2012-01-31, 18:50
Medlem
Funderar på byta framdämpare på min V70 och har fått två offerter.
En från Volvoverkstad på ca 6000:- inkl jobb, samt en från Vianor för 4700:- inkl jobb. (Så klart ingår hjulinställning i båda.)
Vianor samarbetar ju med Mekonomen och köper sina delar därifrån.
Så min undran är hur mycket det skiljer kvalitet mot Volvo original?
Citera
2012-01-31, 19:08
Medlem
toby79s avatar
Tror du Volvo gör sina egna stötdämpare eller tror du att de köper dom av en stötdämparfabrik?
Du kan få Volvos originalstötdämpare på Mekonomen om du vill. Men du får den med tillverkarens namn på förpackningen istället för en vit och blå med texten Volvo.
Citera
2012-01-31, 19:12
Medlem
upsteppers avatar
Arbetet blir antagligen väl utfört på båda verkstäderna, så det handlar bara om vilka
stötdämpare som är bäst. Själv skulle jag satsa på volvovderkstaden.
Citera
2012-01-31, 19:17
Medlem
Strongmanx2s avatar
Enligt egna erfarenheter samt från min far som kört Volvo över 30år så är Volvo original delar alltid bäst, med undantag från avgassystemen till äldre Volvos (240, 740, 940, 850), de rostar nämligen upp lika snabbt efter kat som biltemas.

Men mekonomen är inga skit prylar, de håller hög kvalité. Jag hade kört på vianor såvida du inte är en trimgalen person som pressar bilen till det yttersta eller lastar bilen tungt.
Citera
2012-01-31, 20:14
Medlem
Fuzzs avatar
Det enda är att Mekonomen är dyra. Jämför med ad-center och ofta får man samma tillverkare.
Mekonomen stötdämpare (v70 II 2,4) 1148:-
Ad-center 1045:- nu skilde det inte så mycket i det här fallet men varit med om att det skiljer ett par 300 i bland.
Citera
2012-01-31, 21:16
Medlem
provocative77s avatar
De gånger jag gjort prisjämförelser så har det blivit Biltema eller Volvo. Mekonomen är knappt billigare än orginal på delar. Tändspole blev till o med billigare på Volvo.
Så jag köper hellre blåvitt. Byter själv eller lämnar bort arbetet med egna delar.

Att köpa pirat på stötdämpare.... Pirat håller 20 000mil. Orginal 25 000mil som exempel. Hur långt har du tänkt att köra innan du byter bil?
Nu vet jag att det inte finns bildelstillverkare vid varje gathörn. Så det man köper pirat är från en fabrik som tillverkar orginal.
Ta Biltemas omtalade bromsok.
Leverantören av dessa tillverkar orginalok till 5-10 bilmärken. Så även om de inte gör det orginal till din bil så är det ändå bra grejjer. Sen förekommer även måndagsexemplar i blåvita kartonger.
Har själv stått o tillverkat VVT-valve till Volvo. 400ex på ett skift o alla var för stora i hålet.
Inte så lustigt att min pajjade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in