2012-02-03, 13:58
Medlem
Imawakes avatar
Ja, jag är kille(20+) och ska testa på att jobba på dagis. Där är det bara kvinnor, jag blir enda killen.

Varför tror ni det är så ovanligt med killar?
Citera
2012-02-03, 14:00
Medlem
wippedcreams avatar
För att det är kärringarnas jobb..ge dig inte in där

Nä men skämt åsido så är det ju så inom vissa yrken. Tror nog många förskolor och dagis gärna ser fler manliga sökande. Jag funderar lite mellan olika utbildningar där samtliga har mest kvinnliga sökande
Citera
2012-02-03, 14:05
Medlem
endures avatar
Att ta hand om barn har länge varit en typiskt kvinnlig syssla, särskilt förr i tiden, då det uteslutande var det. Samtidigt "förväntas" det inte att män ska ta hand om barn i sitt yrke.

Om vi bortser från modersinstinkten, kan vi dra en parallell till brottslighet. Kvinnor "förväntas" inte att begå brott (våldsrelaterade iaf), men män har lite av den rollen avspeglad från samhällets förväntningar. Bl.a. därför begår män fler brott. Då de hanterar en situation på ett mer aggressivt sätt, när kvinnor hanterar en situation så som de förväntas, lugnare.

Det jag vill poängtera är helt enkelt att samhället speglar vissa roller över de båda könen.
Citera
2012-02-03, 14:07
Medlem
Kipps avatar
Pedofilhysteri. Sorgligt när det finns många killar som är så duktiga med barn och som det dessutom är bra med för barnen att det finns killar med.
Citera
2012-02-03, 14:10
Medlem
cammos avatar
Känner en kille som jobbar på fritids, när pedofil-hysterin var som störst på 90-talet kallade barnen honom för Peddo-Micke.
Citera
2012-02-03, 14:16
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kipp
Pedofilhysteri. Sorgligt när det finns många killar som är så duktiga med barn och som det dessutom är bra med för barnen att det finns killar med.
Detta! Min kusin blev peddo-mobbad av både kollegor och föräldrar, han slutade efter fyra år, helt nedbruten.

Män anses inte pålitliga när det kommer till barn och rädslan hos föräldrar är så sjukt stor.
Citera
2012-02-03, 14:16
Medlem
Imawakes avatar
Ja pedofilhysterin tror jag mest på. Det sa också de på dagiset att det nog berodde på. Som kille känner man ju sig utpekad på nåt vis.. Synd

Iallafall så var det en kvinna där som är närmare 70 år.. ungefär en sån som tog hand om dagisbarnens föräldrar en gång i tiden
Citera
2012-02-03, 14:21
Bannlyst
Män ser inte alltid barnens behov på samma sätt som kvinnor gör. Ja det finns ju undantag såklart, men rent generellt.
Citera
2012-02-03, 14:24
Medlem
Djinghiss avatar
Sjalv jobbar jag som koordinator pa ett bemanningsforetag. Manga ggr diskrimineras det nar det galler killar inom forskolan, framforallt nar det galler arbete pa smabarnsavdelningar (1-3 ar)

Sa jaaavla daligt, jag har forsokt klaga men av nagon anledning sa ser man "mellan" fingrarna nar det galler sant.
Citera
2012-02-03, 14:25
Medlem
benkebengts avatar
Utbildningen är 3,5 eller 3 år, är inte så många killar som är villiga att gå en så lång utbildning och få så jävla dåligt betalt att man hinner dö innan man har betalat av csn-skulden (överdriver som fan men ändå....).

De flesta killar vill nog hellre bli lärare på gymnasiet eller högstadiet när de ändå ska gå en lång pedagogikutbildning så lägger man hellre på ETT år på utbildningen och får mer betalt och en mer statusfylld utbildning och högre yrkesstatus + att man slipper förhoppningsvis bajs, kiss, kräk, snor och blöjor. Cred till alla grabbar som ändå väljer förskola framför grund/hög/gymnasieskola.
Citera
2012-02-03, 14:43
Medlem
AihtAdehgars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Män ser inte alltid barnens behov på samma sätt som kvinnor gör. Ja det finns ju undantag såklart, men rent generellt.

Det förklarar väl inte varför män inte vill jobba på dagis? Eller menar du kanske att dagis inte vill anställa män på grund av detta? Men vi är många män som ser barnens behov också det är viktigt att påpeka. Det finns också kvinnor på dagis som inte passar där.
Citera
2012-02-03, 14:44
Medlem
Brumelbryns avatar
Jag tycker bara om två barn, mitt eget och min systers. Så skulle aldrig orka med att jobba med andras snorungar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in