2012-02-01, 06:12
Medlem
Hej

Igår fick jag kontrolluppgift från arbetsgivaren från en arbetsgivare som jag jobbade för under en kort tid 2010. Jag var bara provanställd.

De har skrivit lappen helt själv.
Istället för kolumner står det:

Anställningstid, fr.o.m månad (08) *mån*
Anställningstid, t. o. m. månad (09) *mån*
Avdragen skatt (01) *summa*
Kontant bruttolön m.m. (11) *summa*

Parenteserna visar kolumnnr i den riktiga kontrolluppgiftslappen (blankett KU10) man brukar få.

Men under står det med mycket stora och feta bokstäver:
Detta är inkomsttagarens utskrift.
Utskriften får INTE sändas till Skatteverket.

Det står det inte på KU10-blanketterna.

Det kan nämnas att det är ett AB-företag med ganska få anställda men rätt hög omsättning.
Funderar på om de fifflar eller om det är okej att skicka en sån här lapp som är egenhändigt ihopknåpad. Den feta stilen och sättet de uttrycker sig på känns nästan lite hotfullt. Men kanske är det just för att det inte är en vanlig lapp som de skriver så.
Senast redigerad av SLK 2012-02-01 kl. 06:15.
Citera
2012-02-20, 17:28
Medlem
Jag undrar det också, har fått en liknande lapp. Har letat "överallt" nätet och inte hittat någonstans att företag kan göra "egna" liknade lappar, eller varför de inte får skickas till skatteverket..

Kanske det är ok, kanske inte. Lite konstigt verkar det dock..

Jag vågar inte heller fråga, på det ställe jag jobbar extra ibland.
Citera
2012-02-20, 17:48
Medlem
Cygones avatar
Det är såvitt jag kan förstå helt ok att skriva i stort sett hur som helst, det viktiga är att alla till SKV lämnade uppgifter är med:
Citat:
15 kap. Annan uppgiftsskyldighet
Uppgifter till den skattskyldige

1 § Den som är skyldig att lämna kontrolluppgift enligt någon bestämmelse i 6-11 kap. skall senast den 31 januari året närmast efter det år som kontrolluppgiften gäller översända ett meddelande med de uppgifter som lämnas i kontrolluppgiften till den som uppgiften avser.
Citera
2012-02-20, 22:24
Medlem
Ja, men varför FÅR man inte skicka den till skatteverket? Vad händer då, liksom. Om de skrivit rätt uppgifter, kan det väl inte vara någon fara att skicka dem till SKV?
Citera
2012-02-20, 22:59
Medlem
Den får väl inte skickas till skatteverket eftersom den ska skickas till arbetstagaren? Är väl inte svårare än så?

Sen spelar det väl ingen roll hur dom skriver, har ju ingen betydelse, har man inget modernt lönesystem som man kanske inte har med väldigt få anställda så är det väl antagligen inte ovanligt att man räknar fram det i excel, miniräknare eller liknande och skriver ner det på ett papper bara. Inte konstigt alls och inget du behöver oroa dig för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in