• 1
  • 2
2012-01-31, 23:10
Medlem
Tjena!

Är det en bra ide att börja använda surfplatta istället för laptop/dator? Är det värt det? För- och nackdelar? Vilken modell? 3G eller WiFi?

Vad tycker ni om allt det här?

MVH,
echowave.
Citera
2012-01-31, 23:22
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echowave
Tjena!

Är det en bra ide att börja använda surfplatta istället för laptop/dator? Är det värt det? För- och nackdelar? Vilken modell? 3G eller WiFi?

Vad tycker ni om allt det här?

MVH,
echowave.
Tja, ska du bara surfa och kanske läsa lite dokument el. Liknande, så är väl en surfplatta ett alternativ.
Använder min iPad 3G nu.
Funkar ju iofs bra till mail och sånt också. Men tänk på att det är lite meck om du ska hantera flier eller liknande. Tror inte det finns nåt torrent-program, fast å andra sidan vet jag inte hur jag skulle hantera grejerna jag laddar ner.
Citera
2012-01-31, 23:39
Medlem
Den kommer användas bara till skolarbeten, filmer osv. Inget speciellt i alla fall Jag tycker att android-surfplatta kommer tillgodose mina förutsättningar
Citera
2012-02-01, 00:08
Medlem
Någon som har erfarenhet av att koda på en surfplatta? alltså skriva C kod i något fungerande program där man också kan kompilera. Funderat på en Prime med tangentbord så bara det finns något program så borde det väl gå
Citera
2012-02-01, 13:26
Medlem
Det bästa är väl egentligen att vänta på en windows 8 platta som man även kan docka. Då har man ju en bärbar dator med windows som man kan jobba, plugga på etc. och en surfplatta som man kan använda till annat kul.
Citera
2012-02-01, 13:41
Medlem
Om du ska skriva en del kommer du behöva tangentbord.
Citera
2012-02-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allanbbb

Japp, därför skulle en windows version av transformer prime eller annan dockningsbar platta vara perfekt!
Citera
2012-02-01, 13:59
Medlem
Medicinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echowave
Den kommer användas bara till skolarbeten, filmer osv. Inget speciellt i alla fall Jag tycker att android-surfplatta kommer tillgodose mina förutsättningar
Nu vet jag inte så bra hur Anderoid-plattor funkar, men det är inte så smidigt att lägga in filmer i iPaden. Kanske är lättare på tvåan, men det vet jag inte heller. Du får väl läsa på. Jag använder inte min iPad 1 till film. Det var lite min tanke i början. Jailbreakade den och höll på. För att kunna köra FTP-server på den. Funkade ganska bra, och jag kunde lägga in filmer i den. Men köpte för ett tag sedan en Mac Book PRO som gör filmtittandet så mycket enklare.

Citat:
Ursprungligen postat av allanbbb
Bra kommentar. Absolut värt att köpa ett tgb. Sen jag köpte mitt har plattan blivit mycket met använd. Särskilt på jobbet om jag sitter och för anteckningar osv.
Jag köpte ett sånt här. http://www.apple.com/se/keyboard/
Citera
2012-02-01, 15:05
Medlem
Antinomoss avatar
Jag kommer att ersätta min netbook med Asus Transformer Prime. Finns flera skäl till att jag vill det och att det fungerar.

Det finns helt okej ordebehandlingsprogram till Android som exv. Quickoffice pro.
Tangentbordet som inte bara är en docka av typen nädlösning - den fungerar som en adekvat laptop.
Snabbstartad.
Lång batteritid - både användning och standby.
Touchscreen - snabbare åtkomst än musplatta.
Valfriheten att bara använda den som ren surfplatta för film, läsning på resor.

Siktar man på en surfplatta med bra kvalitet som alternativ till ev laptop är Prime den enda i dagsläget som jag ser det.

- är att det inte finns 3G på den men man kan ju ha en dongel eller surfa genom mobilens abonemang.
Citera
2012-02-01, 16:10
Medlem
Och till android finns det naturligtvis torrent klienter
Citera
2012-02-02, 02:42
Medlem
hakro807s avatar
Jag använder en Asus Transformer (första modellen) som komplement till min Thinkpad (som kör W7). Och som komplement fungerar det, men skulle aldrig komma på tanken att helt och hållet försöka ersätta min vanliga dator med en surfplatta.

Fördelarna med en Transformer är många, dess fina skärm, låga vikt, långa batteritid plus att tablet-formatet ofta är smidigt.

Vad den stupar på är att även de senaste quad core-processorerna från ARM är betydligt långsammare än motsvarande från Intel, att programutbudet är mycket sämre och att Android/iOS saknar oerhört mycket av den funktionalitet som vi tagit för givet hos Windows de senaste 15 åren.

Idag skulle jag nog inte köpt en 15" laptop + en Transformer utan en 12-13" laptop med dockningsstation och en vettigt skärm, externt tangentbord och mus att ha hemmavid och en billigare och lite mindre läsplatta (8" kanske?) med vettig upplösning. Då skulle jag kunna ha med mig all kraft och funktionalitet hos Windows och samtidigt behålla det mesta av läsplattans fördelar.
Citera
2012-02-02, 17:57
Medlem
Nyligen så gjorde jag det som du planerar att göra. Min PC, som förvisso knappt var ett halvår gammal, kändes numera tråkig och klumpig. Ersättaren blev en iPad 2, min numera oumbärliga och käraste ägodel. Jag valde iPaden då jag gillade den fulländade designen på både platta och gränssnitt samt att apputbudet till iPad i min mening är bättre än till Android. Apparna är överlag otroligt snygga och funktionella. Efter att först ha testat ett par olika Androidplattor insåg jag även att den plattformen inte var särskilt välutvecklad för surfplattor. Jag har aldrig varit ett Apple-fan utan har tidigare hållt mig till Windows och Android. Min nuvarande mobil är faktiskt en Android, så ta mig inte för vilken Apple-vurmare som helst.

Min iPad har idag ersatt min dator och även mobilen på vissa punkter, mobilen fyller dock sin funktion dom modem än så länge. Jag använder huvudsakligen iPaden till att surfa och spela på men då jag går i skolan skrivs både anteckningar och arbeten på den ibland. Detta sker med hjälp av appen Pages, som är en fullgod motsvarighet till Microsoft Word. Att föra över dokumenten till en PC eller Mac är inte alls svårt utan kan ske via mejl, iCloud etc., Pages kan exportera dokument i både pdf- och Word-format. Motsvarande appar för Powerpoint och Excel finns i form av Keynote och Numbers.

Du kanske ser det som ett problem att skriva långa texter på en surfplatta, och det kan det vara. Men det är inte bara till Androidplattor som man kan ha tangentbord. Apples vanliga bluetooth-tangentbord fungerar felfritt med iPad.

Jag hoppas att du får nytta av mina råd och att du blir nöjd med det val du gör, så som jag har blivit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in