2012-02-01, 10:50
Medlem
Ego-Legos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simon-e
Tycker forovrigt att de med manligt kon ska lata bli att uttala sig om feminismens lamplighet i sverige idag da de inte har en aning om hur det ar att leva som kvinna och hur man blir behandlad darefter.

Med Helene Bergmans bevingade ord bör kanske du påminnas om att feminismen ursprungligen värnade även om de unga männen inför patriarkatets förtryck:

Citat:
Detta har cementerat feminismen, vilket innebär att vi nu har fått ett slags maktmatriarkat, en statsfeminism som ersatt det tidigare patriarkatet. En samhällsordning som gav fäder och äldre män en institutionaliserad makt över kvinnor, barn och yngre män. Nu har könet i maktsfären bara bytts ut. Att ersätta en maktideologi med en annan är ingen lösning för att få goda relationer mellan kvinnor och män.

Dagens sanning får upprepas igen tycker jag:

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Om män inte kan veta hur det är att vara kvinna idag, hur kan du då som kvinna veta hur män har det idag? Jag menar, om du inte vet hur män har det så vet du inte att kvinnor är diskriminerade.
Citera
2012-02-01, 11:56
Medlem
Jag tror att krönikans viktigaste funktion var att skapa debatt. Att kritisera feminism är tabu, och jag tror personligen det kan få negativa konsekvenser att tabubelägga en fråga, speciellt om det är en såpass stor grej som feminism. Det kan också vara en del av problemet, att Sebastian Lindberg och Kerstin Alnebratt menar två helt olika saker när de pratar om feminism. För begreppet kan så som det används idag innefatta alltifrån "Utrota alla män" till "En persons kön ska inte avgöra vilken lön man får", där i alla fall jag ställer mig kritisk till den ena men positiv till den andra.

Men att inte tillåta att sin ideologi kritiseras eller utsätts för granskning, oavsett om kritiken är befogad eller inte, tror jag inte leder till någonting bra. Vi ser exakt samma sak gällande exempelvis demokrati, som idag har upphöjts till något i stil med "Godhetens idé" á la Platon, och det står till och med inskrivet i lagen att exempelvis skolor ska "Främja demokratiska värderingar". Att detta står i direkt konflikt med att "Uppmana till kritiskt tänkande" verkar inte många ha lagt märke till, och de som gör det väljer att helt enkelt ignorera det. Självklart finns det problem med allt som vi tycker är bra, det är bara idiotiskt att förneka det. Om man tabubelägger hela ämnet och inte tillåter någon kritik kommer det alltid att förbli så. För att kunna förbättra något är det en förutsättning att åtminstone få lov att påpeka vilka brister som finns.
Citera
2012-02-01, 15:42
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Hur kan Kerstin Alnebratt kan få den krönikören kvinnofientlig är mig en gåta.
Eller är hon, Kerstin Alnebrat, (en kvinnan -->singular) så IQ-befriad att hon inte kan skilja på "feministfientlighet" från "kvinnofientlighet"?

Sen är det ju intressant att hon klagar på just det sättet som Sebastian Lindberg kritiserad feministerna för. Så snacka om att Kerstin Alnebratt bevisade honom rätt..

Ja fetingen är verkligen ironisk. Man undrar ju om hon tänker innan hon öppnar käften.

Men för att svara på din fråga, så här ligger det till: Den typiske feministen tror på patriarkatet och könsmaktsordningen. Att Sebastian Lindberg skriver ner det som tusentals män (miljontals?) går runt och tänker på, och har tillräckligt stora balls för att göra det offentligt, är således ett uttryck för patriarkatet. Sebastian är ett instrument som används av gubbar med makt och när någon semi-autistisk fysikstudent läser krönikan så tycker denne att det är lite mer okej att slå och våldta den han älskar. Lindgren är på så sätt delaktig i alla våldtäkter och misshandelsfall som begås i Sverige från och med det tillfället då han publicerade krönikan.

Att vara kritiskt mot feminismen är alltid ett uttryck för patriarkatet, som i sin tur då bekräftar att patriarkatet är en verklighet. Feminismen kan således aldrig förlora, vi ska bara hålla käft och nicka medlidsamt åt kvinnors svårigheter.
Citera
2012-02-01, 15:52
Bannlyst
Jag vet inte, men jag tycker allt att det luktar lite kuk på Chalmers...
Citera
2012-02-01, 15:57
Medlem
kolvass avatar
Det mest intressanta är just det att så fort det kommer till kritik av feminizm så kommer det genast uttalande om "kvinnohat" ifrån just feminizterna, jämför t.ex med Hanna Hellqvist som har använt statistik på ett felaktigt sätt i sin senaste feminist-kampanj "#sexism" och när hon fick påpekande om det falska spel hon gjorde så vände hon det till att dessa personer hatar kvinnor.... mycket märkligt sätt att debattera en fråga
Citera
2012-02-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolvas
Det mest intressanta är just det att så fort det kommer till kritik av feminizm så kommer det genast uttalande om "kvinnohat" ifrån just feminizterna, jämför t.ex med Hanna Hellqvist som har använt statistik på ett felaktigt sätt i sin senaste feminist-kampanj "#sexism" och när hon fick påpekande om det falska spel hon gjorde så vände hon det till att dessa personer hatar kvinnor.... mycket märkligt sätt att debattera en fråga

I det blir det, ju mer jag tänker efter, helt rätt att jämföra retoriken med inte bara nazismen, utan kanske de flesta diktatorer och till och med amerikanska presidenter. Du är antingen med oss eller mot oss, har du något emot kriget i Irak är du en kommunist och hatar frihet... Det är faktiskt exakt samma sak som har hänt här. Ganska lustigt på sätt och vis.
Citera
2012-02-01, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Om män inte kan veta hur det är att vara kvinna idag, hur kan du då som kvinna veta hur män har det idag? Jag menar, om du inte vet hur män har det så vet du inte att kvinnor är diskriminerade.

Samhället och feministerna borde tänka på hur dom behandlar männen också
svenska feminister och kvinnor lurar sej själva med hjälp av media,
Speciellt medelklass kvinnor från storstäderna tror att dom är
lite medvetna och smarta ,men sverige är sämst inom jämställdighet i norden.
Dom bästa kockarna är männ och det är för att dom är mer tävlingsinriktade.
svenskarna är lurade och hjärntvättade.
Folk tror att sverige är bättre än vad det är.
Citera
2012-02-01, 22:02
Medlem
Mannuss avatar
Hur kan man ta kontakt med killen och tacka honom för detta?
Citera
2012-02-01, 22:30
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Hur kan man ta kontakt med killen och tacka honom för detta?

Prova via hemsidan för "Tofsen".. Maila dem så kanske de vidarebefordrar de, till grabben...

http://www.tofsen.se/
Citera
2012-02-01, 22:37
Medlem
kolvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeliduu
I det blir det, ju mer jag tänker efter, helt rätt att jämföra retoriken med inte bara nazismen, utan kanske de flesta diktatorer och till och med amerikanska presidenter. Du är antingen med oss eller mot oss, har du något emot kriget i Irak är du en kommunist och hatar frihet... Det är faktiskt exakt samma sak som har hänt här. Ganska lustigt på sätt och vis.
Håller helt med, vi ser det synsättet överallt, står det ett val mellan 2 saker så utmålas det ofta som att man bara kan vara för det ena och då per automatik emot det andra alternativet, detta är en grov missräkning som skapar onyanserade bilder och ofta totalt meningslösa debatter som bara leder till pajkastning, ett exempel på det är omröstningen för KDs partiledare där media beskrev det som att dom som var för Hägglund automatiskt var emot Odell utan att egentligen ha några belägg för det hela
Citera
2012-02-01, 23:20
Medlem
Ego-Legos avatar
Tofsen ger replik på kritik. Jag tycker mig känna igen känslan av "men det var ju inte vad jag sa".

Citat:
Bemötande av kritik
av KARIN SAHLIN - 2012-01-30

Chalmers kårtidning Tofsen har under helgen fått kritik angående en krönika i det senaste numret. Kritikerna menar att krönikan, angående feminism, är kvinnofientlig. Vi vill klargöra att krönikan inte är skriven för att vara kvinnofientlig och det är olyckligt att reaktionerna har kommit att beröra det, istället för vad som egentligen var syftet. Syftet med att krönikan publicerades var för att den belyser en annan sida av dagens debatt. Kårtidningens åliggande är, enligt Chalmers studentkårs stadgar, bland annat att agera som ett granskande organ samt att skapa debatt. En krönika beskriver en personlig åsikt och vi tycker att det är viktigt att poängtera att detta varken är Chalmers, Chalmers studentkårs eller kårtidningens ståndpunkt i frågan. Tofsen är ekonomiskt och publikationsmässigt oberoende Chalmers studentkår och kårledningen bestämmer därmed inte vad som trycks. Tidningen är dessutom uteslutande finansierad av annonsintäkter och i och med det utnyttjas inte studenternas kåravgift.
Citera
2012-02-02, 01:20
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ego-Lego
Tofsen ger replik på kritik. Jag tycker mig känna igen känslan av "men det var ju inte vad jag sa".

Så jävla dumt. Vika sig för media. Alla förutom någon förryckt genusforskare alternativt genusmedveten tonåring fattar att texten inte är kvinnofientlig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in