2012-02-03, 16:11
Medlem
Jag har två stycken fryspåsar med filead fisk i frysen.

Den ena är det filead gädda i, den andre är det filead gös i. Påsarna är på ett ungefär lika stora men jag måste välja rätt! Jag ska ta ut gösen!

Den enda skillnaden är att den ena fisken har en brun, några cm bred rand utmed en köttbit och den andre fisken har minimalt med "fjäll" kvar som är lite gråaktigt på en ytterst liten yta.

Vilken är gösen och vilken är gäddan?
Tips på att identifiera uppskattas.

Tack på förhand
Senast redigerad av thisstartsanew 2012-02-03 kl. 17:02.
Citera
2012-02-03, 16:24
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisstartsanew
Jag har två stycken fryspåsar med filead fisk i frysen.

Den ena är det filead gädda i, den andre är det filead gös i. Påsarna är på ett ungefär lika stora men jag måste välja rätt! Jag ska ta ut gösen!

Den enda skillnaden är att den ena fisken har en brun, några cm bred rand utmed en köttbit och den andre fisken har minimalt med "fjäll" kvar som är lite gråaktigt på en ytterst liten yta.

Vilken är gösen och vilken är gäddan?
Tips på att identifiera uppskattas.

Tack på förhand

En bild hade underlättat. Gäddfilén är mer långsträckt och har en lång benrad. Gösfilén är bredare framtill.

Min gissning är att biten med rand är gädda, men det är inte bombsäkert.
Citera
2012-02-03, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
En bild hade underlättat. Gäddfilén är mer långsträckt och har en lång benrad. Gösfilén är bredare framtill.

Min gissning är att biten med rand är gädda, men det är inte bombsäkert.

Jag ska fixa bild, återkommer med den om en stund.
Kniven var slö vid båda filétillfällena så fiskarna är delvis uppskurna i bitar, får se om det syns på bilden sen.

brb...

edit: Här är bild på fiskarna: http://forumbilder.se/images/20201243503PM4ca0.jpg

Den vänstra är den jag misstänker är gädda. Bilden är tagen på båda samtidigt, bara jag som knåpat och klistrat
Senast redigerad av thisstartsanew 2012-02-03 kl. 16:38.
Citera
2012-02-03, 16:49
Medlem
Drozds avatar
Den vänstra är gäddan. Gäddfiléer har denna rödbruna "rand" längs mittlinjen. Den bör du skära bort - smakar "fiskslem" sas. På den högra bilden tycker jag mig även se lite av gösens gråbrunslivriga skinn.
Citera
2012-02-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Den vänstra är gäddan. Gäddfiléer har denna rödbruna "rand" längs mittlinjen. Den bör du skära bort - smakar "fiskslem" sas. På den högra bilden tycker jag mig även se lite av gösens gråbrunslivriga skinn.

Tack så mycket, då är det som jag misstänkte.

Gädda är hopplöst svårt att filéa för en nybörjare som mig och det med randen visste jag inte. Brukar ugnssteka eller koka gädda och har då aldrig tagit bort denna, så den får vara kvar, ev putsar jag bort den vid tillagning. Kommer randen från utsidan/skinnsidan eller från insidan av fisken? Detta var nog första gäddan jag filéade.

Du skymtar rätt angående den högra påsen, det finns lite gråsilvrigt på en liten del av fisken i högra påsen, även gädda kan vara gråaktig i skinnet på en del områden, därav min osäkerhet.

Jag får tacka så mycket för hjälpen, nu vet jag vilken fisk som ska tinas upp iallafall

Planen är panerad gösfilé med vit kantarellsås och kokt potatis
Citera
2012-02-03, 17:30
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisstartsanew

Planen är panerad gösfilé med vit kantarellsås och kokt potatis

Bra att det löste sig! Gös är (i mitt tycke) den godaste av alla matfiskar. Du har en härlig middag framför dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in