• 1
  • 2
2012-01-29, 18:12
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Tja!
Nu är det så att igår så lyckades jag köpa en pullover gjord av 100% Merinoull.
Tröjan är köpt på rea och går därav inte att byta.

Om man läser på tvättråden står det att tröjan enbart ska tvättas i kemtvätt, nu är jag inte en sådan person som springer till kemtvätten stup i kvarten (blir rätt dyrt då) så undrar om det går att tvätta tröjan på andra sätt utan att krympa den?
T.ex. handtvätt med speciell tvål eller genom att köra ylleprogrammet på tvättmaskinen.

MVH
Captain

Är dessutom osäker på om jag lagt tråden rätt men i värsta fall får väl en mod flytta.
Citera
2012-01-29, 18:20
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Var rädd om den och vädra skiten. Vad är en pullover?
Citera
2012-01-29, 18:21
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Tja!

Om man läser på tvättråden står det att tröjan enbart ska tvättas i kemtvätt, nu är jag inte en sådan person som springer till kemtvätten stup i kvarten (blir rätt dyrt då) så undrar om det går att tvätta tröjan på andra sätt utan att krympa den?
T.ex. handtvätt med speciell tvål eller genom att köra ylleprogrammet på tvättmaskinen.

MVH
Captain

Är dessutom osäker på om jag lagt tråden rätt men i värsta fall får väl en mod flytta.
Nja, felplacerad tråd men jag kan ge svar ändå.

Jag äger ett par tröjor i merinoull och även om du ska försöka undvika att tvätta dem mer än absolut nödvändigt (luftning är din vän) så går det bra att tvätta dem på ullprogrammet. Det finns speciella tvättmedel för ull.
Citera
2012-01-29, 18:23
Medlem
Gorillabass avatar
Personligen skulle jag handtvättat med Y3
http://www.mathem.se/varor/fintvatt/...pulver-10-p-y3
Citera
2012-01-29, 18:38
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Var rädd om den och vädra skiten. Vad är en pullover?

Sådan ungefär: http://www.jakto.se/fileArchive/prod...!pullover1.jpg

Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Nja, felplacerad tråd men jag kan ge svar ändå.

Jag äger ett par tröjor i merinoull och även om du ska försöka undvika att tvätta dem mer än absolut nödvändigt (luftning är din vän) så går det bra att tvätta dem på ullprogrammet. Det finns speciella tvättmedel för ull.

Okej, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Personligen skulle jag handtvättat med Y3
http://www.mathem.se/varor/fintvatt/...pulver-10-p-y3

Tackar!
Ska införskaffa detta också och varva mellan maskin och handtvätt.
Citera
2012-01-29, 19:33
Medlem
Snurrens avatar
Var noga med tempepraturen om du handtvättar. Det ska vara ca 30 grader i både tvättvattnet och sköljvattnet, det lär ska vara känsligt att tvätta och skölja i olika temperaturer.
Citera
2012-01-29, 21:51
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Tja!

MVH
Captain

Har en förkärlek för ull och har således en jäkla massa, framförallt tröjor, i merino, shetlandsull, cashmere, vanlig? ull osv. Jag tvättar allt i ylleprogrammet i maskinen utan några som helst problem.
Tillverkarna tar alltid onödig höjd gällande tvättråden. Det sägs ju dock att man skall använda ett mer skonsamt medel för att inte förstöra något i ullen som jag har dålig koll på. Det är mycket möjligt, och det händer att jag använder typ y3 i maskinen också.
Slutsats: Kör i maskin, glöm inte att forma den innan torkning bara. Sträcka ut t ex beroende på hur den verkar.
Citera
2012-01-29, 22:17
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar
Har en förkärlek för ull och har således en jäkla massa, framförallt tröjor, i merino, shetlandsull, cashmere, vanlig? ull osv. Jag tvättar allt i ylleprogrammet i maskinen utan några som helst problem.
Tillverkarna tar alltid onödig höjd gällande tvättråden. Det sägs ju dock att man skall använda ett mer skonsamt medel för att inte förstöra något i ullen som jag har dålig koll på. Det är mycket möjligt, och det händer att jag använder typ y3 i maskinen också.
Slutsats: Kör i maskin, glöm inte att forma den innan torkning bara. Sträcka ut t ex beroende på hur den verkar.

Tack, låter rätt vettigt det du säger!
Fick först en smärre chock då tröjan faktiskt var ganska dyr, om även fast den var på rea och att den därav inte gick att byta.
Citera
2012-01-29, 22:40
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Tack, låter rätt vettigt det du säger!
Fick först en smärre chock då tröjan faktiskt var ganska dyr, om även fast den var på rea och att den därav inte gick att byta.

Det är bara att köra på. Det enda plagg jag haft problem med var en tröja i 100 % silke, som visserligen behöll form/storlek, men blev extremt nopprig redan efter 1-2 tvättar. Möjligt att den hade mått bättre av kemtvätt, men den reklamerade jag istället med framgång. Det hade säkert gått att rädda den genom att ta bort alla noppror, men jag hade inte en hel dag över
Citera
2012-01-29, 22:58
Medlem
[0000]s avatar
Har en hel del plagg i olika sorters ull. Det går att använda ylleprogrammet. Men flytande tvättmedel är att rekommendera. Det viktigaste är att inte ha extra centrifugering och att inte använda låta plagget torka på en plan yta, inte hängandes för då sträcks plagget ut.

Men tvätta mer sällan och hellre häng ut plagget torrt utomhus så den kan luftas mellan användning så ska du se att pullovern en håller länge.
Citera
2015-09-11, 20:53
Medlem
Continental Ops avatar
Nu får det vara nog med merinoull för mig tror jag. Jag har bott i ett gammalt hus för några år sen, sunkställe helt enkelt, värd som inte renoverar husen överhuvudtaget, och fick slänga stora delar av min ullgarderob pga hål. Sen har jag köpt på mig en rätt avsevärd mängd merinoulltröjor på reor för att ha som typ uniform på jobbet, MQ o Brothers typ.

Grejen är att nu har det gått hål på tre stycken inom kortare tid en ett år från inköp, två av dem hann jag inte ens tvätta.

För två månader sen gick det hål på en av dem, en nästan sprillans ny tröja. Då googlade jag lite på mal och skit, ull etc. och fick fram att det kunde vara idé att stryka alla tröjorna för att döda ev djur.

Nu häromdan såg jag iaf att det var 3-4 små hål på en annan av de nya tröjorna.

De två senaste hann jag inte ens tvätta.

Är det nån som har några teorier eller idéer om vad jag ska göra för framtiden med tanke på de 3-4 andra tröjor jag har och om jag ska skippa merinoull för framtiden? Det kliar ju lite mindre vilket är trevligt. Är MQ/Brothers bara skit lr? De kostar ju typ 7-800 spänn ord pris liksom.

Stickad bomull undviker jag eftersom det tappar passformen rätt snabbt pga vikt/gravitation.

Funtar iaf på att tvätta varenda jävla tröja jag har i garderoben asap.
Citera
2019-11-07, 12:28
Medlem
Tvättade kär väns tröja av merinoull (Dressman) i Änglamarks fintvättmedel "Utmärkt till dun, ULL och silke." Allt enligt instruktionen: "Använd tvättmedel för ull och silke". 40 är den märkt med t o m! Valde 30 grader, som ullprogrammet på min maskin har. När jag tog ut tröjan var den FULL AV HÅL - helt förstörd! Kanske den klarat sig i tvättpåse - det står inget om det på tvättinstruktionen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in