• 2
  • 3
2012-12-09, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Hej!

LD Salmiak är en snus med lakritssmak. Den heter salmiak, men i innehållsförteckningen står det lakrits.
Salmiak = ammoniumklorid
Lakrits = lakritsrot + ev. socker, fruktossirap, stabiliseringsmedel osv.

Någon som vet hur det står till?

LD SALMIAK:

Vatten
Tobak
Smakförstärkare (koksalt)
Surhetsreglerande medel (E 501)
Fuktbevarande medel (E1520)
Lakrits
Aromer, inkl rökarom.

Är det någon som vet ifall det är socker i lakritsen i LD salmiak?
Kcal/100 g?

Jag hittar inga kontaktuppgifter till LD, så jag kan inte maila och fråga.

Svar:

Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
For questions or comments from our customers (trade partners), please contact
Customer Relations:
Tel: 020 - 456 600 (mon-thu) 9-12, 13-16, (fri) 9-12)
Kundservice@jti.com

For questions or comments from our consumers, please contact Consumer Relations:
Tel: 020 - 76 57 65 (mon-fri) 9-12
Konsumentkontakt@jti.com

Address:
Consumer/Customer Relations
JTI Sweden AB
Box 241 55
104 51 Stockholm

http://www.jti.com/our-company/where...sh/contact-us/

Då var det bara att vänta då.
Senast redigerad av PillerLina 2012-12-09 kl. 04:56.
Citera
2012-12-09, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PillerLina
Svar:

Då var det bara att vänta då.

Klantigt av mig. Jag får dra iväg ett mail till LD och fråga.
Citera
2012-12-13, 18:10
Medlem
VVeeDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charoite
Klantigt av mig. Jag får dra iväg ett mail till LD och fråga.
Vad fick du för svar?
Citera
2013-01-24, 12:59
Medlem
Jag jobbar på JTI...

Det är inget socker i LD Salmiak, de du känner i sötma är lakritsroten... Roten maler vi ner till ett sågspåns liknande pulver
Citera
2013-02-01, 16:36
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lappen69
Jag jobbar på JTI...

Det är inget socker i LD Salmiak, de du känner i sötma är lakritsroten... Roten maler vi ner till ett sågspåns liknande pulver

Men frågan är om det inte finns en ansenlig mängd socker alt stärkelse i lakritsrot. Jag har googlat runt en del utan att hitta någon riktigt bra sida att länka till. Men t ex wikipedia uppger att lakritsrot kan användas för framställning av sockervaror. En annan sida säger att lakritsroten innehåller 39% kolhydrater, utan att specificera vad för slags kolhydrater det rör sig om. Kolhydrater är ett samlingsnamn för socker, stärkelse och cellulosa. Cellulosa är detsamma som kostfiber - det kan inte brytas ner till enklare sockerarter av människan, och det ligger nära till hands att tro att en stor del av roten innehåller just detta, då den är så vedartad att tugga på.

Om nu wikipedia har rätt i sitt påstående ovan, så är jag rädd att roten innehåller ganska mycket stärkelse. Och om jag inte är helt ute och cyklar, så har vi ett enzym i saliven som bryter ner stärkelse till enklare sockerarter, som i sin tur omvandlas till en skadlig syra för tänderna.

Efter ett par månader med LD Salmiak har jag åkt på tandvärk - nu tror jag inte att det beror på just den här snussorten, men har man tandvärk tar man inte risker. Jag har lagt lakritssnuset på hyllan.

Jag har noll högskolepoäng i kemi och näringslära. Det kan mycket väl vara rappakalja det jag har skrivit här idag.
Citera
2013-12-31, 21:04
Bannlyst
Smakar skit, bara beskt och ingenting med lakrits. Fick prova en av en vän och trodde det skulle smaka lakrits gott som läkerol men ack så fel jag hade, spotta ut skiten asap
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in