• 1
  • 2
2012-01-31, 15:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Varje gång du köper något röstar du med plånboken. Du väljer att stötta ett (eller egentligen många) företag som erbjuder vad du vill ha till ett pris du är nöjd med. På så sätt drar du ditt strå till stacken för att bra (i ditt tycke) företag ska finnas kvar.

Det behöver absolut inte vara något aktivt val.

Dock har jag gjort ett aktivt val i form av att byta bank från Swedbank till Länsförsäkringar, men även det var i princip ett helt vanligt "affärsmässigt" val eftersom det gynnade mig ekonomiskt. Trots det kallar jag det aktivt eftersom jag tänkte nåt i stil med "nä, nu har de där jävlarna fått mina pengar tillräckligt länge! Skitbank!" Så det var väl i viss mån en slags känslomässig bakgrund till beslutet.
Citera
2012-02-01, 12:15
Medlem
Jag skulle aldrig handla av ett företag jag inte gillar hur litet eller stort det än är. Även om jag verkligen är i behov av något så undviker jag att handla. Jag är lite tjurskallig när det gäller sånt här...
Citera
2012-02-01, 13:40
Medlem
"Rösta med plånboken" tycks vara fel begrepp för vad tråden handlar om. Det är snarare "rösta med fötterna" som eftersöks. Att rösta med plånboken brukar traditionellt användas för att beskriva fenomenet att exempelvis rösta på ett parti som gynnar en själv ekonomiskt. Begreppen verkar dock ha kommit att sammanblandas i allt högre grad.

Angående att rösta med fötterna försöker jag göra det i så stor utsträckning som möjligt, framförallt beträffande restauranger och andra tjänster. När det kommer till detaljhandel och livsmedel blir det nog tyvärr så att jag väljer de billigaste och mest närliggande butikerna även om jag varit besviken med servicen där. Troligtvis för att kvaliteten på servicen är av större betydelse för köp av tjänster i jämförelse med varor.
Senast redigerad av dais4773 2012-02-01 kl. 13:42.
Citera
2012-02-01, 17:09
Medlem
Denoms avatar
Jag gör vad jag kan för att gynna de företag jag anser gör mig väl.
Citera
2012-02-01, 21:34
Medlem
Roffedyngiss avatar
Själv väljer jag aktivt bort företag som jag anser förolämpar mig genom sin korkade reklam.
Citera
2012-02-01, 21:38
Medlem
Ja...
Alla människor är egoistiska på sitt sätt, har man lite vill man ha en massa, har man mycket vill man behålla så mycket det går.
Vänstern är lika (om inte mer) egoistiska som högern så det handlar nästan bara om plånboken i slutändan för 95% av befolkningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in