Citat:
Ursprungligen postat av SoulStoneRider
En grottmänniska kan väl ändå inte ha sprungit och tänkt på vilka kryddor som passar till det nyfångade vildsvinet? När uppfanns kärlet, lerkrukan?
Nu har jag skrattat färdigt och lämnar över ordet till nån som förhoppningsvis forskat lite om när recept kom till.
Nä, de gick kanske inte och tänkte och planerade "ska jag ta basilika eller rosmarin till vildsvinet ikväll när det grillas över elden?" Men jag antar de faktiskt provade med olika smaker och ville testa nåt nytt ibland. De tog väl smaksättning som fanns till hands, sånt som växte i trakten. Kärl och krukor har nog funnits bra länge, många tusen år. Men det går självklart bra att krydda kött även utan kärl. Det är ju bara gnida in det med valfria örter eller annan smaksättning, eller skära små hål i köttet och peta in vitlöksklyftor. Det kunde nog även grottmänniskorna komma på. Hade de inte vitlök fick de väl ta annat.
Jag vet inte hur det är med forskning om dessa tidiga människors smaksättning av kött. Men kanske finns det lite forskat om det? Man vet ändå ganska väl vad de åt, även om det inte finns bevarade recept. Det hade ju varit coolt om det fanns...ta ett 10 000 år gammalt recept på hur man grillar och smaksätter revbensspjäll, och så lagar man till det hemma i köket.
När tror ni människor först började krydda kött och smaksätta sina grillade revbensspjäll?