• 1
  • 2
2005-01-26, 13:28
Medlem
Har hört att det är bra att käka vissa anti-depp då psykadelsika droger sänker halten av serotonin i hjärnan.
Någon som vet om det stämmer?
Citera
2005-01-26, 14:06
Bannlyst
SSRI:s stabiliserar väl bara seretonin-värdena?Bananer och vitamintabletter gör väl så att produktionen av det ökar?

Är själv lite osäker på det här
Citera
2005-01-27, 03:56
Bannlyst
Ecstasy sänker serotonin halten iaf, o då kan de va bra me antidepp dagarna eftersom antidepp både bygger upp serotonin o hjälper hjärnan att ligga på en stabil nivå med serotoninet.

Citat:
Ursprungligen postat av Collin
Har hört att det är bra att käka vissa anti-depp då psykadelsika droger sänker halten av serotonin i hjärnan.
Någon som vet om det stämmer?
Citera
2005-01-27, 06:03
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelpanna
Ecstasy sänker serotonin halten iaf, o då kan de va bra me antidepp dagarna eftersom antidepp både bygger upp serotonin o hjälper hjärnan att ligga på en stabil nivå med serotoninet.

"Antidepp" är inget man bara slänger i sig ett gäng plötsligt för att man mår dåligt eller för att man har en dålig seratonin halt. Det tar upp till 4 veckor eller mer att "äta in sig" på dessa tabletter, och dom första dagarna "kan" bli minst sagt jobbiga!

Har ätit Zoloft i ca 2 år och försöker nu sluta med dem, det är verkligen inte lätt. Jag slutade tvärt, effekterna är: yr, aggresiv (får utbrott), nedstämd mm, ibland går det som "stötar" genom huvudet (detta är det värsta) mkt obehagligt. Blir då tvungen att ta en halv tablett för att dessa "stötar" och att ja blir yr skall försvinna. Men då undrar jag hur länge får man leva med "effekterna" av att man slutat med ett SSRI-preparat?
Citera
2005-01-27, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommytee
"Antidepp" är inget man bara slänger i sig ett gäng plötsligt för att man mår dåligt eller för att man har en dålig seratonin halt. Det tar upp till 4 veckor eller mer att "äta in sig" på dessa tabletter, och dom första dagarna "kan" bli minst sagt jobbiga!

Har ätit Zoloft i ca 2 år och försöker nu sluta med dem, det är verkligen inte lätt. Jag slutade tvärt, effekterna är: yr, aggresiv (får utbrott), nedstämd mm, ibland går det som "stötar" genom huvudet (detta är det värsta) mkt obehagligt. Blir då tvungen att ta en halv tablett för att dessa "stötar" och att ja blir yr skall försvinna. Men då undrar jag hur länge får man leva med "effekterna" av att man slutat med ett SSRI-preparat?

har själv ätit fluoxetin men har gått över till remeron. har ätit det i ca 1½ år nu. Tycker att jag isf borde stabilisera serotonin halten bättre alt. snabbare än folk som inte äter antidepp? Efter en t.ex e-tripp, kan det stämma tro?
Citera
2005-01-27, 13:11
Medlem
tommytees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Collin
har själv ätit fluoxetin men har gått över till remeron. har ätit det i ca 1½ år nu. Tycker att jag isf borde stabilisera serotonin halten bättre alt. snabbare än folk som inte äter antidepp? Efter en t.ex e-tripp, kan det stämma tro?

Det kan stämma till viss del, men sen får du räkna med att de trevliga effekterna av "E" minskar om du samtidigt äter SSRI. Men jag tror det varierar lite från e till e, för ibland funkar E bra och ibland inte (för mig). Finns säkert fler faktorer som spelar in om man vill få ut en så maxad tripp som möjligt!
Citera
2005-01-27, 13:40
Medlem
Pjäxs avatar
Jag är ingalunda expert på ämnet, men är det inte så att E ökar produktionen av serotonin, och SSRI minskar kroppens återupptagningsförmåga? Vilket ju borde betyda att om man käkar E och SSRI så skulle du få en hög halt av serotonin som inte går tillbaka i kroppen lika fort.... (?)

Bara en tanke.
Citera
2005-01-27, 16:12
Medlem
Porrpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx
Jag är ingalunda expert på ämnet, men är det inte så att E ökar produktionen av serotonin, och SSRI minskar kroppens återupptagningsförmåga? Vilket ju borde betyda att om man käkar E och SSRI så skulle du få en hög halt av serotonin som inte går tillbaka i kroppen lika fort.... (?)

Bara en tanke.

Tror inte det stämmer för jag har käkat antidepp (Cipramil/Citalopram) nu i 3-4år o när jag samtidigt käkar E så händer det inte allt för mycket, är tvungen o slänga i mig en jävla massa för o ens få lite effekt...
Citera
2005-01-27, 16:38
Medlem
organiss avatar
det är sant att man måste äta fluoxetin i 2-3 veckor innan man kan märka en possetiv effect av det.
det ökar inte seriotominhalten utan ökar upptagningsförmågan i hjärnan! de orden fick jag iaf när jag fick det utskrivet av min läkare
Citera
2005-01-27, 17:45
Medlem
skinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommytee

Jag gjorde ett uppehåll med SSRI för ett bra tag sedan... "stötarna" som du beskriver satt i hela tiden, flera månader i alla fall. Man ska ju inte sluta tvärt med SSRI utan trappa ner dosen succesit. Prata med din läkare om detta. De där stötarna, eller ilingarna, lade jag märke till att de var kopplade till hur jag rörde ögonen... De andra effekterna (trötthet, yrsel, osv.) gick över ganska snabbt dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Pjäx

Bara en tanke.

Jo det stämmer. E gör så att det utsöndras mer serotonin från axonen till synapsklyftan. Detta serotonin binder till receptorer och återupptas sedan i axonen igen. SSRI hindrar återupptagningen av serotonin och leder till störe halt av serotonin i synapsklyftan.

Detta kan man tycka borde "boosta" exctacyn och jag har även hört att det gör det från vissa, medan somliga har hävdat motsatsen. Varför det skiljer sig från person till person har jag ingen aning om.

Att slänga i sig en massa SSRI när man börjar komma ner från exctacy funkar absolut inte då det, som sagt, tar ganska lång tid innan terapeutisk effekt har uppnåtts.
Citera
2005-01-27, 17:49
Bannlyst
hmm.. jag har både märkt själv och hört andra som tar tex prozak efter e-sessionerna och det är en jävla skillnad. både nästa gångs rus och AT´n
Citera
2005-01-27, 17:53
Bannlyst
Ecstasy frilöser redan befintligt serotonin i skallen, producerar inte mer, MDMA får helt enkelt serotoninreceptorerna att arbeta baklänges.

Mediciner t.ex fluoxetin som är mot depression visar att förrutom effekten på serotonin även verkar stimulerande på tillväxten av celler i hippocampus. Det kan förklara varför antidepressiv medicin behöver flera veckor för att uppnå optimal effekt, trots att dess effekt på hjärnans serotonin inträder efter ett par timmar.

Hippocampus funkar så att de ska stoppa produktionen av stresshormonet kortisol bl.a men när man är deprimerad och stressad väldigt mycke så blir de för mycket för hippocampus och den klarar inte av att stoppa produktionen av kortisol och den får arbeta så mycke att dess celler förtvinar, så startar en ond cirkel, hippocampus får allt svårare att stoppa kortisol produktionen och blir allt sämre hela tiden.

Så av detta så vet man att SSRI påverkar upptagningen av serotonin i hjärnan och hjälper till att ha rätt balans, vilket påverkar halten positivt nästan omedelbart men inte förren efter 2 veckor kan man märka av cellökning i hippocampus som då blir starkare och kan stoppa kortisol produktionen och därmed stoppas den onda cirkeln.

Och som sagt SSRI kan användas dagarna efter ecstasy intag för att öka serotonin halten och därmed ta bort eller minska avtändningen.

Citat:
Ursprungligen postat av organis
det är sant att man måste äta fluoxetin i 2-3 veckor innan man kan märka en possetiv effect av det.
det ökar inte seriotominhalten utan ökar upptagningsförmågan i hjärnan! de orden fick jag iaf när jag fick det utskrivet av min läkare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in