Citat:
Ursprungligen postat av Juno-Six
Jag menar att vi fortfarande håller med varandra. Det var mest listat som alternativ inspiration, men jag medger att jag inte var tydlig!
Inspiration kan man hämta lite varstans. Konservatismen plockar ju ut de delar av andra system och tankar som visat sig fungera genom tiden, för vår plats och vårt folk.
Ja, en av de största behållningarna med konservatismen är dess pragmatism, man kan gott hitta inspiration och stimulans från andra tankeskolor. Men nu var jag under intrycket att din avsikt var att rekommendera TS tänkare specifikt inom den klassiska konservatismen, och utgår man från TS något stupida trådstart (tycker TS åtminstone borde ta sig tiden att skola sig om de mest grundläggande idéerna inom konservatismen innan han kommer med dylika polemiska fjantpåståenden) kanske man inte ska anta att han bemödar distingera mellan dessa olika tankeskolor.
Annars kan jag som alternativ inspiration starkt rekommendera Noam Chomskys
Att förstå makten och
Manufacturing Consent - många mer inskränkta borgare vägrar ta i honom med tång, men han är en oerhört tänkvärd systemkritiker och som konservativ anti-imperialist finns det många gemensamma berörningspunkter. Den sistnämnda ger en mycket intressant insyn i mediernas makt som propaganda-apparat - man kan inte frångå att de har haft en enormt destruktiv roll i sitt instillande av en ytterst inskränkt post-marxistioid antikultur.
Även detta klipp, där han analyserar utbildningsväsendets indoktrineringsmekanismer är spot-on (att TS ställer en sådan löjlig fråga säger en hel del om hur dåligt och vagt ex vis samhällskunskapen presenterar konservatismen - det är en tankeskola makten helt enkelt inte vill veta av då den är i opposition med dess dehumaniserande sociala ingenjörskap):
http://www.youtube.com/watch?v=Xq6lFOhLJ0c
Edit: Anledningen till att jag hakade upp mig just på motpols Jonas De Geer är att han av många ses som en ledande svensk representant för konservatismen, vilket är missvisande. De Geer har vissa poänger, men han är alldeles för rasmaterialistisk och deterministisk för att kvala in. Han har själv sedermera kommit att ta avstånd från konservatismen och han brukar själv kalla sig för rasnationalist, katolsk identitär m.m. och är numera medlem i det extremt anti-konservativa nynazistpartiet SvP (föredetta NSF). Jag säger inte det här för att förringa honom, han är mycket intellektuell och ofta en lysande giftig polemiker, men det är synd att icke-insatta ofta bildar sig en vanföreställning om att konservatismen skulle vara någonslags ressentimentsdriven rashatande medeltidsideologi när de har sett De Geer raljera på Nordiska Festivalen eller Salemmarchen.