2012-01-28, 23:12
Medlem
Hej,

Jag undrar om det finns någon här som vet hur man bör ta sig till om man vill lyckas som låtskrivare. Jag har tidigare försökt maila producenter och skivbolag utan att få svar. Har tidigare sökt till "The Voice Sverige" och de var intresserade av min röst, tackade dock nej, då jag vill lyckas som låtskrivare och inte sångare. Hjälp mig gärna med förslag, osv. Tacksam för allt.

Kanske finns det någon hemsida som samlar låtskrivare? Eller något databas eller liknande? All möjlig tips och information är välkommet!

Ni får gärna även lyssna på några av mina demos på SoundCloud, klicka här..
Citera
2012-01-28, 23:40
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babylonbenjamin
Hej,

Jag undrar om det finns någon här som vet hur man bör ta sig till om man vill lyckas som låtskrivare. Jag har tidigare försökt maila producenter och skivbolag utan att få svar. Har tidigare sökt till "The Voice Sverige" och de var intresserade av min röst, tackade dock nej, då jag vill lyckas som låtskrivare och inte sångare. Hjälp mig gärna med förslag, osv. Tacksam för allt.

Kanske finns det någon hemsida som samlar låtskrivare? Eller något databas eller liknande? All möjlig tips och information är välkommet!

Ni får gärna även lyssna på några av mina demos på SoundCloud, klicka här..

Vad har du tänkt dig för genre? Låter väldigt ambivalent det du lagt upp på soundcloud.
Varför har du inte gjort musik till sången?
Att lyckas som låtskrivare handlar om att ha tur, rätt kontakter och självklart ska du vara skillad.

Att börja sin bana genom the voice hade väl inte vart så dumt? Då hade du kunnat gjort dig ett namn att rida på. Just nu är du ingen som försöker slå dig igenom ett hav som fullkomligt kryllat av fisk!
Men kämpa på för fasen, vill man något tillräckligt mycket så klarar man av de!
Citera
2012-01-29, 00:15
Medlem
Som genre är jag väldigt delad, då jag får min inspiration från överallt - summa summarum låtar som funkar till pop, rock, opera och ambient. Jag har inte gjort musik till nästan samtliga låtar då jag tyvärr inte hanterar instrument särskilt bra.

Ja, en start genom "The voice" eller "Idol" hade nog fungerat, men jag är inte särskilt förtjust i att stå i centrum eller synas på TV. Det måste då kunna gå på något annat sätt, eller det hoppas jag i alla fall.
Citera
2012-01-29, 12:46
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babylonbenjamin
Som genre är jag väldigt delad, då jag får min inspiration från överallt - summa summarum låtar som funkar till pop, rock, opera och ambient. Jag har inte gjort musik till nästan samtliga låtar då jag tyvärr inte hanterar instrument särskilt bra.

Ja, en start genom "The voice" eller "Idol" hade nog fungerat, men jag är inte särskilt förtjust i att stå i centrum eller synas på TV. Det måste då kunna gå på något annat sätt, eller det hoppas jag i alla fall.
Vill du bli låtskrivare så är Voice, idol och liknande det absolut sämsta du kan göra. Voice har ett riktigt slavkontrakt som förbinder dej att lämna över rättigheterna på allt du skriver till ett girigt skivbolag.

Du ska tacka din lyckliga stjärna att du tackade nej.
Citera
2012-01-29, 13:27
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Vill du bli låtskrivare så är Voice, idol och liknande det absolut sämsta du kan göra. Voice har ett riktigt slavkontrakt som förbinder dej att lämna över rättigheterna på allt du skriver till ett girigt skivbolag.

Du ska tacka din lyckliga stjärna att du tackade nej.

För en helt okänd person är det absolut en bra väg att gå, speciellt eftersom han inte behärskar instrument så bra. Att som helt okänd försöka slå sig in på marknaden ser jag som helt omöjligt om man inte är ett riktigt musikaliskt geni, vilket TS inte verkar vara.
Så att gå den vägen är inte alls dum, visst du skriver över dina rättigheter på ett skivbolag men jag antar att det inte gäller för alltid?
Citera
2012-01-30, 12:25
Bannlyst
För att lyckas som låtskrivare så är det mer eller mindre ett måste att vara riktigt duktig inom många instrument, arrangemanget av det instrumentala är minst lika viktigt som sångmelodi och text.

Chanserna att lyckas är extremt låga. För att lyckas måste du vara ruskigt kompetent, du måste ha många och framförallt bra kontakter inom branschen, utöver detta måste du ha en hel del flyt.
Senast redigerad av vismbr 2012-01-30 kl. 12:30.
Citera
2012-02-01, 05:31
Medlem
Hur blev du så bra på att sjunga?
Citera
2012-02-01, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
Hur blev du så bra på att sjunga?

Tack, så glädjande att höra. Sjungit hemma i mitt pojkrum bara, no more, no less.

Till de övriga, visst jag är inte geni, men tror att jag kan bidra till musikvärlden med de melodier och texter jag har, vet dock inte hur jag ska lyckas ta mig fram. Får väl hoppas att att ett SoundCloud konto gör mig något mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in