Citat:
Ursprungligen postat av Fursten
Hej.
Jag har en dator där den förra ägaren inte har kvar bitlocker nycklarna och nu behöver jag blåsa datorn.
Disken är uppdelad i två partitioner. en liten på 400MB som heter system och en annan på 300GB som heter Primary. Denna primary går inte att formatera när jag bootar från CD (den lilla partitionen misstänker jag är HP's recovery disk med drivisar å skit. Denna vill jag så klart gärna ha kvar för att få datorn "som ny" igen efter blåsningen.
Hur kan jag göra för att komma runt detta lilla problem?
Mvh
Jag är inte så säker på att "system" partitionen är recoverydisken eftersom windows vista och 7 alltid har en liten partition kallad "system" där den lagrar viktiga prylar som MBR etc. HP:s maskiner brukar ha just en partition kallad "Recovery" om det finns en sådan.
Jag skulle plocka ner alla drivrutiner till modellen till en usbsticka eller liknande och sedan blåsa hela klabbet genom att helt enkelt köra win7 installern igen och i diskverktyget som dyker upp i början helt sonika plocka bort samtliga partitioner och sedan låta installern fixa resten per default.
Vill du kan du ju alltid lägga till ytterligare en partition och lagra alla drivrutiner etc på den så att du har den tillgänglig oavsett hur många återställningar du gör i framtiden.