• 1
  • 2
2012-02-01, 18:47
Medlem
tzjs avatar
Satt och åt lite revben nyss. Då slog det mig det där med kryddning.

Vad använde man för kryddor för flera tusen år sedan? Var grottmannen med sina revben nöjd och glad med "smak naturell", eller kryddade man sina revben? Och i så fall med vad?

Kan tänka mig bär av olika sorter och kanske bark av något slag.

Någon med idéer?
Citera
2012-02-01, 19:39
Medlem
Lys avatar
Efter att ha ätit naturella grillade revben ville de nog testa att pigga upp det. De tog väl vad som fanns och växte där och inte var giftigt. Kan varit örter, lökväxter, whatever. Människan är uppfinningsrik, och det var de som levde för 10 000 år sen med. Och de gillade såklart god mat och fina grillade revbenspjäll då med. Så nog tror jag de kunde krydda köttet på olika vis. Vore snarare konstigt om de inte gjorde det.
Citera
2012-02-01, 20:14
Medlem
Förmodligen vad som fanns på platsen och kanske lite salt eller annat som de kunde tänkas bära med sig.
Antagligen skulle de hellre koka revbenen tillsammans med växter för att få ut det mesta möjliga ur benmärgen.
Citera
2012-02-01, 21:44
Medlem
SoulStoneRiders avatar
En grottmänniska kan väl ändå inte ha sprungit och tänkt på vilka kryddor som passar till det nyfångade vildsvinet? När uppfanns kärlet, lerkrukan?
Nu har jag skrattat färdigt och lämnar över ordet till nån som förhoppningsvis forskat lite om när recept kom till.
Citera
2012-02-05, 12:03
Medlem
Lys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
En grottmänniska kan väl ändå inte ha sprungit och tänkt på vilka kryddor som passar till det nyfångade vildsvinet? När uppfanns kärlet, lerkrukan?
Nu har jag skrattat färdigt och lämnar över ordet till nån som förhoppningsvis forskat lite om när recept kom till.

Nä, de gick kanske inte och tänkte och planerade "ska jag ta basilika eller rosmarin till vildsvinet ikväll när det grillas över elden?" Men jag antar de faktiskt provade med olika smaker och ville testa nåt nytt ibland. De tog väl smaksättning som fanns till hands, sånt som växte i trakten. Kärl och krukor har nog funnits bra länge, många tusen år. Men det går självklart bra att krydda kött även utan kärl. Det är ju bara gnida in det med valfria örter eller annan smaksättning, eller skära små hål i köttet och peta in vitlöksklyftor. Det kunde nog även grottmänniskorna komma på. Hade de inte vitlök fick de väl ta annat.

Jag vet inte hur det är med forskning om dessa tidiga människors smaksättning av kött. Men kanske finns det lite forskat om det? Man vet ändå ganska väl vad de åt, även om det inte finns bevarade recept. Det hade ju varit coolt om det fanns...ta ett 10 000 år gammalt recept på hur man grillar och smaksätter revbensspjäll, och så lagar man till det hemma i köket.

När tror ni människor först började krydda kött och smaksätta sina grillade revbensspjäll?
Citera
2012-02-05, 12:37
Medlem
christerys avatar
Fånig tråd, dom tillsatte nog det som var gott nästa gång.
Salt var inte nåt man hade tillhands. Jag har käkat paleontologisk kost och det enda jag saknade var salt. Nu har jag sån tur att jag kan skita i vad jag käkar och slänga in salt i alla fall.

Om man käkar för att överleva så bryr man sig nog mindre. När man har överflöd så börjar man fundera på om man ska ha matlagningsgrädde eller vanlig grädde till såsen.
Citera
2012-02-05, 15:21
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Satt och åt lite revben nyss. Då slog det mig det där med kryddning.

Vad använde man för kryddor för flera tusen år sedan? Var grottmannen med sina revben nöjd och glad med "smak naturell", eller kryddade man sina revben? Och i så fall med vad?

Kan tänka mig bär av olika sorter och kanske bark av något slag.

Någon med idéer?
http://hos.sandnet.se/b-a.lonn/mat/paleolitisk_kost.htm
Citera
2012-02-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Salt var inte nåt man hade tillhands.
Enligt den här tidslinjen var salt en av de första "livsmedlen" som människan använde, http://www.foodtimeline.org/index.html , redan under neolitisk tid. När människor började med fasta bosättningar var det ofta i närheten av ställen där det fanns salt, salt har länge varit en viktig handels/bytesvara.
Citera
2012-02-06, 16:48
Medlem
morkfromorks avatar
Salt gick nog bara utvinna på vissa varma platser, skulle tro salt var mycket dyrbart för de flesta under lång tid.
Citera
2012-02-06, 18:03
Medlem
christerys avatar
Du har säkert rätt om saltet, jag tänkte mer på det jag käkade typ (http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=1513). Där tillsatt salt inte är av nöden. Där man antar att man åt lite av varje (till del för att inte dö av förgiftning om nån växt var "lite" giftig) och salt finns naturligt i vilt och fisk (helst fet sådan, men om det har med saltet att göra tror jag inte)

Sen tror jag att ifall nu tabellen du länkade till hade vatten först nångång lite före saltet så skulle nog varken du eller jag vara här. Kineserna hade väl salt runt 6-8 000 BC, men cro magnon är väl en 30 000 BC. Men jag vet inte riktigt, nog är jag gammal men så j*kla gammal är jag inte

Men ganska kul att tänka hur det kunde varit. Ok det blev bättre om jag stekte (eller tappade den i elden), månne vad annat man kan göra med köttet... Och än idag står männen vid grillen på sommaren och funderar på samma sak
Citera
2012-02-06, 18:35
Medlem
firstclassriots avatar
Kolla med E-type han gillar ju vikingar och sånt.. Han har till och med en vikingakrog...
Citera
2012-02-06, 18:42
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firstclassriot
Kolla med E-type han gillar ju vikingar och sånt.. Han har till och med en vikingakrog...
Nu är det bara så där en 200 000 år i runda slängar mellan Cro Magnon människan och Vikingarna. Deras matvanor har förmodligen lika lite med varandra att göra som vi och cro magnon människan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in