Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Ja, energin försvinner in i gravitationsfältet. Detta är det som brukar kallas lägesenergi.
Det som gör att du behöver förbruka energi är att vi lever i ett universum med gravitation.
Edit: Du kan givetvis få tillbaka energin om du lägger ner stenen igen, så ingen energi förbrukas om man ser till världen som helhet. Det som händer i verkligheten är att det blir lite förluster som går till att värma upp din kropp.
Vad är det som inte går ihop?
Vadå får tillbaka energin? Hur får jag tillbaka den? Jag blir ju trött när jag lyfter stenen, jag blir ju inte precis pigg när jag ställer tillbaks den. Jag kan det med läges- och rörelseenergi, och stenen får ju "tillbaka" dem. Men jag?
Vi lever i ett universum med gravitation, ja. Men som mitt exempel med månen så är ju den olika beroende på var vi är nånstans, vilket beror på massan. Men det jag inte förstår är att på något magiskt sätt drar kroppar alltid sig mot varandra. Och när vi försöker motverka detta kostar det oss energi medans kropparna fortfarande dras mot varandra, i all evig tid, utan att någon energi förbrukas.
Vi (jag) är dömd att förlora då jag sakta men säkert får slut på energi, medans kropparna kommer dras mot varandra för evigt.(?)
Om jag fattade Fysik B rätt så är svaret: Ja, det bara är så/Vi vet inte svaret