-27, 01:31
Medlem
RoBSoNSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k

Jepp! Håller med.
Getingar är väl ingen direkt höjdare heller?!
Om dom fyller någon funktion vete f-n? Men oprovocerat våld är väl värdelöst? Getingsomrar är hemska!
Inte för att man är rädd för dom, men dom är så '¨!>Gr#%~irriterande!!
Hmm..brännmaneter då?
Knott?
Silverfiskar!
Citera
2005-01-27, 01:31
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAP

Om alla dessa försvann så försvann också en betydande mängd fåglar.

Nå - tycker alltid att det finns ett inbyggt fel i den här typen av diskussioner.

Hur beräknar man värdet hos en djurart?
Ser man ur artens egen synvinkel så är ju den betydligt mer värd än t ex människan.

Ser man ur planetens synvinkel så är det egentligen ganska egalt. Finns det en niche så utvecklas något djur ofta till att fylla den nichen.

Och om vi nu ser ur människan som arts synvinkel - så är det väl kanske så att vi inte riktigt än har all den kunskap som krävs för att kunna värdera detta.

En art som vi ytligt tycker är värdelös kan spela en viktig roll i ekosystemet - och om arten försvinner så kan balansen rubbas så att en annan art som vi gillar också försvinner.

Så t ex om myggor försvann så skulle nog flugsnappare också försvinna - och i så fall kanske höken skulle dö ut. (Hypotetiskt nu - jag har inte forskat på sambanden mellan dessa arter, det är bara ett exempel, ok?)
Citera
2005-01-27, 01:34
Medlem
Makehastes avatar
Går inte att citera redigeringsanledningar, men det heter varken eller - det heter "nisch".
Citera
2005-01-27, 01:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoBSoNS
Jepp! Håller med.
Getingar är väl ingen direkt höjdare heller?!
Om dom fyller någon funktion vete f-n? Men oprovocerat våld är väl värdelöst? Getingsomrar är hemska!
Inte för att man är rädd för dom, men dom är så '¨!>Gr#%~irriterande!!
Hmm..brännmaneter då?
Knott?
Silverfiskar!

Getingar är ju en av de nyttigaste insekterna - städar upp och fixar i naturen. Utan de skulle vi stå till knäna i avfall och skit.

Btw, snälla - redigera din jävligt jobbiga signatur. Bara för att det går behöver man inte ha massor av blankrader där. (Bara ett tips.)
Citera
2005-01-27, 01:41
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Går inte att citera redigeringsanledningar, men det heter varken eller - det heter "nisch".
Niche - Ett vanligt begrepp som ingen vet vad det egentligen betyder, beskriver det miljöutrymme som en art kan finnas i, problemet är bara att det definieras utifrån arten. Arter med överlappande nicher konkurrerar med varandra. Fundamental niche är det miljöutrymme som en art kan finnas i utan konkurrens från andra arter, Realised niche är det miljöutrymme som en art kan finnas i trots konkurrens från andra arter. - http://www.evp.slu.se/ekologi_grundk/ordlista.htm
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in