2012-01-30, 20:36
Medlem
Jag köpte en ny MacBook Pro 15" i USA för någon månad sedan, när jag skulle köpa den så frågade jag Apple hur jag billigast kopplade in min akustiska gitarr till datorn, dom sa till mig att bara köpa en adaptor från 1/4" to 3,5mm och ansluta min sladd direkt till ljudin.
Det fungerade inte.
Jag vet inte ens om min gitarr har mikrofon, men jag utgår ifrån det då jag kan koppla den till förstärkare, (anledningen till att jag är fundersam är så klart eftersom jag inte får ljudet över till datorn)
Jag läste om svaga ljudsignaler etc. på nätet, och om usb ljudkort. Så jag köpte ett billigt sådant (7.1 liten grejj som har 2 3,5mm ingångar , ljudin & ljudut)
Men det gjorde inte saken bättre, jag tror inte det förändrade någonting då ljudut fungerar men inte ljudin.

Måste jag köpa en mikrofon och spela framför den? Eller köpa någon dyr sak som förstärker ljudsignalerna enormt? Jag trodde att det bara skulle vara till att koppla in och köra igång.

(Gitarren är en Cort, på den sitter en stämm-aparat som heter prefix plus-t på den finns även lite olika ljudinställnings reglage).

Jag vill jobba med Garageband och är ganska bra på mac, vet hur jag väljer ljudin enhet från inställningar men det kan ju ändå vara någon inställning som jag har missat.
Citera
2012-01-30, 20:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nej, du kan inte bara koppla in med en minitele och förvänta dig bra ljud.

Om du inte är allt för kräsen och vill line:a gitarren så köp ett litet ljudkort. Det låter enligt mig plastigt och skit ändå –*akustisk gitarr spelas bäst in med stormembransmikrofon, men då får du nog räkna på ca 1500 kr.

Här har du billigt ljudkort i alla fall...

http://www.thomann.de/se/maudio_fast_track.htm
Citera
2012-01-30, 21:07
Medlem
Tack för hjälpen! Nu vet jag i alla fall vad som behöver göras!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in