Jag skumläste igenom en artikel på AB imorse skriven av Oisín Cantwell . Ytterligare än en gång verkar det som om han fått siffrorna helt om bakfoten.
Han nämner att en tredjedel av Malmöborna känner sig otrygga utomhus under kvällstid. Sedan fortsätter han...
Citat:
I Stockholm är motsvarande siffra var femte, trots att risken för att råka illa ut är större i huvudstaden.
När han sedan skall presentera siffror för brottsstatistik så använder han statistik från Stockholms Län och Skåne. Senast jag kollade i kartboken så kallades det nog inte ens län men min magkänsla säger att Skåne sträcker sig lite längre än där "Malmöborna" håller till under kvällstid och det blir därmed ingen rättvis statistik.
Citat:
I Stockholms län anmäldes 2010 cirka 17 000 brott per 100 000 invånare. Det var flest i Sverige. Skåne kom med drygt 15 000 för all del på andra plats
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle14300801.ab
Det må hända att det är mer brott i Stockholm än i Malmö, men Oisin i mina ögon är en ren idiot.
A) Är det någon som kan få fram liknande brottstatistik för Stockholms stad och Malmö stad?
B) Är Oisín totalt pantad?
C) Hur kan AB låta en så otroligt amatörsmässig idiot som Oisín skriva artiklar?
D) Även om stockholm har större brotslighet per 100.000 inv., så känns det rätt att fråga sig vad är det för typ av brott?
E) Är våldsbrott överrepresenterade i Malmö gentemot Stockholm?