2012-01-30, 15:10
Medlem
Har en Schecter Demon 7-FR som andragitarr, och som det är nu måste den justeras. Detta är ju en billigare gitarr och därför tänkte jag ge mig på att justera den själv. Strängarna tar i halsen på de övre banden på alla strängar, så pass mycket att tonerna helt dämpas och det blir ospelbart även med förstärkare.

Frågorna är vad kan gå fel ifall man bråkar för mycket med hals-staven?
Ska man stämma ner så det blir mindre tryck? Då ska jag alltså bort med låsbultarna uppe vid halsen också.
Åker man på att justera Floyden också?
Måste man även intonera efter denna åtgärd?
Jag har erfarenhet av att justera Floyd Rose men jag har aldrig justerat en hals förut.
Citera
2012-01-30, 18:05
Medlem
Man kan va hur anal som helst när det gäller sånt här, men är det en billigare gitarr som dessutom är din andragitarr är det nog inte så jädra noga. Tänk bara på att inte vrida för mycket, ta ett kvarts varv i taget och testa emellan. Det kan hända att du får justera stallet och intoneringen efteråt, men som sagt, det beror väl på hur pedantisk man är.
Citera
2012-01-30, 19:36
Medlem
Headshrinkers avatar
Annars kostar en intonering typ 300 spänn + strängar.
Du kan ju förvisso fråga om du får vara med när dom gör det så du kan till nästa gång? Borde inte vara några konstigheter om dom har lite och göra en lördag typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in