2012-01-31, 22:30
Bannlyst
Saxat från GP:

En krönika i Chalmerstidningen Tofsen har fått kritik för kvinnofientlighet.

– Är detta inte ett skämt så tror jag att tidningen behöver sätta sig ner och diskutera sina värdegrunder, säger genusforskaren Kerstin Alnebratt.

Chalmers Studentkårs medlemstidning med en upplaga på 3 500 exemplar. Finansieras helt av annonsintäkter.

I det senaste numret av Tofsen skriver en av tidningens skribenter, Sebastian Lindberg, i en krönika att han inte tål feminister. Krönikan har rubriken En kvinnas förtryck.

Några utdrag ur texten:

"Det är så viktigt för dessa kvinnor att bibehålla myten om den tyranniserande mannen att så fort denna villfarelse blir ifrågasatt tar rörelsen till krigsmedel och tar fram exempel på mäns grymhet." /---/ "Det feminister gör genom att demonisera män är att försätta sig själva i en offerposition som tillåter dem att ta till knytnävarna. Precis som tyskarna under trettiotalet demoniserade judarna."-----/ "Det enda de radikala feministerna gör är att skapa större klyftor mellan män och kvinnor genom påståendet att en könskamp fortfarande existerar. Gräv ner yxan och hävda er istället. På arbetsplatser såväl som i hemmet."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.844815-kritik-mot-tofsen-efter-kvinnofientlig-kronika

Sebastian Lindbergs krönika i "Tofsen"

Vad tycker ni om det här, är det okej att publicera antifeministiska krönikor i en studenttidning på en av landets största/mest anrika (tekniska) högskolor? Är dessa åsikter rimliga eller kanske rent av kvinnoförtryck? Diskutera!
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2012-01-31 kl. 23:08.
Citera
2012-01-31, 22:38
Avslutad
De utdrag du citerar tycker inte jag verkar vara antifeministiska. De verkar dock vara emot feminism med ränta, som så ofta får råda i dagens Sverige.
Citera
2012-01-31, 22:41
Bannlyst
Haha vilken jävla stjärna denna Kerstin Alnebratt är alltså han diskuterar och jämnför retoriken och så kommer hon och kritiserar han med precis den retoriken han säger att feminister använder.
Jag hoppas fan att hon inte läst hans krönika för då är hon fan dummare än tåget.
Sen ska feminister ge fan i att sätta likhetstecken mellan feministkritik och kvinnofientlighet.
Självklart är det ok men fascistoida feminister är inte intresserade av att bevara yttrandefriheten.
Citera
2012-01-31, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oakenscowl
De utdrag du citerar tycker inte jag verkar vara antifeministiska. De verkar dock vara emot feminism med ränta, som så ofta får råda i dagens Sverige.
Läs krönikan, länk finns. Antifeministisk är den väl, men nödvändigtvis inte kvinnofientlig.

http://www.gp.se/polopoly_fs/1.844876.1328023321!/tofsen.pdf
Citera
2012-01-31, 22:54
Medlem
Feminism politisk och journlistisk barnsjukdom som liknar masspsykosen i tyskland
på trettio talet.
Det mesta är helt vanlig avundsjuka som är destruktivt för samhället.
Citera
2012-01-31, 23:14
Medlem
Empresss avatar
Hur kan Kerstin Alnebratt kan få den krönikören kvinnofientlig är mig en gåta.
Eller är hon, Kerstin Alnebrat, (en kvinnan -->singular) så IQ-befriad att hon inte kan skilja på "feministfientlighet" från "kvinnofientlighet"?

Sen är det ju intressant att hon klagar på just det sättet som Sebastian Lindberg kritiserad feministerna för. Så snacka om att Kerstin Alnebratt bevisade honom rätt..
Citera
2012-01-31, 23:32
Medlem
Estresss avatar
Citat:
Jag skulle också rekommendera en resa till Auschwitz och ett samtal med de aktiva inom en judisk församling, säger hon.

Hur kan Kerstin Alnebratt inte fatta vad han menar? Krönikan är ju klockren. Synd bara att Alnebratt är för trångsynt och feministisk för att inse.
Citera
2012-02-01, 00:12
Medlem
vidrig kronika. Hans argument bygger helt pa hans egna asikter och har inga grunder over huvudtaget. T ex, "Jag anser att feminismen inte hor hemma i sverige. Kvinnor ma inte ha lika manga chefspositioner som man, eller lika mycket att saga till om i riksdagen, men forandras hela tiden." Sa han haller med om att det existerar skillnader, men tycker inte man ska gora nagot at det, for att det kommer forandra sig sjalvt? Javla stolpskott!
Tycker forovrigt att de med manligt kon ska lata bli att uttala sig om feminismens lamplighet i sverige idag da de inte har en aning om hur det ar att leva som kvinna och hur man blir behandlad darefter.
Citera
2012-02-01, 00:16
Medlem
Scubbles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-e
Tycker forovrigt att de med manligt kon ska lata bli att uttala sig om feminismens lamplighet i sverige idag da de inte har en aning om hur det ar att leva som kvinna och hur man blir behandlad darefter.
Mjo för feminismen påverkar ju endast kvinnor...
Citera
2012-02-01, 05:26
Medlem
Empresss avatar
Citat:
vidrig kronika. Hans argument bygger helt pa hans egna asikter och har inga grunder over huvudtaget. T ex, "Jag anser att feminismen inte hor hemma i sverige. Kvinnor ma inte ha lika manga chefspositioner som man, eller lika mycket att saga till om i riksdagen, men forandras hela tiden." Sa han haller med om att det existerar skillnader, men tycker inte man ska gora nagot at det, for att det kommer forandra sig sjalvt? Javla stolpskott!

[SARKASM]
Ja visst är det jobbigt att bli behandla som en vuxen indvid med egenansvar som kvinna.
[/SARKASM]

Så VI kvinnor skall alltså bli inkvoterade på chefsposter och slippa att jobba för att få de platser? Är det detta du menar?
Sedan så kan man ju undra vilken verklighet du lever i när du tycks sakna insikter i att feminismen påverkar männen med.

Du jag själv är kvinna och känner mig sällan hemma i Feminismens beskrivningar av "verkligheten" i dagens Sverige år 2012. Hade vi levt 1912 så hade det det känts igen. Tvärt om jag kan ärligt säga att jag är glad att jag inte är man i dag. I synnerhet är jag glad att jag inte är en vit stright man.
Citera
2012-02-01, 05:38
Medlem
Citat:

Stackars lilla, så svårt att leva i Sverige som kvinna.
Fördjävligt faktiskt att som kvinna behöva tjäna precis lika mycket som män i timman för samma arbete i både Sverige och hela västvärlden!

Fördjävligt att man som kvinna inte ens kan göra pissiga karriärsval till yrken och positioner som ger dålig lön men som man trivs på bättre än jobb med högre lön! OCH INTE ENS FÅ HÖGRE LÖN!!!

Fördjävligt att man som kvinna inte tjänar lika mycket som en man på samma arbete som jobbar mer övertid!

Fördjävligt att inte lika många kvinnor sitter på chefspositioner som män då kvinnor inte i samma utsträckning strävar efter att hamna på dessa positioner!

Fördjävligt att kvinnor som står för 45% av riksdagen inte ens står för 50% av rösterna!

Fördjävligt att som kvinna kunna häva ur sig vilket skit som helst till män, och både slå och sparka utan att denne kan göra något tillbaka därför att det inte är socialt accepterat att freda sig mot en kvinna. Arg kvinna på krogen någon?

Men mest av allt är det fördjävligt att man som kvinna inte ens kan kräva 100% av inkomsten av idioten man skaffade barn med mot dennes vilja!
Det är ju trots allt mer mannens ansvar att kvinnan försattes i ett tillstånd som bara hon själv kan välja att försätta sig i.

Nej du har rätt, jag har fan ingen aning om hur svårt det är att leva som kvinna.

Feminist i västvärlden idag- Jag vill ha rätten att göra dåliga val men trots detta bli lika belönad som en person (MAN!) som gör bra val.

Man i västvärlden idag: Jag gör dåliga val... Socialbidrag, ingen kvinna, dö ensam.
Citera
2012-02-01, 09:17
Medlem
Citat:
Om män inte kan veta hur det är att vara kvinna idag, hur kan du då som kvinna veta hur män har det idag? Jag menar, om du inte vet hur män har det så vet du inte att kvinnor är diskriminerade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in