• 2
  • 3
2012-01-30, 18:09
Medlem
ungtkaffes avatar
Som tidigare som har sagts i tråden, så är det bara öva och öva.
Mitt råd är att ha roligt och verkligen ha tid när du lagar mat. Ifall du är stressad och inte alls sugen på mat så kommer du aldrig bli bättre pga du har inte motivationen.
Sätt på en bra spellista som spelas på hög volym menads du lagar maten, bruka funka för de flesta.
Senast redigerad av ungtkaffe 2012-01-30 kl. 18:11.
Citera
2012-02-02, 10:04
Medlem
miffomiffys avatar
Jag gillar en bok som heter Köksskolan (Bilda förlag 2001). Den börjar med att gå igenom vad du behöver ha hemma i fråga om redskap och stapelvaror, sedan går den igenom livsmedelsklass efter livsmedelsklass, hur man tillreder, vad som passar till, vad man ska tänka på. I avsnittet kött går man in på tex sås, vad ingridienser som grädde, konjak, vin, crème fraîche etc gör med smak och hur det används. Fullt av tips från början till slut. Jag gillar den, men som sagt, den är mer fylld av "grundrecept" och generella beskrivningar än recept. Kolla om den finns på biblioteket, annars hittade jag den på http://www.bokborsen.se/-bok-till-salu-17936227_1.htm

Den är bra, men du behöver nog en vanlig kokbok också, till exempel vår kokbok, rutiga kokboken eller ica-förlagets stora kokbok.

Och börja med det som är lätt att lyckas med och som du tycker är kul och gott!
Citera
2012-02-02, 10:59
Medlem
miffomiffys avatar
Gillade också Arlas kokbok (http://www.informationsforlaget.se/arla.html), även om den av förklarliga skäl i stort sett bara innehåller recept med mjölkprodukter. Men man hittar saker som hur man egentligen skivar en lök, och hur man egentligen gör risotto och potatismos. Både den och Köksskolan är snygga och innehåller massa trevliga bilder, det betyder mycket för mig.

Jag försöker lära mig laga mat "på riktigt", alltså precis som du satsa på att förstå varför si och inte så. Nu fokuserar på en sak i taget, nu läser jag in mig på ägg och äggrätter, kollar klippp på youtube (tec omeletter), även om jag för variationens skull lagar vardagsmat under tiden också.

Kanske lite fånig strategi, men nu kan jag massa omelettfyllningar, och vet hur man steker pannkakor, plättar, ugnspannkaka och omelett till perfektion. Har inte gett mig på Crepes suzette än, dock...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in