• 1
  • 2
2005-01-25, 09:51
Medlem
Hade inte tid att söka på forumet tyvärr. Min fråga lyder så här:

Finns det någon matematisk beräkning på hur länge det kommer att ta tills båda polerna har smält? Kan någon skriva upp den här i så fall?

Tack på förhand, acezor!
Citera
2005-01-25, 10:50
Medlem
Eans avatar
Nej.
Citera
2005-02-06, 01:42
Bannlyst
Du måste ha haft jävligt bråttom eftersom en sökning bara tar högst en minut, med tanke på att det är ett ganska smalt ämne
Citera
2005-02-06, 02:44
Medlem
greger45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acezor
Hade inte tid att söka på forumet tyvärr. Min fråga lyder så här:

Finns det någon matematisk beräkning på hur länge det kommer att ta tills båda polerna har smält? Kan någon skriva upp den här i så fall?

Tack på förhand, acezor!

nej!. Men att det är på väg att gå åt helvete är jag säker på. Se bara en jävla massa översvämmningar i mellan europa (tjeckien)m.m. Det senaste åren.
Citera
2005-02-06, 02:59
Medlem
Serrus avatar
Allt är bra, inga poler smälter, det är endast slumpen som gjort att det är varmt just nu.

Det går alltså inte att mäta något som inte kommer att hända.
Citera
2005-02-06, 09:36
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Personligen så skiter jag i växthuseffekten men det skrämmer mig att det kan starta en ekonomisk kollaps värre än trettiotalets depression med superinflation och liknande.
Citera
2005-02-06, 10:17
Medlem
oranges avatar
Nu är jag inte påläst i ämnet, så var ödmjuka

Vad är det som är så märkligt med att människan kan göra jordens växthuseffekt starkare? Om vi med mening hade velat värma upp planeten, så hade vi väl gjort på exakt samma sätt som vi gör idag, alltså genom att sprida växthusgaser?
Citera
2005-02-06, 11:16
Medlem
MrSanderss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serru
Allt är bra, inga poler smälter, det är endast slumpen som gjort att det är varmt just nu.

Det går alltså inte att mäta något som inte kommer att hända.

Precis. Har man läst lite statistik- och sannoliketsteori så förstår man att det inte går att dra några slutsatser av en eller några varma vintrar.
Citera
2005-02-06, 11:25
Medlem
Otto Gazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greger45
nej!. Men att det är på väg att gå åt helvete är jag säker på. Se bara en jävla massa översvämmningar i mellan europa (tjeckien)m.m. Det senaste åren.

Att översvämningar får värre konsekvenser nuförtiden beror till stor del på moderninseringen av jordbruket. Man har dikat ut i stort sett alla våtmarker för att öka den odlingsbara arealen. Dessa kunde tidigare fungera som buffert när man fick stora regnmängder. Nuförtiden kan stora mängder vatten snabbt ledas ner i de större vattendragen. Dessutom har man lagt bebyggelse närmare vattendrag.

Det är inte regnmängderna som ökat, men vår förmåga att hantera dem och konsekvenserna av att vi inte kan göra det, har blivit tydligare på senare tid.

/Otto
Citera
2005-02-06, 13:55
Medlem
Uttrars avatar
Det intressanta är inte att polerna smälter och en mängd arter dör ut utan att havet värms upp så att det tar större volym.

Iofs så fungerar sydpolen som avkylare för haven. Så om sydpolens is försvann helt så skulle vi få en extrem värmehöjning.

Historiskt så har vi haft det mycket varmare tidigare (Det finns en orsak till att Grönland heter Grönland).

Det kommer däremot att bli lite 'jobbigt' för holland och italien.
Och så kommer vissa områden(Indien t.ex.) att få en extrem vattenbrist.

För att svara på frågan:
Det finns en beskrivning på hur läget ser ut nu.
Isarna smälter snabbare än någonsin (började uner 90-talet).
Däremot så finns det inget svar på när isarna försvinner helt.

Citat:
Även Antarktis landis håller på att smäta, även om det råder oenighet om hur snabbt det sker.

Länk: WORLDWATCH: Larm om att isarna smälter snabbare än någonsin
Länk: Melting of Earth's Ice Cover Reaches New High

Citat:
The Earth's ice cover is melting in more places and at higher rates than at any time since record keeping began. Reports from around the world compiled by the Worldwatch Institute (see attached data table) show that global ice melting accelerated during the 1990s-which was also the warmest decade on record.

Scientists suspect that the enhanced melting is among the first observable signs of human-induced global warming, caused by the unprecedented release of carbon dioxide and other greenhouse gases over the past century. Glaciers and other ice features are particularly sensitive to temperature shifts.
Citera
2005-02-13, 18:48
Medlem
Realizts avatar
Vi upplever global uppvärmning, det finns inte mycket tvivel om detta (även om jag set argument om att mätstationerna visar högra värden bara därför att de i allmänhet ligger nära städer som breder ut sig allt mer).

Men när man talar om global uppvärmning i allmänhet så förknippas detta reflexmässigt med att den orsakats av mänskligheten. Detta är mycket spekulativt.

Liksom "Gammal Hårdrockare" så oroar jag mig inte om uppvärmingen som sådan, utan om de ekonomiska konsekvenserna av de katastrofala politiska beslut som kan följa av en falsk hysteri som baseras på ideen om att "bara vi slutar producera, så blir det svalare igen, och det är bra"...
Citera
2005-02-13, 19:09
Medlem
M2ks avatar
Avsmältningen kan komma att påverka Golfströmmen, på ett för oss negativt sätt. Skulle den, som befaras, stanna av eller tvingas vika i en för oss ogynnsammare riktning än nuvarande, så kan vi se fram emot tundraliknande förhållanden. Sverige, västeuropas Sibirien, huh...

ref. http://www.google.com/search?hl=en&q...rch&lr=lang_sv

Här får man iaf viss tröst: "Den dag Golfströmmen vänder är istiden här – om sådär 2000 år".

http://www.jakobstadstidning.fi/sokm...var=925mkaseri
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in