Ecstasy frilöser redan befintligt serotonin i skallen, producerar inte mer, MDMA får helt enkelt serotoninreceptorerna att arbeta baklänges.
Mediciner t.ex fluoxetin som är mot depression visar att förrutom effekten på serotonin även verkar stimulerande på tillväxten av celler i hippocampus. Det kan förklara varför antidepressiv medicin behöver flera veckor för att uppnå optimal effekt, trots att dess effekt på hjärnans serotonin inträder efter ett par timmar.
Hippocampus funkar så att de ska stoppa produktionen av stresshormonet kortisol bl.a men när man är deprimerad och stressad väldigt mycke så blir de för mycket för hippocampus och den klarar inte av att stoppa produktionen av kortisol och den får arbeta så mycke att dess celler förtvinar, så startar en ond cirkel, hippocampus får allt svårare att stoppa kortisol produktionen och blir allt sämre hela tiden.
Så av detta så vet man att SSRI påverkar upptagningen av serotonin i hjärnan och hjälper till att ha rätt balans, vilket påverkar halten positivt nästan omedelbart men inte förren efter 2 veckor kan man märka av cellökning i hippocampus som då blir starkare och kan stoppa kortisol produktionen och därmed stoppas den onda cirkeln.
Och som sagt SSRI kan användas dagarna efter ecstasy intag för att öka serotonin halten och därmed ta bort eller minska avtändningen.
Citat:
Ursprungligen postat av organis
det är sant att man måste äta fluoxetin i 2-3 veckor innan man kan märka en possetiv effect av det.
det ökar inte seriotominhalten utan ökar upptagningsförmågan i hjärnan! de orden fick jag iaf när jag fick det utskrivet av min läkare