Citat:
Ursprungligen postat av Hiller29
Hej alla ni som är duktiga i köket.
...
Alla tips är välkommna, tack på förhand!

Skippa designerkokböckerna och skaffa dig ett par grundkokböcker. Två som alla som är intresserade av mat borde ha, är Coops, och ICA förlagets kokböcker. I dessa får du lära dig grunderna till de allra flesta klassiska recept, samt får grundlig genomgång av hantering av råvaror och annat oumbärligt.
Rutiga Kokboken - ICA Förlaget
Vår Kokbok - Coop Provkök
Jag kan inte rekommendera den ena över den andra, utan båda två är helt utomordentliga, och i stora stycken ganska identiska. Egentligen så är det väl bara upplägget i böckerna som skiljer sig åt.
Jag som är en gammal matmor använder fortfarande Vår Kokbok och slår i när jag skall göra något som jag inte gjort på länge.
Bokrean kommer ju i Februari, och en av de båda stora kokbökerna brukar alltid finnas med då till mycket bra pris.
När du har kokat dig igenom dessa kokböcker, så har du lärt dig så mycket, att du kan börja göra dina egna recept, och då har du ändå inget behov av designerkokböcker, annat än för inspiration.
Edit: Ett annat tips, om du har tillgång till någon äldre person i familjen eller bekantskapskretsen, ta reda på hur hon (det är oftast en hon) är i köket. Oftast kan kvinnor, och en del män, ur den generationen allt om hur man hanterar råvaror och långkok, och du kan säkert få lite privatundervisning om du bara står för råvarorna och disken.