2012-01-30, 13:03
Bannlyst
Hejsan ganska ny på forumet, saken är det att mina fåglar jag har två undulater har parat och fått ägg. Dessutom är dom syskon, nu undrar jag kommer äggen bli bra eller ungarna bli friska??

Lite småorolig. Hur vanligt är det med incest bland undulater? Tack för svar.
Citera
2012-01-30, 13:19
Medlem
kuldettas avatar
Hej du!
När jag var barn fick mina syskonundulater några kullar. Det blev fina fåglar alla utom en som dog efter några dagar men sådant händer ju ibland även om föräldrarna inte är syskon. Så lycka till o läs nån undulatbok medan du ruvar.
Citera
2012-01-30, 13:19
Medlem
knullklassons avatar
Är du säkert på att dom har knullat? Fåglar kan ju lägga ägg utan att parning skett - dock livlösa ägg såklart.
Citera
2012-01-30, 21:55
Medlem
Fåglar är överlag ganska "okänsliga " för inavel så ett led är nog ingen fara!
Citera
2012-02-01, 00:39
Medlem
Dom kommer ha snea tänder, några extra fingrar och en naturlig talang för banjospelning

Nej men det ska inte vara någon fara så länge det inte är inavel på inavel på navel, ja du fattar!.
Citera
2012-02-01, 10:51
Medlem
Avva66s avatar
Skaffa en banjo till fågelungarna, så ska det nog gå bra.
Citera
2012-02-01, 11:54
Medlem
provocative77s avatar
Omelett är gott.
Citera
2012-02-01, 13:06
Medlem
Zanizailas avatar
Undulater är ofta redan rätt inavlade, så vi behöver varken mer inavel eller fler undulater, då det redan finns alldeles för många av dem.

Abort!
Ta bort äggen och sätt dit plastägg istället, de ska inte häcka.
Citera
2012-02-01, 22:34
Medlem
Conventiuss avatar
För några år sedan fick även våra undulater ägg enligt djuraffären skulle de vara syskon. Som tur var kläcktes inte ägget. Hittade en länk med mer information om inavel bland fåglar http://www.undulatportalen.se/inavel.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in