2012-01-29, 00:49
Medlem
Hej!
Jag har en fundering som jag skulle behöva få hjälp med.
Nu i början av det nya året, har jag börjat få några brev från olika företag där jag har delbetalningar osv.
I breven står uppgifter om hur mycket ränta jag betalat under 2011, som är avdragsgill.
Hur gör man med dessa uppgifter? Måste jag spara dessa och manuellt fylla i dem på deklarationen senare?

För, jag har tidigare under 2011 tagit smslån, och sedan betalt tillbaka. Från ett sådant företag fick jag för några veckor sedan ett besked på hur mycket avdragsgill ränta jag hade betalt. Men i det mailet stod det att uppgifterna även hade skickats till Skatteverket. Betyder detta att jag ej behöver fylla i den uppgiften manuellt på deklarationen senare?

Och i ett brev jag fick igår, från ett företag jag har ett delbetalningskonto hos, står det:
"Detta är den skattskyldiges utskrift. Utskriften får INTE sändas till Skatteverket."
Betyder detta alltså att de ej har skickat uppgiften på avdragsgill ränta till Skatteverket, utan att jag manuellt måste fylla i detta när deklarationen kommer?

Sedan en sista fråga:
Jag har aldrig själv fyllt i något på en deklaration, utan bara kollat så att det ungefärligt stämmer och sedan godkänt via internet (för att få restskatten till midsommar). Om jag nu då måste fylla i något manuellt på deklarationen, kommer det påverka när restskatten betalas ut? Kommer jag inte kunna få den till midsommar då?

Tack på förhand!
Citera
2012-01-29, 00:52
Medlem
Det som inte får skickas till skatteverket är typ "din kopia" av det hela.

Hur det än är är det det som står på deklarationen som ska kontrolleras mot de uppgifter du nu fått dvs spar lapparna och kolla när deklarationen kommer.

Sen sluta med SMS-lån
Citera
2012-01-29, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Logoped
Det som inte får skickas till skatteverket är typ "din kopia" av det hela.

Hur det än är är det det som står på deklarationen som ska kontrolleras mot de uppgifter du nu fått dvs spar lapparna och kolla när deklarationen kommer.

Sen sluta med SMS-lån

Okej, så även om det stod att "Utskriften får INTE sändas till Skatteverket", så har Skatteverket ändå fått uppgifterna? Det låter bra!

Jag tar SMS-lån ytterst sällan, och bara när jag vet att jag kan betala tillbaka.
Har ett sådant jobb där jag ibland kan få 5000 en månad, en 25000 nästa månad. Beroende på hur mycket jag jobbar. Och jag vet alltid vad jag ska få två månader framåt, så tar jag ett smslån för att klara mig när jag har fått dålig lön, kan jag alltid betala tillbaka månaden efter!

Dock vet jag, att det hade varit bättre att spara pengar, för att sedan låna av sig själv, utan ränta dessutom. Men jag är så kass på att spara. Och man kan ju tänka som så att jag hjälper till att betala en del av SMS-lånbolagens direktörers löner.
Citera
2012-01-30, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaestro90
Okej, så även om det stod att "Utskriften får INTE sändas till Skatteverket", så har Skatteverket ändå fått uppgifterna? Det låter bra!

Jag tar SMS-lån ytterst sällan, och bara när jag vet att jag kan betala tillbaka.
Har ett sådant jobb där jag ibland kan få 5000 en månad, en 25000 nästa månad. Beroende på hur mycket jag jobbar. Och jag vet alltid vad jag ska få två månader framåt, så tar jag ett smslån för att klara mig när jag har fått dålig lön, kan jag alltid betala tillbaka månaden efter!

Dock vet jag, att det hade varit bättre att spara pengar, för att sedan låna av sig själv, utan ränta dessutom. Men jag är så kass på att spara. Och man kan ju tänka som så att jag hjälper till att betala en del av SMS-lånbolagens direktörers löner.

Sluta att vara kass på att spara och spara i stället så är problemet löst
Citera
2012-01-30, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av themillionar
Sluta att vara kass på att spara och spara i stället så är problemet löst

Nej, jag trivs med att vara kass på att spara. Hade jag haft problem med det, hade jag gjort en sådan tråd. Problemet kan inte vara löst, då det inte var något problem från början. Mitt problem var hur jag skulle göra med den avdragsgilla räntan. Men tack för ett totalt meningslöst inlägg som tyvärr inte tillförde något till trådstarten.
Citera
2012-02-01, 23:01
Medlem
Ett tips är att ta ett kreditkort då har du alltid 20k på fickan om något oplanerat inträffar. Räntan är ju inte jättelåg men definitivt bättre än SMS-lån (där du bla har en uppläggningsavgift) samt kostar inget då det inte används.

Fast det gäller att ha diciplin annars hamnar du rejält i skiten

Kortet kan du få hos din bank om du inte har bet.anmärkningar eller annat dumt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in