• 1
  • 2
2012-01-29, 22:07
Medlem
Det finns gott om trådar där folk tycker till om vad man ska ha för bränsle i sin potatiskanon, nästan alltid utan att motivera varför det ena är bättre än det andra. Deo, startgas, butan, propan, hårspray, osv.

Jag tänkte räkna på vad som är bäst, helt enkelt. Hur gör man det? Räknar man bara på gasutvecklingen, dvs hur många mol gas som bildas av reaktionen (ekvivalensförhållandet?) ? Bör man också räkna på hur mkt energi som frigörs mm dvs hur fort reaktionen sker? Jag vill alltså ha ett så högt tryck som möjligt, egentligen så fort som möjligt också, så att potatisen inte hinner flyga iväg innan allt bränsle har förbränts.

Då jag antänder bränslet med en Piezo-tändare, dvs elektrisk grilltändare som skapar en urladdning/gnista, bör bränslet vara i gasform.

Fråga: Hur räknar man?
Bifråga: Vilket bränsle är bäst? Obs motivera.

Kanonen kommer palla 16 bar aka 1,6MPa. Om bränslet är för schysst får jag väl ha mindre kammare alt mindre andel bränsle.

Tacksam för svar
Citera
2012-01-29, 22:37
Medlem
svenasfulls avatar
kan inte hur man räknar ut något men kan inte på något annat sätt än utifrån egna erfarenheter rekommendera annat än billig hårspray. startgas är alldeles för blöt och tung som kan vara svår att få blandad med luft och svår att tända, butan tycker jag dunsta för fort. så någonting emellan är hårspray och de är absolut bäst. knepet är ju att få blandningen i förbränningskammaren 30 syre och 70 gas, då blir det en mycket kraftigt och effektiv tryckutveckling. jag har bara gjort 2 kanoner hittills och är helnöjd med den andra den har funkat i ett par år nu den skjuter säkert uppemot 200 meter och jag har bara bytt tändare någon gång emellanåt.
Citera
2012-01-30, 18:23
Medlem
GalFisks avatar
http://www.burntlatke.com/ har en del artiklar och tester. Ett gasformigt bränsle i stökiometrisk blandning och en fläkt som skapar turbulens i kammaren har visat sig vara ett av dom bättre sätten. Ett förhållande mellan kammare och lopp på ca 0.7:1 för gasol ger mest fart per gasvolym.
Stökiometri räknar man så att du har i precis nog bränsle för att förbruka allt syret i kammaren (http://www.spudfiles.com/spud_wiki/i...=Stoichiometry)
Citera
2012-01-31, 11:48
Medlem
KemiRockarFetts avatar
För att få bästa verkningsgrad ska din bränsle/luft blandning vara komprimerad maximalt.
Citera
2012-01-31, 11:58
Medlem
moles avatar
Potatisen måste ju klara av en snabb explosion. Visst kan man förbättra själva explosionen men risken finns ju att potatisen förintas innan den lämnat mynningen.
Citera
2012-02-01, 06:45
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett
För att få bästa verkningsgrad ska din bränsle/luft blandning vara komprimerad maximalt.
Detta uppnår man inte i en vanlig potatiskanon, men det används i hybridkanoner. Denna svenskbyggda kanon bryter ljudvallen med en gasol/luftblandning på upp till 190 bar före antändning, och genomborrar 10mm stålplåt: http://www.spudfiles.com/forums/lard...20-t15524.html

När man skjuter potatis, som med andra projektiler, är en moderat snabb explosion att föredra. Den ska "trycka", inte "slå" så att säga. Samma anledning som att man inte använder flash i mörsare, man vill undvika onödig belastning på delarna och ge projektilen tid att accelerera innan förbränningen är över och gaserna börjar dra ihop sig.
Gaser som brinner fortare, till exempel väte eller acetylen, medför större risker utan att tillföra nämnvärt mycket mer energi per liter förbränningskammare.
Citera
2012-02-01, 10:33
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Detta uppnår man inte i en vanlig potatiskanon, men det används i hybridkanoner. Denna svenskbyggda kanon bryter ljudvallen med en gasol/luftblandning på upp till 190 bar före antändning, och genomborrar 10mm stålplåt: http://www.spudfiles.com/forums/lard...20-t15524.html

När man skjuter potatis, som med andra projektiler, är en moderat snabb explosion att föredra. Den ska "trycka", inte "slå" så att säga. Samma anledning som att man inte använder flash i mörsare, man vill undvika onödig belastning på delarna och ge projektilen tid att accelerera innan förbränningen är över och gaserna börjar dra ihop sig.
Gaser som brinner fortare, till exempel väte eller acetylen, medför större risker utan att tillföra nämnvärt mycket mer energi per liter förbränningskammare.
Vilken djävla kanon den killen hade byggt. Jag rekommenderar alla skjutglada att titta på GalFisks länk.
Citera
2012-02-15, 22:43
Medlem
Haha ja den var inte dålig! Räknar nog med att få upp den i 200m/s i alla fall.
Tack för många bra svar, inte minst http://www.burntlatke.com/ har varit till hjälp.
Citera
2012-04-19, 14:37
Medlem
Om någon vill veta så gjorde vi så att vi ställde upp formeln för förbränningen. Utifrån det fick vi ekvivalensförhållandena och utifrån därav volymen som bränslet bör ha för optimal volym (eftersom alla gaser har samma volym vid samma temperatur.) Vi slog upp hur mycket energi som frigjordes per mol av bränslet vid förbränning, och fick då reda på hur mycket energi vi fick ut. Energin blir till värme, och med hjälp av värmeentalpierna för resultanterna i reaktionen kunde vi räkna ut en temperaturvärme. Med hjälp av allmänna gaslagen ökar trycket med lika mycket som värmen ökar i procent. Obs temperatur i Kelvin.
Det gav oss ett värde som verkade realistiskt!
Hoppas det kommer till användning för någon.
Citera
2012-09-26, 17:03
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vilken djävla kanon den killen hade byggt. Jag rekommenderar alla skjutglada att titta på GalFisks länk.

Helvetes jävlar vilket vapen han har byggt! Den kan knappast gå under benämningen "potatiskanon" när den skjuter vässade stålprojektiler med en sådan hastighet. "Kanon" rätt och slätt passar nog bättre.

De häftigaste klippen i länken för er som är lata:

http://vimeo.com/1444978 (tunnan som melonerna stod på ser ut som om den själv blivit träffad av en rejäl potatiskanon.)

http://vimeo.com/1445056 (Pansarbrytande projektil, uppenbarligen.)

Åter igen: Helvetes jävlar!
Senast redigerad av theshade 2012-09-26 kl. 17:07.
Citera
2012-09-26, 20:39
Medlem
Jomazis avatar
Jävlar indeed, en 16.6g projektil i 933m/s är rejält med energi, 7225 joule! En 0.3006 cal gevärskula väger 9,7 och har en utgångshastighet runt 890m/s, enligt wikipedia, vilket ger en energi på 3841 joule. Kanonens projektil har alltså 88% mer energi.

EDIT: vänta nu, kronografskottet hade "100x", vilket jag antar är gasblandningens tryck, melonskottet hade 190x vilket bör innebära 90% mer energi än så. Jag vill ha en!
Senast redigerad av Jomazi 2012-09-26 kl. 20:54.
Citera
2012-10-01, 19:43
Medlem
theshades avatar
Jag tänkte på en sak angående förbränningen. Den är ju beroende av dels gasblandningen, och dels utrymmet.

De flesta potatiskanoner jag sett har 110mm kammare och 50mm pipa. I de mer extrema fallen har man en längre 110mm kammare, inte en bredare. Skulle inte förbränningen bli effektivare (eller åtminstone trycket på projektilen bli explosivare) om kammaren vore bredare istället för längre?

Det borde väl vara bättre att bygga på bredden efter att längden på kammaren överstiger en viss gräns? En 100cm lång, 110mm bred kammare kan väl omöjligen ge samma effekt som en 50cm lång, 220mm bred kammare?

Kanske borde göra en egen tråd om detta i fysik eller så? Ska bygga mig min andra kanon snart och vill optimera så mycket som möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in