2012-02-02, 13:09
Medlem
Pyramids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
När du håller isär bollarna omvandlas kemisk energi i form av ATP-molekyler till lägesenergi.

När ingen längre håller isär bollarna omvandlas lägesenergi till rörelseenergi.

När bollarna kolliderar omvandlas rörelseenergi till värmeenergi.

Och så vidare...
Du förklarar energin från kroppen (ATP) och den som påverkas av gravitationen men inte på vilket sätt gravitationen får sin energi från (någon förklarade och jämförde med magneter).
Citera
2012-02-02, 13:09
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mashed
Ojojoj vad mycket människor som inte förstår någonting i denna tråden.

En konstant kraft förbrukar INTE energi! Ta ett exempel med en magnet som håller uppe en metallbit från marken, med er logik skulle magneten alltså hela tiden förbruka energi eftersom den konstant motverkar gravitationen.

Den enda som har förklarat det korrekt är Apanlapan.
Grattis Apanlapan, du är trådens vinnare

"Förbruka" är ett felaktigt uttryck i dessa sammanhang, så det är svårt att förstå vad exakt du påstår.

Om du menar omsätta så gäller naturligtvis:

W = F*s

Där F bevisligen kan vara konstant.
Citera
2012-02-02, 13:11
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramid
Du förklarar energin från kroppen (ATP) och den som påverkas av gravitationen men inte på vilket sätt gravitationen får sin energi från (någon förklarade och jämförde med magneter).

Energi omsätts först när kraften "F" utför ett arbete. W = F*s.

Med det menar jag att kraften inte behöver någon energi. Energi är produkten av ett arbete som utförs av en kraft.
Citera
2012-02-02, 13:34
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Ja, energin försvinner in i gravitationsfältet. Detta är det som brukar kallas lägesenergi.

Det som gör att du behöver förbruka energi är att vi lever i ett universum med gravitation.
Edit: Du kan givetvis få tillbaka energin om du lägger ner stenen igen, så ingen energi förbrukas om man ser till världen som helhet. Det som händer i verkligheten är att det blir lite förluster som går till att värma upp din kropp.

Vad är det som inte går ihop?

Vadå får tillbaka energin? Hur får jag tillbaka den? Jag blir ju trött när jag lyfter stenen, jag blir ju inte precis pigg när jag ställer tillbaks den. Jag kan det med läges- och rörelseenergi, och stenen får ju "tillbaka" dem. Men jag?

Vi lever i ett universum med gravitation, ja. Men som mitt exempel med månen så är ju den olika beroende på var vi är nånstans, vilket beror på massan. Men det jag inte förstår är att på något magiskt sätt drar kroppar alltid sig mot varandra. Och när vi försöker motverka detta kostar det oss energi medans kropparna fortfarande dras mot varandra, i all evig tid, utan att någon energi förbrukas.
Vi (jag) är dömd att förlora då jag sakta men säkert får slut på energi, medans kropparna kommer dras mot varandra för evigt.(?)

Om jag fattade Fysik B rätt så är svaret: Ja, det bara är så/Vi vet inte svaret
Citera
2012-02-02, 13:44
Medlem
refrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Har också funderat en del på det där med gravitation, en oändlig kraftkälla. Hur är det med magneter för den delen? de kan också dra hur mycket som helst.
Nej det kan dom inte. Tillslut så upphör magneterna att vara magnetiska, blir successivt svagare när dom brukas.
Citera
Bannlyst
Dragningskraft är en statisk konstant och energi är en rörlig konstant. Låter rätt i mina öron.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Ja, men ingen energi "förbrukas". Rör sig Jorden i en cirkelbana så är rörelseenergin och den gravitationella energin konstanta var för sig, rör den sig i en ellips så är endast summan av dessa energier konstant.

Visst. Just då. Men jorden har i alla fall "lånat" energi någonstans ifrån för att få upp en hastighet som hindrar den från att falla mot solen. Och detta "lån" innebär ju att något annat har tappat energi i motsvarande grad. Lånet är visserligen "historiskt", men sånt förekommer ofta.

Jorden har alltså en inneboende rörelseenergi som hindrar den från att störta mot solen. Tar man bort denna rörelseenergi från jorden, så att den inte längre roterar runt solen, kommer gravitationen att vinna kampen och dra jorden till sig.

Men hur är det med gravitationen? Har den gjort ett "historiskt" lån? Eller lånar den energi någon annanstans ifrån löpande?

Det är fullt möjligt att gravitationen fungerar helt utan sådana "lån". Einsteins förklaringsmodell om att gravitationen är en krökning i rum-tiden och att objekt alltid tar den kortaste vägen där ger ju en förklaring som inte förefaller kräva någon energi. Det finns alltså ingen kraft utan alla föremål gör bara vad som är mest naturligt för dem, färdas den kortaste vägen genom rumtiden.
Citera
2012-02-02, 13:53
Medlem
Snälla sluta säg att ni förbrukar energi...
Citera
2012-02-02, 14:00
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat

Omvandlar energi då.
Citera
2012-02-02, 14:09
Medlem
mathlcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thealleycat

Det är vettigt att säga att man förbrukar energi. Som person förlorar man energi då man t.ex. håller upp stenar genom att energin t.ex. omvandlas till värme. Anledningen till att vi behöver äta är ju för att vi förbrukar energi. Det är mer språkligt korrekt. Eller?

Vidare känns det som att ingen har något riktigt svar på TS fråga som egentligen handlar om vad gravitation uppkom ifrån och inte hurvida gravitationen kräver energi.
Senast redigerad av mathlc 2012-02-02 kl. 14:20.
Citera
2012-02-02, 14:14
Moderator
-Info-s avatar
Men observera att det är själva gravitationen i sig jag är ute efter att titta på.

Om jag har ett äpple i handen och släpper det så vet både jorden och äpplet var de har varandra. Äpplet startar en resa mot jorden, och äpplet inte bara sätts i rörelse - äpplet accelererar dessutom! Det åker fortare och fortare!

I andra sammanhang, utan gravitation, så krävs det energi för att få till stånd en acceleration. Jag måste stoppa in en liten raketmotor i äpplet för att kunna öka farten på den. Eller så måste jag åka efter äpplet och putta på det hela tiden så att det accelerar. Allt detta kräver ju energi.

Men gravitationen förefaller kunna göra samma sak utan att använda energi?
Citera
2012-02-02, 14:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mathlc
Vidare känns det som att ingen har något riktigt svar på TS fråga som egentligen handlar om var gravitation uppkom ifrån och inte hurvida gravitationen kräver energi.

Jo, precis, ytterst gäller frågan vad gravitation är. Det här med "energi" är bara en ny infallsvinkel för att försöka lista ut vad gravitation egentligen är.
Senast redigerad av -Info- 2012-02-02 kl. 14:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in