2005-01-26, 03:32
Medlem
mankots avatar
Jag kommer ifrån Gävle och min flickvän från Sandviken. Har många gånger funderat över den helt makabra dialektskillnaden mellan Gävle och Sandviken, de 2 största orterna i Gästrikland, trots att de bara ligger 2 mil ifrån varandra och det är bebyggelse hela vägen mellan städerna. Det är mycket större skillnad på Sandvikenmål och Gävlemål än vad det är på Gävlemål och Stockholmska (och det är 18 mil till Stockholm). Är det såhär på något annat ställe eller är det här en unik grej. Jag har aldrig hört att dialekten har skiljt så mycket på så korta avstånd någon annanstans.
Citera
2005-01-26, 16:21
Medlem
Johnnyboys avatar
I Skåne är det vanligt med betydande skillnader mellan orter som ligger nära varandra. Om dessa skillnader är lika påfallande som i Gästrikland vet jag dock inget om, eftersom mina kunskaper i gästrikiska är obefintliga.
Citera
2005-01-26, 22:55
Medlem
eantrs avatar
Hur har det kulturella utbytet varit städerna emellan? Kan det vara så att Gävle är den gamla staden som har funnits länge mens Sandviken är ett bruk som bara liksom ploppade upp en dag och sen attraherade folk som sökte jobb från typ Dalarna...? Kan som du ser inte terrängen så bra.
Citera
2005-01-26, 22:59
Medlem
Bråkmakarns avatar
Nja, jag kan ju bara tala för mig själv..

Örebro skiljer sig mycket om man jämnför med dom som bor i stan, och dom som bor ett par mil utanför, i tex Kumla.
Citera
2005-01-26, 23:00
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Nja, jag kan ju bara tala för mig själv..

Örebro skiljer sig mycket om man jämnför med dom som bor i stan, och dom som bor ett par mil utanför, i tex Kumla.

Eller från Vivalla, och resten av stan.
Citera
2005-01-26, 23:03
Medlem
MorrissonEs avatar
hehe, bor en bit utanför lund, 8km närmare bestämt, skillnader redan där, kna iochförsej va nån sorts "bonne" dialekt som pratas där jag bor.
Citera
2005-01-26, 23:24
Medlem
mankots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eantr
Hur har det kulturella utbytet varit städerna emellan? Kan det vara så att Gävle är den gamla staden som har funnits länge mens Sandviken är ett bruk som bara liksom ploppade upp en dag och sen attraherade folk som sökte jobb från typ Dalarna...? Kan som du ser inte terrängen så bra.

Det där var en ruskigt vass teori. Så måste det nog vara, för det som är så utpräglat olika mellan Gävle och Sandvikens dialekt är just till exempel "D" som istället för som i riksvenskan (och gävlemålet) formas genom att sätta tungan mot framtänderna uttalas genom att sätta tungan mot gommen, som i Dalarna. "U" blir "Y" och "Å" blir ibland "Ö" som i Dalarna och melodin påminner något mer om dalmål. Detta kanske ger er andra som vill påstå att dialekten skiljer mycket på någon mil hos er, en bild av hur totalt annorlunda de här 2 dialekterna är, trots det ringa geografiska avståndet (2 mil). Det handlar alltså om totalt annorlunda uttal på specifika bokstäver till och med, alltså inte bara nyanser eller melodi.

Teorin om dalmålet skulle påverkat gästrikemålet genomgripande när bruket och sen fabrikerna lockade till sig arbetskraft från speciellt 1800-talet och framåt är en verkligt intressant språkvetenskaplig teori...
Citera
2005-01-31, 10:51
Medlem
Annars brukar dialekter ofta "följa" olika vattenvägar som t.ex. älvar och åar. Jag känner inte riktigt till hur det ser ut geografiskt. Men jag vet att här där jag bor så påminner dialekter utefter en älv varandra mer än dialekter som finns rent regionellt nära varandra.
Citera
2005-01-31, 11:02
Medlem
lowrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omikr0n
Annars brukar dialekter ofta "följa" olika vattenvägar som t.ex. älvar och åar. Jag känner inte riktigt till hur det ser ut geografiskt. Men jag vet att här där jag bor så påminner dialekter utefter en älv varandra mer än dialekter som finns rent regionellt nära varandra.

Stämmer bra det , i Västerbotten i alla fall.
Citera
2005-01-31, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lowride
Stämmer bra det , i Västerbotten i alla fall.

Ja, det är där jag bor så
Citera
2005-02-04, 22:15
Avstängd
Lacerdas avatar
Eskilstuna mellan Köping och Västerås då!!! Bara 40km till dom och skillnaden är fan otrolig, vi har dock mälaren mellan oss om det skulle ha någon inverkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in