• 1
  • 2
2012-01-29, 19:20
Medlem
DoobaTroopas avatar
Diskussionsunderlag: Jag undrar om det är fler härinne som "röstar med plånboken" ?

T.ex om du blir dåligt bemött av ett företag som har det du vill köpa men du avbryter köpet och bojkottar företaget omedelbart.

Ibland kan jag vara villig att betala några extra kronor för att indirekt be ett företag dra åt helvete genom att köpa av konkurrenten bredvid istället.

Giriga jävla krögare / företagare är förbannat äckliga. Det får mig att vilja jävlas med dom.
Företag som frågar vad man behöver och ärligt hjälper till med tips och är lojala mot stamkunder förtjänar verkligen cred i dagens infekterade samhälle av girighet. Sådana får min röst i form av mina pengar då jag behöver deras varor.

Så nu över till diskussionen, "röstar ni med plånboken" eller spelar det ingen roll vem ni göder upp med era pengar ?
Citera
2012-01-29, 20:22
Medlem
lundagrens avatar
Röstar helt klart med plånboken, anser det vara grunden till den sorts kapitalism jag stöder.
Ska i dagarna lämna swedbank t ex på grund av dåligt bemötande.
Citera
2012-01-29, 23:15
Medlem
Det är klart jag gynnar företag som är hjälpsamma och ärligt trevliga, medan idioter bojkottas. Sen var man drar gränsen är väl lite flytande.
Citera
2012-01-30, 14:28
Medlem
DoobaTroopas avatar
Det verkar inte vara så många som röstar med plånboken på FB
Citera
2012-01-30, 14:56
Medlem
miqqqas avatar
Absolut. För mig är det en självklarhet att inte handla där jag är missnöjd. En intressantare fråga skulle vara varför handlar du någonstans där du är missnöjd med tjänsten/varorna (och det finns ett alternativ).
Citera
2012-01-30, 17:29
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Absolut. För mig är det en självklarhet att inte handla där jag är missnöjd. En intressantare fråga skulle vara varför handlar du någonstans där du är missnöjd med tjänsten/varorna (och det finns ett alternativ).

Priset så klart. Personligen väljer jag dock gärna att premiera någon trevlig och kunnig, än att köpa det t ex på nätet nån hundring billigare. På så sätt drar jag mitt strå till stacken att små trevliga butiker kan stanna kvar och inte kursar.
Citera
2012-01-31, 04:35
Medlem
Det gör väl de flesta mer eller mindre? Problemet är väl att de som är anställda sällan bryr sig eftersom de får sin lön i alla fall och sällan bonus beroende på resultat. Därför ser man till att prata med en överordnad osv när jag är missnöjd. Ofta blir man nästan lyckligare av dålig service än av bra service om man därigenom får chansen att slå hårt tillbaka.

Det hände senast för några veckor sedan på ett hotell i Miami där de djävlarna inte kunde fixa fram en cigarrknoppare till mina medhavda cigarrer - skällde ut en receptionist efter noter, hotade henne att skriva tjugo "horrible reviews" på internet samt att skriva ett epost till hotellchefen. Nämnde att jag trott att jag befann mig på ett fyrstjärnigt hotell i USA och inte i Bulgarien eller Latinamerika. På något sätt lyckades hon då äntligen skära till mina cigarrer. Funderar dock fortfarande på om jag inte borde skriva ett brev till hennes chef, kommer fortfarande ihåg hennes namn som jag demonstrativt memorerade från hennes namnbricka någon gång under min rätt så upphetsade ordväxling. I övrigt var jag väldigt nöjd med hotellet dock så hittills har jag låtit bli.

I Sverige kan de väl dock inte bli sparkade på fläcken på samma sätt som i USA tyvärr. Jag kunde se hur benen darrade på fanskapet i hotellreceptionen när jag skällde ut henne (nu kanske det låter som att jag överreagarade men jag hade försökt få tre andra personer att snoppa mina cigarrer, inklusive en poolboy som rent av sålde cigarrer, innan jag slutligen fann mig nödgad att uppsöka receptionen och där tog tålamodet slut).
Citera
2012-01-31, 04:45
Medlem
Ja, jag bojkottar ofta ställen där man får otrevlig service. Senast var för några veckor sedan när jag kom in på pizzerian som ligger bredvid mitt jobb. De skulle stänga och försökte få mig att ändra min beställning från falafelpizza till falafeltallrik eftersom det tydligen skulle vara smidigare för dem.

Det tyckte jag var väldigt nonchalant. Kommer aldrig gå dit igen, så de gick miste om framtida tusenlappar i inkomst genom sin tattiga service.

Kan tillägga att jag tidigare bott i Japan där servicen är helt makalös. Den sämsta servicen du får i Japan motsvarar den bästa servicen jag fått i Sverige. Så när man är här i landet går man mer eller mindre konstant och slår sig i pannan av matthet.
Citera
2012-01-31, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter#Parker
Ja, jag bojkottar ofta ställen där man får otrevlig service. Senast var för några veckor sedan när jag kom in på pizzerian som ligger bredvid mitt jobb. De skulle stänga och försökte få mig att ändra min beställning från falafelpizza till falafeltallrik eftersom det tydligen skulle vara smidigare för dem.

Det tyckte jag var väldigt nonchalant. Kommer aldrig gå dit igen, så de gick miste om framtida tusenlappar i inkomst genom sin tattiga service.

Problemet är ju att svenskar ofta knyter näven i byxfickan. De inser kanske inte att de går miste om framtida inkomster om man inte tydligt förklarar det för dem (och chefen). Håller för övrigt med om att servicen i Sverige i allmänhet suger. Blir ständigt förbannad.
Citera
2012-01-31, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Problemet är ju att svenskar ofta knyter näven i byxfickan. De inser kanske inte att de går miste om framtida inkomster om man inte tydligt förklarar det för dem (och chefen). Håller för övrigt med om att servicen i Sverige i allmänhet suger. Blir ständigt förbannad.

Just när det gäller mat så klagar jag aldrig. Är väldigt paranoid när det gäller att irritera folk som handskas med det jag ska äta.

Brukar visserligen inte tjafsa på andra ställen heller. Bojkottar och uppmanar andra att göra likadant.
Citera
2012-01-31, 06:51
Medlem
miqqqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gondolinklyka
Nej, just i ögonblicket lär de inte inse att de går miste om framtida inkomster, men om alla vägrar att handla där de anser att de blir dåligt behandlade så kommer ställen med otrevlig personal inte att gå runt.
Citera
2012-01-31, 11:06
Medlem
Jag betalar alltid för bra service.

På restaurang/krog/hotell dricksar jag bra (~15-25%) om servicen varit bra.
Likaså dricksar jag inte om jag är missnöjd med servicen - dvs att saker och ting tagit tid eller att man inte "uppfyllt avtalet". Detta är jag också noga med att poängtera, dock höjer jag inte rösten utan säger snarare att jag gärna dricksat om jag känt att servicen motsvarat våra förväntningar. Men när det går 45 minuter mellan förrätt och varmrätt och jag poängterat det.
Tycker det klassiskt "svenska" med 10% är bullshit och tänker aldrig dricksa för något jag inte varit nöjd med.

I en elektronikbutik så betalar jag gärna för bra service. Handlar sällan på nätet.
Dock vänder jag på klacken om jag stöter på folk som inte kan motivera/inspirera mig till ett köp.
Påklistrade personer är också nåt jag avskyr. Genuint är viktigt för mig och då kan jag medvetet "låta mig luras" att köpa den dyrare kabeln om personen kan motivera det.

Till TS;
Frågeställningen om att rösta med plånboken känns kanske lite snedvriden.

MEN, jag röstar också med plånboken. Moderat - för att det är bäst för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in