2012-02-02, 11:54
Medlem
Yurichis avatar
Hur förstår man inte TS?

Antag att man lyfter en sten från marken. Då övervinner man gravitationskraften med sin egen muskelkraft --> stenen rör sig uppåt, från marken. Kraften man övervinner kommer ju från någonstans, och därmed måste energi förbrukas. Varifrån kommer den?

Nu vet jag inte om man skall räkna med kraft, energi eller något annat. Men någonstans kommer ju kraften som drar stenen mot jorden. Minskar jordklotet i massa kanske? Blir jordens kärna något kallare (vilda spekulationer här ) eller är det något annat? Eller vet inte vetenskapen hur det faktiskt ligger till?
Citera
2012-02-02, 11:59
Medlem
Oldberrys avatar
Har också funderat en del på det där med gravitation, en oändlig kraftkälla. Hur är det med magneter för den delen? de kan också dra hur mycket som helst.
Citera
2012-02-02, 12:05
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yurichi
Antag att man lyfter en sten från marken. Då övervinner man gravitationskraften med sin egen muskelkraft --> stenen rör sig uppåt, från marken. Kraften man övervinner kommer ju från någonstans, och därmed måste energi förbrukas. Varifrån kommer den?

Energi överförs från din kropp till gravitationsfältet "mellan Jorden och stenen". Ingen annan energi förändras förutom att din kropp värms upp lite.

Citat:
Nu vet jag inte om man skall räkna med kraft, energi eller något annat. Men någonstans kommer ju kraften som drar stenen mot jorden. Minskar jordklotet i massa kanske? Blir jordens kärna något kallare (vilda spekulationer här ) eller är det något annat? Eller vet inte vetenskapen hur det faktiskt ligger till?

En gång till: en kraft förbrukar inte energi. Vetenskapen har vetat detta i hundratals år.
Citera
2012-02-02, 12:12
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ok. Vad för slags omvandling sker i fallet med gravitationen?

När du håller isär bollarna omvandlas kemisk energi i form av ATP-molekyler till lägesenergi.

När ingen längre håller isär bollarna omvandlas lägesenergi till rörelseenergi.

När bollarna kolliderar omvandlas rörelseenergi till värmeenergi.

Och så vidare...
Citera
2012-02-02, 12:19
Medlem
Yurichis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Energi överförs från din kropp till gravitationsfältet "mellan Jorden och stenen". Ingen annan energi förändras förutom att din kropp värms upp lite.

En gång till: en kraft förbrukar inte energi. Vetenskapen har vetat detta i hundratals år.

Så vart tar energin vägen när jag böjer mig ner, tar tag i stenen och lyfter den uppåt? Under denna process gör ju jag av med energi.
Eller, vad är det som gör att jag faktiskt BEHÖVER förbruka denna energi?

Om jag skulle göra samma sak på månen så förbrukar jag mindre energi. Det tyder ju på att energin jag utvecklar under arbetet har med gravitationen att göra.

Det här går inte ihop för mig
Citera
2012-02-02, 12:25
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Nej, det kostar ingen energi att upprätthålla en kraft som inte utför något arbete. Paradexempel: Jorden cirkulerar runt solen. Ingen kraft behövs för att motverka gravitationen. Ingen energi förbrukas någonstans.

Men jorden (eller det stoft som bildade jorden) har fått sin rörelseenergi en gång i tiden eftersom den rör sig i rymden. Inget föremål kan ju sättas i rörelse helt av sig själv. Så här kan vi i alla fall rent teoretiskt föreställa oss att föremålet fått sin (rörelse)energi på något sätt, även om det är väldigt länge sen.
Citera
2012-02-02, 12:38
Bannlyst
Citat:
Men jorden (eller det stoft som bildade jorden) har fått sin rörelseenergi en gång i tiden eftersom den rör sig i rymden. Inget föremål kan ju sättas i rörelse helt av sig själv. Så här kan vi i alla fall rent teoretiskt föreställa oss att föremålet fått sin (rörelse)energi på något sätt, även om det är väldigt länge sen.
Nu är jag inte insatt, men alla atomer har en dragningskraft, (en gravitation) ju fler atomer som binder sig med varandra, ju större gravitation. Alltså är att anta att denna "kraft" kommer ifrån atomerna som drar sig till varandra. Dessutom skrev SciOque någonting om lägesenergi som verkade vettigt.

Hur atomerna får dragningskraft vet jag inte. Inte heller hur magneter kan ha högre dragningskraft än andra material. Anta att det har med strukturerna i materialet att göra.

Om vi antar att atomerna är en konstant, så torde det sig rimligt att de har en dragningskraft som också är konstant.
Senast redigerad av lekter 2012-02-02 kl. 12:41.
Citera
2012-02-02, 12:40
Medlem
apanlapans avatar
Citat:

Ja, men ingen energi "förbrukas". Rör sig Jorden i en cirkelbana så är rörelseenergin och den gravitationella energin konstanta var för sig, rör den sig i en ellips så är endast summan av dessa energier konstant.
Citera
2012-02-02, 12:45
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Så vart tar energin vägen när jag böjer mig ner, tar tag i stenen och lyfter den uppåt? Under denna process gör ju jag av med energi.

Ja, energin försvinner in i gravitationsfältet. Detta är det som brukar kallas lägesenergi.

Citat:
Eller, vad är det som gör att jag faktiskt BEHÖVER förbruka denna energi?

Det som gör att du behöver förbruka energi är att vi lever i ett universum med gravitation.
Edit: Du kan givetvis få tillbaka energin om du lägger ner stenen igen, så ingen energi förbrukas om man ser till världen som helhet. Det som händer i verkligheten är att det blir lite förluster som går till att värma upp din kropp.

Citat:
Det här går inte ihop för mig

Vad är det som inte går ihop?
Senast redigerad av apanlapan 2012-02-02 kl. 12:51.
Citera
2012-02-02, 12:48
Medlem
masheds avatar
Ojojoj vad mycket människor som inte förstår någonting i denna tråden.

En konstant kraft förbrukar INTE energi! Ta ett exempel med en magnet som håller uppe en metallbit från marken, med er logik skulle magneten alltså hela tiden förbruka energi eftersom den konstant motverkar gravitationen.

Den enda som har förklarat det korrekt är Apanlapan.
Grattis Apanlapan, du är trådens vinnare
Senast redigerad av mashed 2012-02-02 kl. 12:52.
Citera
2012-02-02, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mashed
En konstant kraft förbrukar INTE energi! Ta ett exempel med en magnet som håller uppe en metallbit från marken, med er logik skulle magneten alltså hela tiden förbruka energi eftersom den konstant motverkar gravitationen.

Citat:
Ursprungligen postat av lekter
Om vi antar att atomerna är en konstant, så torde det sig rimligt att de har en dragningskraft som också är konstant.

Det blir nog ditt svar ts.
Senast redigerad av lekter 2012-02-02 kl. 13:03.
Citera
2012-02-02, 13:08
Medlem
Om du håller en 20kg tung vikt i händerna på konstant höjd över marken och går rakt fram i konstant hastighet blir du också trött, trots att du inte uträttar ett arbete eller ökar viktens lägesenergi, i en ideal situation.

W=Fs
E=mgh

Gravitation mellan två kroppar har alltid en kraftresultant som är lika med noll, det är ingen oändlig magisk kraftkälla. Samma sak när det gäller magnetism, kraftresultanten är noll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in