2005-01-26, 10:15
Medlem
Hade nyligen inne bilen (S40 1999) på 6000-milaservice hos Bilia och på väg dit började Lambda-lampan lysa. Jag påpekade det för servicemannen och han skulle titta på det.

När servicen var klar hade han läst ut felkoderna och botemedlet var att ladda ner ny mjukvara till styrenheten. Allt frid och fröjd so far.

Efter någon dagar stängdes motorn av, mitt på motorvägen i ca 80 km/h, men efter lite lysande lampor kom den igång igen. Jag tänkte inte mycket mer på det, tänkte att styrenheten kansk ehöll på att anpassa sig till bilen elelr nåt.

Nu har det hänt igen, två gånger på samma dag, båda gångerna mitt under körning. Lite jobbigt att ligga mitt i en kurva när servon slås ut... :-(

Jag lite osäker på hur det var vid första tillfället, men de andra två har varit när jag släppt gasen och troligtvis bromsade jag också.

Ringer det någon klocka hos någon? Vad kan vara fel?

(Jag har känt på batteripolerna och de sitter fast - tänkte att det kanske kunde vara nån immobilizerhistoria...)
Citera
2005-01-26, 10:20
Bannlyst
Volvo S40 från sent nittiotal... Varför köper Du sån skit? Sälj aset medans Du fortfarande får något för den och försök hitta en 960 från 97-98 istället. Den här bilen kommer bara att ge Dig problem och tömma Din sparbanksbok.

// Roger P.
Citera
2005-01-26, 10:22
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcticslayer
Hade nyligen inne bilen (S40 1999) på 6000-milaservice hos Bilia och på väg dit började Lambda-lampan lysa. Jag påpekade det för servicemannen och han skulle titta på det.

När servicen var klar hade han läst ut felkoderna och botemedlet var att ladda ner ny mjukvara till styrenheten. Allt frid och fröjd so far.

Efter någon dagar stängdes motorn av, mitt på motorvägen i ca 80 km/h, men efter lite lysande lampor kom den igång igen. Jag tänkte inte mycket mer på det, tänkte att styrenheten kansk ehöll på att anpassa sig till bilen elelr nåt.

Nu har det hänt igen, två gånger på samma dag, båda gångerna mitt under körning. Lite jobbigt att ligga mitt i en kurva när servon slås ut... :-(

Jag lite osäker på hur det var vid första tillfället, men de andra två har varit när jag släppt gasen och troligtvis bromsade jag också.

Ringer det någon klocka hos någon? Vad kan vara fel?

(Jag har känt på batteripolerna och de sitter fast - tänkte att det kanske kunde vara nån immobilizerhistoria...)

Har haft samma symptom på en 740 från 89, minns tyvärr inte vad som var fel
Citera
2005-01-26, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Volvo S40 från sent nittiotal... Varför köper Du sån skit? Sälj aset medans Du fortfarande får något för den och försök hitta en 960 från 97-98 istället. Den här bilen kommer bara att ge Dig problem och tömma Din sparbanksbok.

// Roger P.

Jo, den är på väg ut, men det får dröja några månader till. Har haft den i några år och kört 3000-4000 mil med den, alltså inte sedan den var ny.

Tills jag hittat en lämplig ersättare vill jag kunna åka omkring utan riskera allt för mycket bara för att bilj-veln slår av...
Citera
2005-01-26, 12:32
Medlem
bigMajks avatar
Sälj den nu men utan brådska, det är lättare att göra en bra affär om du har god tid på dig och kan vänta tills rätt köpare dyker upp

Om du skulle få sälja den till rätt pris innan du hittat en värdig efterförljare så kan du alltid köpa en annan billig bil medan du väntar, kanske en 240 *sneglar åt Rogers håll*
Citera
2005-01-26, 12:53
Medlem
Ja, jag har ingen direkt brådska med att göra mig av med den. MEn jag vill gärna få löst det nyuppkomna probelemet pronto. Skall ha in den på kontroll hos Bilia igen, vi får väl se om han kommer på något.

Förresten, vad kan man tänkas få för en ganska fin S40 2.0T -99 på 6000 mil? Funderar starkt på att byta in den och köpa nyare begagnat hos Bilia...
Citera
2005-01-26, 21:52
Medlem
åk in med den de där e ju livsfarligt ju
fråga va fan han gjort med bilen när den va inne hos dom

de e va jag hade gjort iaf
Citera
2005-01-26, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejhopp
åk in med den de där e ju livsfarligt ju
fråga va fan han gjort med bilen när den va inne hos dom

de e va jag hade gjort iaf

Jepp, det är på G. Dröjer några dagar innan de hade tid, bara.

Frågan är om de kommer försöka ta betalt för vad de nu kan tänkas göra - det här felet fanns inte innan de uppgraderade styrenheten, så jag tycker väl att det är ett problem de skapat, mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in