• 1
  • 2
2012-01-28, 16:50
Medlem
TobbWalds avatar
Tjena!

Nu är det såhär att min dator har varit lite konstig ett tag. Den har inte gått att starta direkt efter att man har brutit strömmen till den, men om man slår på strömmen igen och väntar 5-10 min så startade den utan några problem. Försöker man starta den innan 5-10 min så står den bara och snurrar med grafikkortsfläkten på högsta fart.

Men igår fick jag för mig att jag skulle formatera om den och det gick utan några problem gjorde exakt som man ska göra o det var inga problem. Fick igång den sen efter och installerade drivrutiner och allt annat nödvändigt (startade även om den några gånger under denna tiden) men inga problem alls. Men sen stängde jag av den för att jag skulle sova och idag på morgonen startar den inte ens. Den går igång men det händer ingenting den bara står o snurrar med grafikkortsfläkten på högsta fart precis som innan men nu hjälper det inte ens att vänta..

Någon som vet var det kan vara för fel på burken min? Skulle vara hjärtlig tacksam för svar
//Tobbwald
Citera
2012-01-28, 17:00
Medlem
3rMs avatar
svårt att säga...
men om det är som du säger att det inte kommer upp något på skärmen så startar ju inte bios.
Jag tror att det kan vara ditt moderkort som det är något fel på.
Citera
2012-01-28, 17:03
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det låter som nätagget som orsakar detta. Har du möjligheter att prova med ett annat nätagg?
Citera
2012-01-28, 17:06
Medlem
TobbWalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3rM
svårt att säga...
men om det är som du säger att det inte kommer upp något på skärmen så startar ju inte bios.
Jag tror att det kan vara ditt moderkort som det är något fel på.

Nepp bios startar inte så tror med det är något med moderkortet. Har provat reseta bios men det hjälper inte heller, har tyvärr inget annat moderkort som jag kan testa med heller. Men får väll köpa ett nytt och hoppas på att det är det då. Men hade ju varit trevligt om man slapp det
Citera
2012-01-28, 17:08
Medlem
TobbWalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det låter som nätagget som orsakar detta. Har du möjligheter att prova med ett annat nätagg?

Jasså kan det vara det? Det låter faktiskt lite konstig från nätagget men trodde inte att det berodde på det eftersom den startar ju upp iaf. Ska springa ner och kolla om jag har något annat liggandes.
Citera
2012-01-28, 17:14
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbWald
Jasså kan det vara det? Det låter faktiskt lite konstig från nätagget men trodde inte att det berodde på det eftersom den startar ju upp iaf. Ska springa ner och kolla om jag har något annat liggandes.

Nätagget kan även vara igentäppt med damm. Inskaffar dig en burk med tryckluft och blås bort allt damm. Eller åk ner till en bensinmack som har tryckluft. Be och får låna lite luft.
Citera
2012-01-28, 17:19
Medlem
TobbWalds avatar
Citat:
Nätagget kan även vara igentäppt med damm. Inskaffar dig en burk med tryckluft och blås bort allt damm. Eller åk ner till en bensinmack som har tryckluft. Be och får låna lite luft.

Hade inget liggandes men tryckluft har jag, ska ner och blåsa rent det då för damm fanns det gott om
Citera
2012-01-28, 17:23
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobbWald
Hade inget liggandes men tryckluft har jag, ska ner och blåsa rent det då för damm fanns det gott om

Blås med 10-15 cm avstånd och blås utåt. Blås inte nära och framför allt inte direkt på komponenterna.
Citera
2012-01-28, 17:30
Medlem
TobbWalds avatar
Citat:
Blås med 10-15 cm avstånd och blås utåt. Blås inte nära och framför allt inte direkt på komponenterna.

Det hjälpte inte men försöker får tag på en kompis som jag är rätt säker på att han har ett liggandes. Återkommer när jag har provat ett nytt nätagg.

Tack så mycket för svaren iaf
Citera
2012-01-29, 13:45
Medlem
X.X.X.Ls avatar
Tjenare

Om det inte löser sig med ett annat nättagg så provat att lyfta bort klockbatteriet som finns på moderkortet så att du nollställer BIOS, kan vara en inställning eller en spärr som gör att den dingar sig mot dig.

Men jag gissar på att det är fel på ditt nättagg då det verkar som att den måste "ladda" för att köra igång, men hoppas min info hjälper dig.
Citera
2012-01-29, 13:51
Medlem
TobbWalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X.X.X.L
Tjenare

Om det inte löser sig med ett annat nättagg så provat att lyfta bort klockbatteriet som finns på moderkortet så att du nollställer BIOS, kan vara en inställning eller en spärr som gör att den dingar sig mot dig.

Men jag gissar på att det är fel på ditt nättagg då det verkar som att den måste "ladda" för att köra igång, men hoppas min info hjälper dig.

Provade ett nytt nätagg nu för 5 min sen utan resultat. Har även provat nollställa bios minst 5 ggr men det hjälper inte heller
Citera
2012-01-29, 14:00
Medlem
Gör datorn så grundlläggande som möjligt. Koppla endast in moderkort och processor med nätagget. Koppla ur grafikkort, fläktar, hårddiskar, ljudkort och allt. Om det fortfarande inte funkar så vet du att det är fel på en av dem tre grejerna. Testa med det andra nätagget. Funkar det fortfarande inte så vet du att det är antingen processorn eller moderkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in