2021-04-24, 14:34
Medlem
Cameltotems avatar
Vem försöker ni lura med alla påhittade titlar.

Rekryterare borde duga.

Hybris, men jag förstår att man måste försöka sticka ut när de enda man gör är raggar folk med riktigt kunskap på LinkedIn hela dagarna
Citera
2021-05-10, 14:58
Medlem
Är det någon idé att söka jobb på bemanningsföretag samt företag som har rekryterare om man har belastningsregister?

Brukar ni kolla upp sånt först?

Blivit kontaktad av flera via linkedin och fått intervju. På intervjun har de sedan tagit upp detta och precis efter pratat lön. Gör ni det för att pressa en att ta mycket lägre lön eller har de bara haft brottom?
Citera
2021-05-11, 19:31
Medlem
OskyldigMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Är det någon idé att söka jobb på bemanningsföretag samt företag som har rekryterare om man har belastningsregister?

Brukar ni kolla upp sånt först?

Blivit kontaktad av flera via linkedin och fått intervju. På intervjun har de sedan tagit upp detta och precis efter pratat lön. Gör ni det för att pressa en att ta mycket lägre lön eller har de bara haft brottom?

Intressant, hur ser de att du förekommer i belastningsregistret? Det är väl bara du som kan begära ut den om inte vi pratar om specifika tjänster (skola, barn omsorg, HVB-hem etc...)?
Citera
2021-05-12, 21:25
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigMan
Intressant, hur ser de att du förekommer i belastningsregistret? Det är väl bara du som kan begära ut den om inte vi pratar om specifika tjänster (skola, barn omsorg, HVB-hem etc...)?

Finns tjänster för att se om man finns med i någon dom, exempelvis lexbase.
Citera
2021-05-15, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigMan

Ganska enkelt, bara googla namnet. Går enkelt att få ut rätt mycket info på Mrkoll och lexbase. Sen så köper de flesta företag in tjänster från dessa eller liknande företag.

De som borde kolla belastningsregister så som skola, HVB-hem etc. skiter i om deras personal förekommer i belastningsregistret rätt ofta för att de behöver personal.

Frågan kvarstår, antar att rekryterare här inte vill svara på frågan då det finns galet mycket rekryterare och jag är ganska säker på att rätt många hänger här.
Citera
2023-05-13, 09:29
Medlem
Vad kan du för knep eller kunskap för att upptäcka skådespelare du möter i intervjuer. Alltså personar som fejkar sin kompetens och/eller erfarenhet.
Brukar du spela med då eller händer det att du försöker avslöja dem?
Citera
2023-05-13, 10:09
Är det svårare för en kille att få jobb om en tjej har samma kompetens som killen, "tjejer anses mer sociala".
Citera
2025-10-08, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reperio
Jag är rekryteringsansvarig för en stor organisation, bland annat i Sverige, som ni alla har hört talas om så tror jag kan svara på eller bemöta en del frågor och en massa dumheter som förekommer i tråden.

Q: Buhubuhu, vad tillför HR för värde när de är nyexade småbarn som inte kan något om *min superspeciella sak*
A: Din superspeciella sak är inte varför dessa personer tar ett första samtal, utan det är för att majoriteten av alla som söker något jobb är direkt värdelösa anställda och man vill sålla bland alla idioter för att förstå vilka som är lämpliga att anställa.

"Alla idioter" ?

Nice... Vi antar här, helt naturligt, att du, såklart, inte faller i den kategorin... utan massvis med andra "idioter", som du kallar dem, som har pluggat i 5 år på någon fisförnämd teknisk högskola, gjort masters (ex. jobb) och sen skall bedömas av dig som "idioter".
Helt enastående, hatten nere...

Citat:
Q: Men jag är ju ingenjör och gör grejer som hen inte förstår!!!
A: Spelar ingen roll. Spendera fem minuter på det här forumet så förstår du varför man vill ha kontrollinstanser. I 99.9% av fallen så fattar inte dessa juniora personer beslut om vilka som faktiskt tar sig vidare i rekryteringsprocesserna.

.... Herregud.... Hjulet har uppfunnits på nytt...

Citat:

Q: Men varför ska jag göra ett dåligt litet test kring begåvning och personlighet när jag är supersmartast och nästan är med i MENSA och har en skön personlighet
A: För att alla som har någon som helst koll vet att det finns ett kraftigt prediktivt värde i begåvningstester och vissa aspekter av personlighetstester (mer specifikt tester baserat på Big Five som mäter samvetsgrannhet). Riskminimering helt enkelt.

Ditt "A:" , alltså den delen med "kognitiva och prediktiva", ibland kallas de för "logiska" tester, har motbevisats som fullständigt irrelevant för kvalificerade job inom tex. IT, och det har skrivits oändligt många poster och kommentarer om detta på Linkedin, i ett bra antal år nu.
Allt sånt har skrivits om i detalj, och nyanserat, på ett snyggt och prydligt sätt, med bra underlag, till skillnad från en o annan lika uppblåst som intelligensbefriat inlägg här (ingen nämnd, ingen glömd). Skrivits alltså på Linkedin av folk som du själv inte ens når till vristerna, så mitt råd är att du tonar ner det nedlåtande och arroganta tonen i dina inlägg, såvida du inte tänker fortsätta med din ypperliga display av Dunning-Krüger här.

Man kan faktiskt, i total motsats till det här sorgliga (hela) inlägget, vara väldigt kapabel och kvalificerad till ett jobb som kräver en tung teknisk utbildning och samtidigt inte överlag behöva gå genom VISSA tester som är fullständigt irrelevanta och finns enbart som inget annat än ett täckmantel, och en stor del av existensberättigande ursäkt för rekryterings-konsult företagen som kryllar av fullständigt inkompetenta människor som har fått för sig att de är relevanta i något avseende överlag.
Har själv klarat av väldigt utförliga "logiska" tester under rekryteringsprocesser, och blivit lovordad (som feedback), men visste att allting var ett spel för gallerier, från början.

Social screening och personlighetstester har jag aldrig haft något emot, i synnerhet i och med att har alltid fått (skriftligt och muntligt) överväldigande positiv feedback efter sådana tester.
Faktumet är, dessvärre, att teknologi företagen även idag kryllar av folk som är sisådär med sin sociala förmåga ("kompetens"), så undrar hur det kommer sig, när ni påstår själva att ni är såpass bra på sina jobb? IT och programmering, eller stadsplanering, eller maskinteknik kan inte någon av er, så vilken funktion fyller tex. du överlag? Gått nån HR utbildning mindre än ett par år, och blivit anställda av likasinnade ryggdunkare, och kommer och agerar översittare även här, men såna arroganta, nedlåtande uttalande att man bara blir häpen när man läser vad (och hur och i vilken ton) du skriver.

Citat:
Q: Men jag är ju superbäst och ingen som intervjuar mig fattar varför, jävla HR som är en kostnad
A: Du fattar ingenting och är med all säkerhet inte särskilt bra även om det känns bra i din mage att tro det. Deras jobb är att ta bort alla flöten som man inte vill jobba med och kommer du inte förbi en sådan gatekeeper är det troligen för att du inte är så anställningsbar.

Jag kliar mig fortfarande i ögonen efter att ha läst dessa rader...
Senast redigerad av ettel 2025-10-08 kl. 03:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in