Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenSvamp
Det sista som lämnar kroppen är hoppet är ju det man säger och ibland känner man osäkerhet för sig själv då man både vill dö samtidigt som man inte vill det. Med andra ord, man känner att man inte är herre över sitt eget öde och i ett desperat försök att stoppa den "onda/dåliga" sidan så sätter man sig själv i förvar. Bättre än att dö även om det är en kortsiktigt lösning då problematiken kvarstår och kommer komma tillbaks med samma sannolikhet som att brevbäraren dyker upp idag.
Hur kan vi i ett land som Sverige år 2013 ha en så bedrövlig psykiatri

Jag vet iofs att karolinska just nu gör någon sorts research tillsammans med ex patienter som kan tala för sig om hur den kan förbättras. Har för mig att projektet heter FOU. Hoppas innerligt att det leder till förbättringar men å andra sidan kan det väl inte bli sämre?

Du har så RÄTT!!!
Det du just skrev om att man tappar hoppet det sista människa kan göra för att överleva.. så känner jag just nu ..
För psykiatrin tror sig att dem kan hjälpa mig att vägleda mig att få mig att bli helt frisk..
Det kan dem inte ..det har gått 9år nu som jag har bytt olika öppnevård & ingen har givit mig rät diagnos..ÄN!
För det du skriver att man kan inte tro att det är år 2013 & psykiatrin är så bedrövlig att behandla människor idag.. !!!!
Det är för alla som har gått utbildning som är psykologer, kuratorer, psykiatriker, psykoterpueter med mera som gick sin utbildning på 80 -90 talet,
det är alltså för minst 20 år sedan som det har avstannat med sin behandlings metod & utbildning att behandla människor på rätt sätt idag..!!
ALLA som jag har bemött som jobbar med privata verksamhetersom kostar pengar tyvärr men det hjälper iallafall...är teraputer som inte arbetar med öppen vårdpsykiatrin alls ..
Säger att HELA psykiatrin arbetar som man gjorde på 50 -talet då man gav medicin & el chocker till patienter & gav dem en diagnos sen var det klart.
Människor som utbildar sig & som jobbar inom öppenvården är personer som antingen har nån personlighetstörning själv från början eller pluggar dem till sig ett yrke som är lätt att få jobb sen som mental skötare som tror att vi människor ska behandlas efter en handlingplan/ bok som är gjord för 40 år sedan..!!
Dem flesta som jobbar inom psykvården är oftast dem som sitter på lokal puben & dricker..
För det är bara såna människor jag har fått höra som jobbar på st göran akuten som mental skötare.. för när man söker hjälp som ja skrev förut...är det ingen som får samtal terapi & blir bara säng liggande i bältesäng & är ner drogade patienter.
tar man hadn om människor så? Som jag mår dåligt åke rdit sen lägger dem i en säng .. sen är det lungt efter par timmar .. sen hem igen ..det är ju ingen terapi!! ??
DET KOMMER TA MINST 30 år innan det händer nån skillnad tyvärr....för med den takten med så hög sjukskrivna personer idag så måste det hända nått drastigt & det finns inte pengar till sån resurs idag ...
Det finns olika projekt som du skrev om.. & om forskning om olika sjukdomar som kris & trauma center jobbar med men det kostar pengar att gå på dem för dem som jobbar med psykiatri..
Får själva betala kursen på 26 tusen kr för ett antal veckor & vilka har såna summor på kontot att punga ut & lata psykologer som inte behöver göra så mycket för sin lön betalar inte såna summor för att gå på kurs!!!!
Jag håller me dig ...man kan ej tro att det är år 2013 ..
Vart sjuk år 2004 första gången då jag fick trauma chock för en händels jag har varit med om & den diagnosen är inte helt fast ställt än idag inom öppenvården för dem vet ej hur jag ska behandlas så det viftar bort min rätta diagnos, utan fel behandlar mig istället, dem gör lätt för sig bara.
DET Forskar kris trauma center om bland annat, att folk blir felbehandlade & får kroniska sjukdomar istället!
MAN TAPPAR HOPPET TILL SLUT SOM MÄNNISKA!!
Har du gått på nån privat terapi nångång?